Karl K Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 Hei til forumet fra ny bruker. :!: Jeg har nettopp oppgradert mitt stasjonære utstyr og kjøpt inn trådløs ruter, og har nå problemer med å konfigurere et hjemmenettverk. Mine maskiner: 1) Stasjonær maskin koblet til router med kabel. WinXP Pro SP2 Norsk utgave 2) Bærbar maskin koblet trådløst til router med 3Com OfficeConnect Wireless 11g USB adapter. WinXP Pro SP1 Engelsk utgave (skal installere SP2) snarlig. 3)SMC Barricade G (SMC2804WBRP-G) 54 Mbps Wireless Cable/DSL Broadband Router. Kryptert med WEP GATEWAY IP Address: 192.168.2.1 Subnet Mask: 255.255.255.0 DHCP Server: Enabled Firewall: Disabled UPnP: Disabled Wireless: Enabled Printer Status: Not Ready (Internett over Canal Digital) Problemstillingen er som følger: Begge maskiner har tilgang til Internet, også samtidig. Jeg kan pinge routeren (selvfølgelig) og WAN-porten fra hver maskin. Problemet er at jeg ikke klarer å få den stasjonære og den bærbare maskinen til å finne hverandre - jeg har forsøkt å sette opp nettverket uten at maskinene og routeren har hatt brannmur aktivisert, men uten å få det til. Jeg har forsøkt å kjøre veiviseren for hjemmenettverk, og har samme navn på arbeidsgruppe. Men så langt til lite nytte. Jeg har også forsøkt å deaktivere DHCP og å konfigurere begge maskiner med statiske IP- og DNS-adresser, men uten resultat. Så vidt jeg kan skjønne så må problemet ligge i Routeren. Siden jeg ikke kan få trafikk til å gå fra en LAN-port, gjennom Routeren, og til (den trådløse) WLAN-porten (eller andre vei), så må det være en konfigurasjon jeg ikke har oversikt over. Takknemmelig for svar. Karl K Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 Har du lest i bruksanvisningen som fulgte med ruteren? Jeg vil tippe at problemet er at boksen segmentiserer de ulike delene: WLAN for seg, og vanlig LAN for seg. Kan sikkert konfigureres på en eller annen måte. RTFM Lenke til kommentar
Karl K Skrevet 28. november 2004 Forfatter Del Skrevet 28. november 2004 Ja, det er det jeg tenkte på selv. Men jeg har ikke funnet noen god forklaring på hvordan det skal gjøres i praksis. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå