Gå til innhold

Bytte av hk,cpu og skjermkort, trenger hjelp


Anbefalte innlegg

Har bygget meg en pc og tenkte jeg skulle bytte ut hk, cpu og skjermkort..

Nåværende HK : MSI 865PE NEO2-PFISR Hovedkort S478/800 I865PE,SATA,ATX,GbLAN,Dual-DDR, Firewire

 

Nåværende cpu : Intel Celeron D 335 2.8 GHz Boxed PC533 Socket PGA478, 256KB cache

 

Nåværende skjermkort : Asus radeon 9200se 128mb

Nåværende socket er 478..

 

Tenkte jeg skulle bytte ut dette og gå over til socket 939..

Har bestemt meg for en amd athlon 64 3200+...Men her kommer problemet..Har ikke så veldig mye peiling på data og lurer derfor om noen kan hjelpe meg med å finne et hovedkort og skjermkort som passer bra til hverandre..Har tenkt på et skjermkort med 256MB, men vet ikke hvilken produsent ennå..

 

Så hadde vært takknemmelig om dere hadde hjulpet meg..

 

Noen som vet hva jeg kan få for det gamle HK, CPU, Skjermkortet og en icecube prosessor vifte som er beregnet for overklokking?

 

Dette er hva jeg har tenkt til å bruke på de nye komponentene :

HK : 1000,- pluss - minus

CPU : AMD Athlon 64 3200+ 1700,-

Skjermkort : 1500,- pluss - minus

 

Takker for alle svar.. :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AMD Athlon 64 3200+ 2.0 GHz Socket 939, 512KB cache, BOXED

Varenr.: 304047

Pris: 1650,-

 

MSI K8N NEO2 Platinum-54G Hovedkort S939 nForce3 250Ultra,SATA,GbLAN,ATX,Dual-DDR

Varenr.: 300872

Pris: 1149,-

 

Asus N6600GT GeForce 6600GT 128MB GDDR3 AGP, TV-Out, DVI, Retail

Varenr.: 305485

Pris: 1995,-

 

tilsammen : 4794,-

 

eventuelt dette grafikk kortet :

 

Gainward GeForce 6800LE 128MB DDR AGP, Tv-Out, DVI, Retail

Skjermkort / AGP

Vårt varenr.: 303912 / 471846200-6220 RETAIL

Pris: 2095,-

Lenke til kommentar

Heisann! Det ser ut som at vi er i samme båt her, og jeg har lest veldig mye rundt (forskjellen er at jeg kan dette...), og funnet ut at Asus HK'et er et veldig godt hovedkort, bra layout og god ytelse, masse features som kan være morro å leke seg litt med.

 

Hvis du skal gå for skjermkort også, ville jeg nok anbefalt å henge deg på PCI-E bølgen med engang. Det har ikke noe å si på ytelsen enda, men vil bli bedre etterhvert, og du får ett ATI x700pro til 1500 kroner, og hk'et med PCI-Express ligger på 1300 kroner. F.eks. A8V-SLI fra asus. når det gjelder skjermkortet, så vil jeg si at det har ikke så mye å si om du har 128 eller 256 så lenge det ikke er i 3000 kroners klassen. Mange legger gjerne med mer ram for å selge, men hvis kortet er billig, klarer det ikke utnytte rammen, i tilegg så bruker de gjerne tregere ram for å kompansere for prisen. Hvis du går for geforece 6800 eller x800 kan det begynne å vise seg på ytelsen litt om det har 128 eller 256, men utenom det syns jeg det ikke er noe å bry seg om.

 

Siden det står der oppe PC533 regner jeg med at du har PC3500 ram? Jeg aner ikke åssen ting funker på intelplatformen, så bare sørg for at du har minst DDR PC3200 ram, altså ddr ram som kan kjøre på 400 mhz.

 

Ellers, er minimale forskjeller med hvilket skjermkort som passer bra til hvilken cpu og hvilket skjermkort, så der er du trygg og kan vanskelig gjøre feil så lenge du velger ATI eller nVidia i alle fall.

 

Lykke til. Du får si ifra hva valgene blir da.

 

(Kan kanskje nevne hva jeg har tenkt til å kjøpe, og det blir athlon 3500 asus A8V deluxe pluss 512 minne. det blir ett AGP basert hovedkort da jeg har ATI 9500 PRO fra før av, kjører HL2 glatt med 2x antialising).

 

Med hilsen

meg!

Lenke til kommentar

Hei

 

Hvis du vil ha god ytelse for prisen, har litt tålmodighet og vil være fremtidsrettet (det koster litt ekstra) bør du gå for et Nforce 4 basert HK (dvs nvidia sitt nye brikkesett til AMD-cpu sokkel 939, som kommer i butikkene i midten av desember) med f.eks en AMD 3000+ cpu og Geforce 6600 Gt.

 

Dette er et hovedkort med PCIe istedet for AGP.(nye standarden) Det støtter den nye sokkelen til AMD, 939. Dette gjør hovedkortet veldig fremtidsrettet og oppgraderbart.

 

Dette koster sånn ca.

HK - ca. 1000

CPU - ca 1400

Skjermkort - ca 1700

 

totalt ca 4000

 

Håper dette kan hjelpe deg litt..

mvh

gaut

Lenke til kommentar
Hei

 

Hvis du vil ha god ytelse for prisen, har litt tålmodighet og vil være fremtidsrettet (det koster litt ekstra) bør du gå for et Nforce 4 basert HK (dvs nvidia sitt nye brikkesett til AMD-cpu sokkel 939, som kommer i butikkene i midten av desember) med f.eks en AMD 3000+ cpu og Geforce 6600 Gt.

 

Dette er et hovedkort med PCIe istedet for AGP.(nye standarden) Det støtter den nye sokkelen til AMD, 939. Dette gjør hovedkortet veldig fremtidsrettet og oppgraderbart.

 

Dette koster sånn ca.

HK - ca. 1000

CPU - ca 1400

Skjermkort - ca 1700

 

totalt ca 4000

 

Håper dette kan hjelpe deg litt..

mvh

gaut

Takker for denne informasjonen..Blir det nye hovedkortet med Nforce 4 dyrere enn det de Nforce 3 kortene ligger på idag?

 

Lurer på hva jjeg kan få for de dele jeg skal selge..Øverste post

Lenke til kommentar

Det er ikke så godt å si hva prisen kommer til å ligge på, men sansyneligvis litt dyrere enn nforce 3, men ikke så veldig tror jeg. Du kan jo titte litt rundt i nettbutikkene å se om de har lagt inn noen prisantydninger.(hvis de har lagt inn noen nforce 4 kort til hk-varelista da.)

Lenke til kommentar

Hei

 

Du burde sjekke ut denne lista for å sjekke ytelse mellom de forskjellige kortene. Den er teoretisk, men stemmer godt for det.

 

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2195&p=5

 

Hint (ytelse i forhold til radeon 9600pro)

X600 Pro 100%

9800 Pro 202%

GF 6600GT 241%

GF 6800 272%

X700 XT 290%

 

Anbefalinger:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302122&cks=SER

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303649&cks=SER

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...