Lurifaksen Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 (endret) Uten at jeg vet hva jeg snakker om, eller har noe som helst peiling på hva C++, så tipper jeg at de fleste bøker demonstrerer generell C++ koding, som fungerer på alle platformer. Jeg er ute etter å lære meg å lage simple programmer for bruk i MS Windows. Til å begynne med blir vel det programmer som kjører i kommandovinduet, men etter hvert vil jeg lære (dvs, boken skal demonstrere), hvordan jeg kan lage et program med vanlig Windows GUI, som f.eks. har et input-felt og en knapp elns. Et eksempel kunne vært å lage en ekstremt simpel versjon av en kalkulator. Poenget er at programmet skal bruke windows GUI - slik som calc.exe i windows f.eks. gjør. Finnes det noen bøker som lar meg komme i gang med dette? Har lært litt Java (skole), men konkluderer med at nytteverdien av programmene == 0 (for mitt vedkommende). Java er sikkert bra til sine formål, men å lage programmer med gui i windows er det totalt ubrukelig til. Derfor ønsker jeg nå å gjøre litt nytte ut av programmer jeg har laget i java, ved å gi dem skikkelig GUI, og som kan kjøres på hvilken som helst windows-maskin uten stress. Er det forresten noen andre programmeringsspråk som er bedre egnet til formålet mitt? Visual Basics? Hva er f.eks. notepad.exe skrevet i? Endret 28. november 2004 av Lurifaksen Lenke til kommentar
Klette Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 WinApi kan være litt knotrete hvis du ikke har holdt på med noe særlig programering før. Skal du ha enkle programmer med guier, kan jo vb anbefales, evt C# - begge skal jo være RAD programmeringsspråk (rapid application development (om jeg ikke husker feil)) . Lær deg basicen i konsoll først, dør du begynner med gui, i hvertfall i c++ . Lenke til kommentar
søppel Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 Sjekk QT ellernoe .. søk på amazon.com; win32-api'et er ubehagelig å jobbe med. Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 søppel, du glemmer at Qt / TrollTech yter like mye tilbake til Windows som Windows yter til "the open source community". Kort sagt: Det koster penger å bruke Qt i Windows Hvis du skal kode GUI i Windows anbefaler jeg toolkits som f.eks. wxWidgets, FLTK, GTKmm e.l. Win32 API er heller ikke uoverkommelig, men du burde absolutt lære deg språket først, ved hjelp av en egen bok, som følger standarden. Lenke til kommentar
søppel Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 Nah, er klar over det -- men har sikkert nevnt det 100 ganger før, så orker ikke fullføre ennå et GUI-svar. *shrug* .. :} Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 www.winprog.net www.gametutorials.com begge stedene har gode eksempler på GUI koding med winapi. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 30. november 2004 Forfatter Del Skrevet 30. november 2004 Takker! Virker som om dette er litt mer avansert enn jeg hadde forestilt meg... Tror nesten at jeg må skrinlegge prosjektet forløpig. Har nok med å lære java på skolen. Tror jeg begynner å skjønner hvorfor det akkurat er java vi lærer på skolen. Hensikten må jo være at det er et lett programmerinsspråk, ikke at det er "nyttig". Lenke til kommentar
ELR Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Java er jo nyttig nok det! Kanskje ikke det beste til å lage brukerapplikasjoner, men til arbeidsformål er det toppers! Poenget er vel at lærer du deg Java først så er overgangen til C++ mindre vanskelig. Dermed er det og lettere å gå fra c++ i konsoll til GUI. Lykke til i alle fall! Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Jeg har Visual C++ 6 Bible, men den omhandler kun MFC. Men simple programmer lages ikke i C++, det er en regel, skal du lage simple programmer finnes det mange andre alternativer, Java, Delphi Visual Basic. