Gjest Slettet+6132 Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 (endret) Jeg lurer på en ting... Jeg har laget en side som jeg kan legge inn alle filmene mine med info om forskjellige ting.. Når jeg legger inn en ny film blir denne lagret i en TXTfil, men problemet er at jeg vil få phpfila til å sortere innholdet som blir vist på siden... /filmer/index.php <? echo "<html>"; echo "<head>"; echo "<title>Filmer</title>"; echo "</head>"; echo "<body>"; echo "<br><a href=add/>Legg til film</a><br>"; echo "<table border=1 cellpadding=4 cellspacing=0>"; echo "<tr> <td bgcolor=lightblue>Tittel</td> <td bgcolor=lightblue>Codec</td> <td bgcolor=lightblue>Format</td> <td bgcolor=lightblue>Info</td> <td bgcolor=lightblue>Omtale</td> <td bgcolor=lightblue>Årstall</td> </tr>"; $array = file("add/010101.txt"); foreach ($array as $linje) { $del=split(";",$linje); echo "<tr> <td><b>$del[0]</b></td> <td><i>$del[1]</i></td> <td><i>$del[2]</i></td> <td><a href=http://$del[3] target=_blank>$del[3]</a></td> <td>$del[4]</td> <td>$del[5]</td> </tr>"; } echo "</body"; echo "</html>"; ?> /filmer/add/index.php <? echo "<form method=post action=index.php>"; if ($tittel && $codec && $format && $imdb && $omtale && $aar) { $fh = fopen("010101.txt", "a"); fwrite($fh, "$tittel;"); fwrite($fh, "$codec;"); fwrite($fh, "$format;"); fwrite($fh, "$imdb;"); fwrite($fh, "$omtale;"); fwrite($fh, "$aar"); fwrite($fh, "\n"); fclose($fh); } echo "<table>"; echo "<tr><td>Tittel</td><td>:</td><td><input type=text name=tittel>*"; echo "<tr><td>Codec</td><td>:</td><td><input type=text name=codec>*</td></tr>"; echo "<tr><td>Format (avi/mpg/iso/x cd)</td><td>:</td><td><input type=text name=format>*</td>"; echo "<tr><td>IMDb (ikke ta med 'http://')</td><td>:</td><td><input type=text name=imdb>*</td>"; echo "<tr><td>Omtale</td><td>:</td><td><input type=text name=omtale>*</td>"; echo "<tr><td>Årstall</td><td>:</td><td><input type=text name=aar>*</td>"; echo "<td colspan=2><input type=submit name=add value=Legg_Til></td></tr>"; echo "</form></table><br>"; echo "<br>"; echo "* = MÅ fylles ut"; $antall_navn = 0; if ($fh = fopen('010101.txt','r')){ while (! feof($fh)) { if (fgets($fh,1048576)) { $antall_navn++; }}} print "<p>Det er <b> $antall_navn </b> <a href=../index.php>filmer</a> innlagt.</p>"; ?> </table> Og da vil filen med filmene i (010101.txt) bli slik: American Pie 1;DivX;avi;www.imdb.com/title/tt0163651/;Morsom;1999 American Pie 2;DivX;avi;www.imdb.com/title/tt0252866/;Morsom;2001 American Pie 3;DivX;avi;www.imdb.com/title/tt0328828/;Morsom;2003 Men nå må jeg liksom sortere tekstfila manuelt for å få alt i alfabetisk rekkefølge, hva må jeg gjøre for å få dette automatisk? EDIT: Det er ingenting galt med scriptet nå, alt fungerer, eneste jeg mangler er sorteringsdelen... Endret 28. november 2004 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 sort() Takk for hjelpen, men kan du ikke spesifere LITT mer hvor jeg skal sette inn koden i min phpfil? Lenke til kommentar
audunr Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 http://www.php.net/manual/en/function.sort.php For eksempel: foreach (sort($whatever) as $value) { echo $value; } Manualen til PHP er veldig god. Hvis jeg skal gjøre noe med arrays, eller ikke husker hva en funksjon heter, er manualen det første stedet jeg sjekker. Et godt tips, bare. MVH Audun Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 (endret) http://www.php.net/manual/en/function.sort.php For eksempel: foreach (sort($whatever) as $value) { echo $value; } Manualen til PHP er veldig god. Hvis jeg skal gjøre noe med arrays, eller ikke husker hva en funksjon heter, er manualen det første stedet jeg sjekker. Et godt tips, bare. MVH Audun Ok, forsto litt mer nå.. Men har fortsatt problemer, hvor i phpfila må jeg sette inn dette? Gidder du vise meg? EDIT: det må liksom sorteres FØR det vises i tabellen, men klarer ikke å forestille meg hvor jeg må sette inn sort() Endret 28. november 2004 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
???????? Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 F.eks. rett etter du har lagret arrayen i variabelen så bruker du sort($array); Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 (endret) F.eks. rett etter du har lagret arrayen i variabelen så bruker du sort($array); Vis delen av koden min med sort() i, jeg forstår ikke helt hva du mener... Mener du feks: $array = file("add/010101.txt"); #HER: sort($array) foreach ($array as $linje) { $del=split(";",$linje); echo "<tr> <td><b>$del[0]</b></td> <td><i>$del[1]</i></td> <td><i>$del[2]</i></td> <td><a href=http://$del[3] target=_blank>$del[3]</a></td> <td>$del[4]</td> <td>$del[5]</td> </tr>"; } echo "</body"; echo "</html>"; ?> ? EDIT: Aha! Dæven det funka og jo! :!: Takker så meget Endret 28. november 2004 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
???????? Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 Det virker bra det, fungerer det ikke? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 (endret) Det virker bra det, fungerer det ikke? Funka kjempeflott EDIT: syns du skal modde deg en nisselue på avataren din, det er tross alt advent nå! :!: Endret 28. november 2004 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå