Gå til innhold

hva er viktig når man holder på med 3d


Anbefalte innlegg

jeg holder mye på med 3d grafikk, mer spesefikt 3d studio max.

 

den gamle PCen min begynner å bli lit utadert og jeg begynner så småt å vurdere å skaffe meg en ny.

 

men hva er det vikigste for god ytelse når det kommer til 3d behandling: RAM, prosesor eller skjermkor.

hva bør jeg prioritere av de tre om jeg har et stramt budsjet til PC, vil helst ikke bruke mer en 8-9 tusen kroner.

 

men får jeg en PC som kan kjøre et fullskala sorce brett i hammer til den prisen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Minne er det viktigste, men jeg vil tro 1024 MB holder til det meste. Rask CPU er et must om du suser til med heftige RayTrace scener som krever mye kalkulering.

Intel P4 er jo ganske kjekt da RayTrace kan utnytte HyperThread-teknologien i disse CPU'ene. Men vet ikke om ScanLine støtter dette. Har AMD selv og jeg vet ikke hvor stor ytelsesforskjell det er på f.eks en A64 3000+ og en Intel P4 3 Ghz /m HT.

Grafikkortet er ikke alleverdens om du ikke jobber med modeller av mange polygoner (10 000+), men det kan fort bli frustrerende tregt med eldre kort.

Et triks er jo å sette på at evt meshsmoothing/tesslating kun skjer ved rendering.

 

En annen ting jeg også vil tipse deg om er stor og god skjerm - 19" på 1600x1200 eller større. Har selv 2 stk 19" på 1600x1200 hver i dualscreen-oppsett - 3DSmax7 er en drøm på dette oppsettet! ;)

Lenke til kommentar

har du mulighet for å spytte inn litt mere gryn, kan du jo filosofere litt over et dual cpu oppsett.

 

en kompis investerte i et amd oppsett og fordelen er at mens ene prosessoren sliter med rendring kan du gjøre andre ting med cpu nr 2.

 

du kan evt kjøpe et hovedkort som støtter 2 prosessorer. Kjøpe den ene nå og så spare litt og kjøpe prosessor 2 litt senere når du har fått spart opp litt mer penger.

 

minne er alltid kjekt å ha samt som tidligere nevnt en skjerm med stor oppløsning.

 

nVidia mener jeg er litt bedre på openGl så du bør kanskje se på et nvidia kort fremfor et ati til det arbeidet du regner med å utføre på maskinen.

 

Et uten vifte er nok å foretrekke så du slipper viftesus som strengt tatt ikke er nødvendig.

Lenke til kommentar

Jeg driver også med 3D, da Maya. Jeg har 1024MB minne pc3200 -- XP2800 socket A -- Radeon 9800pro.

Jeg kunne gjerne hatt 512mb ram til hvis jeg vil ha anre programmer oppe samtdig, men det er ikke det jeg trenger mest. Når jeg holder på med det med animasjon, rendring osv så går prossessoren på 100%.

 

Så jeg vil si 1024mb / 1536 ram - Du kan aldri få nok ram!

Radeon 9600 pro skjermkort

Og AMD643500 - kommer ann på hvor mye pegner du vil bruke.

 

Jeg gleder meg til det kommer dobbelt kjerner :thumbup:

 

edit: Som stonescream sa, 2 cpuer er ikke å fårakte. Du vil alltid ønske deg kjappere data. Men det er dyrt.

Endret av PoWit
Lenke til kommentar

Støtter skag1, bør ha 1Gb ram, resten kan du investere etter behov i CPU og tildels skjermkort.

 

Prioritering: Ram - CPU - Skjermkort

Bør ha en viss balanse mellom de komponentene også, hjelper ikke 8Gb ram og en pinglecpu :-)

AMD 64 kontra Intel - Ingen peiling da jeg aldri har hatt muligheten til å teste to likeverdige opp mot hverandre

 

Litt utenom det du spurte om, men om du ikke kjører to skjermer så vil jeg sterkt anbefale deg å vurdere dette. Har du først prøvd det er det no going back. Om to skjermer ikke passer deg (dvs. budsjettet ditt), så er det oppløsning som teller, jo høyere jo bedre. Arbeidsareal kan du aldri få nok av. Sitter faktisk her og lurer på om tre skjermer hadde vært tingen for meg...

 

Skee

Lenke til kommentar
nVidia mener jeg er litt bedre på openGl så du bør kanskje se på et nvidia kort fremfor et ati til det arbeidet du regner med å utføre på maskinen.

Jeg har et ATI Radeon X800PRO VIVO 256 MB grafikkort, og eneste forskjellen på D3D og OpenGL er at på den sekundære skjermen er OpenGL litt tregere enn D3D i Perspective/Camera. Men på min primære er det ingen forskjell på D3D eller OpenGL i 3DSMax7.

Derfor kjører jeg D3D som kjører helt fint på 3DSmax7 - så jeg vil ikke påstå at han må ha et nVidia kort for å bruke 3DSmax.

Post redigering med PSP/Photoshop eller encoding av divx/xvid har jo ingenting med grafikkort å gjøre, så om han bare bruker 3DSmax vil jeg trygt si han kan velge fritt mellom ATI og nVidia (skag1 liker ATI ;))

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...