opresterud Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 Har skjønt såpass at integrert lyd på hovedkort har blitt vesentlig bedre i det siste. Ser på ett Asus P5AD2 hovedkort som har C-Media CMI9880 med støtte for Intel High-Definition audio. Hvordan er dette sammenlignet med ett SB Live! 5.1 PCI kort? Tenker både CPU forbruk samt klarheten i den lyden som kommer ut. Har nemlig en SoundMAX AC97 affære i HP nw8000 laptopen min (ny i år), og denne har direkte hårete lyd i forhold til SB Live! (som er gammelt). For meg er 2.1 mest aktuellt, men 5.1/7.1 kan være aktuellt. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 PCI-lydkort vil alltid ha fordelen med at de ikke er montert direkte på hovedkortet, og med det blir mindre påvirket av støyen i hovedkortet. I tillegg kan man flytte det lengre fra skjermkort (og eventuellt andre kort) som vil reduserere påvirkningen enda mer. Lenke til kommentar
opresterud Skrevet 28. november 2004 Forfatter Del Skrevet 28. november 2004 Er dette så gjeldene lengre? Har ikke de tekniske løsningene, uansett om det er onboard eller ikke, blitt forbedret kraftig? Jeg vet dette med støy var veldig essensielt for en del år siden, men kan ikke huske å ha opplevd noe med SB Live! kortet mitt uansett hvor jeg har plassert det? Med SoundBlaster 16 var det riktignok andre boller... Har også vært borti noen i815 hovedkort for en del år tilbake som hadde mye støy. Det som er problemet med onboard på laptop'en min er ikke støy, men heller mangel på dynamikk i lydbildet. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 Er dette så gjeldene lengre? Har ikke de tekniske løsningene, uansett om det er onboard eller ikke, blitt forbedret kraftig? Tekniske løsningene har nok blitt bedre, men at det betyr noe hever jeg over tvil. Men det kommer jo riktignok ann på hvilket utstyr du har. En del av jobben min er å teste lydkort som er gode til måling, og tilogmed på et LynxTwo (som omtrent er verdens beste lydkort, innen visse grenser) var det forskjell med når lydkortet stod inntil skjermkortet, eller så langt borte som mulig. Nå er det riktignok mest innganger som betyr noe på jobb... Lenke til kommentar
opresterud Skrevet 28. november 2004 Forfatter Del Skrevet 28. november 2004 OK Vel, mitt bruk er stort sett kun å høre på musikk med hodetelefoner, i tillegg til normalt PC lydbruk. Dvs. litt spilling, litt DVD, litt videoredigering og ellers typisk familiebruk. Ikke noe heavy bruk, men samtidig så synes jeg ikke de gamle AC'97 løsningene har vært gode nok. Derfor ble jeg nyskjerrig på det nye lydopplegget i i915/925 chipsettene. Så det jeg egentlig lurer på er om jeg kan spare meg de ekstra hundrelappene ett SB Audigy lydkort koster... Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 Så det jeg egentlig lurer på er om jeg kan spare meg de ekstra hundrelappene ett SB Audigy lydkort koster... Akkurat det er jeg litt usikker på. Hadde det vært to år siden hadde jeg sagt "Klart det" men Audigy er ikke lenger så bra, og onboard lydkort er ikke så forferdelige lengre. Men jeg heller fremdeles mot at PCI-lydkort er bedre, selv i denne del av skalaen. Kanskje du kunne fått lånt et kort av noen og testet det? Lenke til kommentar
frentix Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 Vel , jeg syns det funket utmerket med den innebygde lyden på mitt , Jeg ser ingen grunn til å kjøpe ekstra lydkort om du holder deg til musikk , film og spill hvertfall. Bortkastede penger. Bedre å investere de få pengene i noe som forbedrer ytelsen , som grafikkort, ram , et hakk bedre cpu osv. Det er bare min mening. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå