Gå til innhold

Tilkobling av IDE og S-ATA

Anbefalte innlegg

Jeg sitter nå på en PC med et ABIT NF7-S V2.0. På IDE kontakt 1 er det koblet til en 120Gb Seagate Barracuda 7200RPM og på IDE2 er det koblet til en DVD-Rom og en CD-brenner. Hovedkortet har to S-ATA kontakter.

Jeg skal kjøpe en 160Gb Harddisk og en DVD-Brenner, og lurer på hvordan jeg burde koble til dette og om harddisken eller DVD-brenneren burde kobles til på S-ATA siden det ikke er mer enn en plass på IDE. Har hørt at en harddisk og en CD/DVD-Spiller/Brenner ikke kan kobles til på samme IDE-kabel. Er dette riktig? Noen tips til hva jeg burde velge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En hardisk og CD-ROM/Brenner kan godt være på samme IDE kabel :) Det er bare anbefalt å prioritere harddiskene på master.

SATA DVD-brenner blir å anbefale visst du brenner en del, kanskje On the Fly? Det er kjent at man ikke kan brenne direkte fra CD-ROM til brenner visst begge er på samme IDE kabel. Med SATA så har jo brenneren egen bus og kan brenne On the Fly uansett. Men brenner du lite On the Fly så kan du sikkert fjerne CD-ROM'en og sette inn en DVD-brenner visst den er mye billigere som PATA.

Harddisken kan du god ha som SATA. Prisfoskjellen er liten og det er enklere å ha disken med i fremtidige systemer :) Les også denne linken visst du er ny til å Installere 160GB eller større disker.
[url="http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=165302"]http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=165302[/url]
Lenke til kommentar

På en maskin jeg bygget for moren min ville ikke maskinen starte. Det viste seg at problemet var at harddisken og cd-brenneren var på samme IDE kabel. Når cd-brenneren var koblet fra virket alt. Var bare derfor jeg lurte.

Noen som har noen tips til hvilken HDD og hvilken DVD-brenner jeg burde velge? Komme rikke til å brenne veldig mange DVD-er tror jeg. Bare noen få nå og da.

Har jeg forstått det riktig at for mitt bruk vil det være best å sette DVD-brenneren på IDE og HDD på SATA?

Lenke til kommentar
[quote]På en maskin jeg bygget for moren min ville ikke maskinen starte. Det viste seg at problemet var at harddisken og cd-brenneren var på samme IDE kabel. Når cd-brenneren var koblet fra virket alt. Var bare derfor jeg lurte.[/quote]

Det er mange unntak, faktisk helt ned på spesifike produkt som bare ikke har lyst å fungere.

[quote]Noen som har noen tips til hvilken HDD og hvilken DVD-brenner jeg burde velge? Komme rikke til å brenne veldig mange DVD-er tror jeg. Bare noen få nå og da.[/quote]

En populær, bra og billig brenner er NEC 3500A. Støtter Dual Layer og DVD+ og -. Ellers er Plextor annerkjent for utmerkede brennere, men dette begynner å bli gamle nyheter. Skal du ha harddisker til langtidslagring (filmer/musikk osv) så anbefaler jeg disker som ikke har ytelsen i fokus, men heller temperatur og støy. Da nevner jeg Samsung og Seagate.

[quote]Har jeg forstått det riktig at for mitt bruk vil det være best å sette DVD-brenneren på IDE og HDD på SATA?[/quote]

Helt riktig :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...