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 (endret) Har lært litt Java (skole), men konkluderer med at nytteverdien av programmene == 0 (for mitt vedkommende). Java er sikkert bra til sine formål, men å lage programmer med gui i windows er det totalt ubrukelig til. At nytteverdien av de programmene du lager er null, må du nesten ta ansvaret for selv. Du lager jo et program for å fylle en funksjon, og hvis det ikke fyller funksjonen (nytteverdien er null), så hvorfor lagde du da programmet? Jeg skjønner heller ikke hva du mener med at Java er ubruklige for å lage grafiske grensesnitt. GUI i Java, og da spesielt pen GUI, er ikke enkelt for ferskinger, men alt er mulig hvis man har tid til å sette seg inn i det API-en tilbyr. http://sif8005.idi.ntnu.no/prosjekt/joskar_resultat.php Her kan dere se eksempler på spill laget i Java. Studentene har hatt Java som fag i ca 3 måneder da de lagde spillene. Endret 11. desember 2004 av buskmann Lenke til kommentar
ELR Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 Noe av det som er viktig for en programmerer er ikke nødvendigvis om programmene har nytteverdi når en driver åog lærer seg programmeringen. Det viuktigeste er at en lærer seg syntax og kommandoer, samt en viss tankegang. Når en kan programmeringen framlengs og baklengs i søvne så er det tankegangen som er relevant. Problemløsingen. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 11. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2004 buskmann: Jeg lager programmene fordi det er en del av opplæringen Poenget er at nytteverdien hadde vært mange ganger høyere, dersom disse programmene kunne lages som vanlige windowsprogrammer, da dette ikke er tregt og dårlig for windowsbrukere, slik som java er. Eksempel på hva som er dårlig med javaprogrammene er at de ikke tar hensyn til instillinger i windows, f.eks. cleartype. Det gjør at tekst på java-programmer ser stygg ut, mens resten av windows ser det skikkelig ut. Prøvde også et program hvor "åpne fil" dialogen ser ganske lik ut, men er forskjellig (og tregere) i bruk. F.eks. når du velger en mappen, klikke på enter, så skal vanligvis mappen åpnes, mens i java-programmet så ble i stedet mappen valgt og dialogen lukket. Det verste med javaprogrammer er jo at de krever at du har java installert, og kommer ikke som enkle exe-filer som kan klikkes på. Pitbullo: Riktig, derfor er det OK at jeg lærer meg java, men jeg kan ikke se at jeg vil bruke java i fremtiden. Lenke til kommentar
ELR Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 Jeg kjenner mange som driver med java i jobben sin, men de lager ikke programmer for den vanlige menigmann. De lager programmer som utfører spesifikke oppgaver innen forskning, for eksempel samenlikning av gener etc. Det er massive oppgaver som ikke kan gjøres manuelt, men som relativt enkelt kan spesialtilpasses for den enkelte oppgave der og da. Kan en java er overgangen til C++ liten, da man har tankegangen og logikken inne, men må lære seg litt syntaks og kommandoer på nytt, men det er, hvis en kan gå så langt, mer sekundært. Lenke til kommentar
okvangar Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 (endret) buskmann: det stemmer jo forsåvidt at sif8005 eller tdt hvadetnåheter er på 3 måneder, men de som lager vinnerbidragene til joskar er sjelden helt ferske på progging. De gruppene med bra resultat har alltid minst etpar relativt erfarne programmerere på laget. Da jeg tok faget laget vi et spørrespill av simpleste sort, og det var mange som endte opp med den type spill Men nå skal jeg jaggu spille en omgang 'Quest for chics and glory'! Endret 11. desember 2004 av okvangar Lenke til kommentar
jtsorensen Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 Vil du lære deg C++ anbefaler jeg boken "C++ From the Beginning", den er helt genial... Her lærer du hvordan du programmerer... så sitter jeg på en notat som gjennomgår en enkel måte å programmere i windows (Kalles SDK). Bare gi en lyd når du er klar til å ta neste skritt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå