OBServer Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 Jeg tenkte jeg skulle programmere litt i java igjen, siden det er lenge siden sist, men jeg får ikke jdk til å fungere. Jeg bruker Windows XP m/SP2, og til nå har jeg prøvd J2SE 1.4.2 SDK og J2SE 5.0. Installasjonen av begge ser ut til å gå fint. Jeg har lagt til "C:\Program Files\Java\jdk1.5.0\bin" i "path" slik at f.eks. "javac" fungerer, men trenger jeg legge til noe mer? Så til problemet: Kompileringen av "hello world" fungerer, men jeg får ikke kjørt den. Feilmeldingen jeg får er: F:\java\test>javac world.java F:\java\test>java world Exception in thread "main" java.lang.NoClassDefFoundError: world Dette sier meg ikke så mye, så jeg hadde satt pris på litt hjelp om noen har en god idé. Jeg har forresten søkt etter den feilmeldingen vha google, men fant ikke noe godt svar. Ellers har jeg lastet ned "Borland JBuilder 2005 Foundation", men får heller ikke det til å kjøre "hello world". Det kan riktignok komme av at jeg ikke har satt meg så godt inn i programmet enda. JBuilder legger forøvrig inn sin egen JDK (v.1.4) sammen med programmet. Lenke til kommentar
obotron Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 Har du definert classpath? Du kan angi denne globalt (aner ikke hvordan i windows..), eller så kan du angi denne ved kjøring: java -classpath . world Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 setenv CLASSPATH . Eller noe i kontrollpanel eller hvor det er. Tror ikke det er noe sjakktrekk å ha JRE'er inne sammen med SDK... Lenke til kommentar
runeb Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 For å sette classpath til katalogen du står i i windows, kjør: set classpath=. Lenke til kommentar
OBServer Skrevet 28. november 2004 Forfatter Del Skrevet 28. november 2004 Har du definert classpath?Du kan angi denne globalt (aner ikke hvordan i windows..), eller så kan du angi denne ved kjøring: java -classpath . world Det jeg har gjort er å legge til "C:\Program Files\Java\jdk1.5.0\bin" i "Control Panel->System->Environment Variables->System Variables->Path" For på den måten å kunne kjøre f.eks. "javac" når jeg står i en hvilken som helst mappe i et DOS vindu (command prompt). Jeg har altså ikke lagt til noe i variabelen som heter "Classpath". Hva skal inn der i tilfellet? Jeg ville jo i utgangspunktet gjerne kompilere og kjøre en hvilken som helst java-fil i en hvilken som helst mappe. @buskmann: Jeg har nå droppet "public Java 2 Runtime Environment" beskrevet her, ved installasjon av J2SE 5.0, men får samme feilmelding. Og, der er jo fremdeles en "jre" mappe både i "C:\Program Files\Java\jdk1.5.0" og i "C:\Programs\Borland\JBuilder2005\jdk1.4". @runeb: Må jeg gjøre dette for hver eneste gang jeg lager et nytt program? Er det ikke mulig å få den til å kompilere filen som ligger i mappen jeg står i, og så kjøre den fra mappen jeg står i på generell basis? Tusen takk for hjelpen dere gir, håper dette løser seg slik at jeg kan ta til med programmeringen snart. PS: Jeg hater i utgangspunktet Sun's Java over alt på jord, etter at Opera m/java har laget krøll tidligere, men skal jeg få programmert noe må jeg bare leve med det Lenke til kommentar
OBServer Skrevet 28. november 2004 Forfatter Del Skrevet 28. november 2004 Her er forresten innholdet i "world.java" class world { public static void main(String args[]) { System.out.println("Hello World!"); } } Lenke til kommentar
Frank2004 Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 (endret) Her er forresten innholdet i "world.java" class world { public static void main(String args[]) { System.out.println("Hello World!"); } } Feilmeldingen sier fra at JVM ikke finner klassen world. Årsaken til dette er at du her har definert klassen til å bare være synlig i pakken den tilhører. Legg til "public" i klassedefinisjonen, så får du nok kjørt programmet. Endret 28. november 2004 av Frank2004 Lenke til kommentar
OBServer Skrevet 28. november 2004 Forfatter Del Skrevet 28. november 2004 Jeg la til public før class, men det så ikke ut til å hjelpe. Uansett er jeg nå over "kneika". Jeg har nå lastet ned og lagt inn NetBeans IDE 3.6 fra netBeans.org, og får nå kodet og kompilert. Hadde uansett ikke tenkt å bruke command prompt på sikt, så jeg hopper like godt over den biten. NetBeans ser ut til å være et program etter min smak, så nå er motivasjonen på topp, i motsetning til hva den var tidligere i dag (og i går)... Tusen takk for at dere forsøkte å hjelpe! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå