Gå til innhold

føler du deg presset til og skrive bokmål på hw?

e321

Anbefalte innlegg

Bare lurer på... Noen av dere(eller skal jeg si oss) som skriver bokmål, skriver jo ikke bokmål til vanlig... er det fordi dere følere dere dumme hvis dere skriver "eg" eller noe sånt?

Syns det er rett og rimelig at jeg skriver bokmål her :D

Men ellers så skriver jeg noe sånt;

Eg syns ikkje at eg trenge og skriva på dialekt her, eller ka syns dåkke?

:roll:

Nå vil jeg høre deres mening :innocent:

Endret av e321
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skriver bokmål, men kunne like godt skrivd på nynorsk siden jeg har nynorsk på skolen. Gidder ikke å skrive på "ålesundsk" heller.

Nynorsk:

Eg heiter Håvard og kjem fra Ålesund. Det er ein fin by å bo i og eg har mange venar her.

Ålesundsk:

E hete Håvard å kommer fra ålesund. De e en fin by å bo i å e har mange venna her.
Lenke til kommentar

Man skal gjøre seg så forstått som mulig på et slikt "landsdekkende" forum, og da bør man holde seg til de to skriftspråkene det er tillatt å skrive. Dessuten synes jeg dialekter blir seende svært uriktig når det skrives. Og hva er vitsen? Får du ytre noe mer, ved å f.eks si dette:

Hei, eg komme fra Stavanger, og der snakke me noge så ligne på nynorsk. Men ligavel tar eg fram bokmålen når eg ska skriva. Koffer det, spør du sikkert. Men eg syns det e flott. Bokmål når te flest folk, kan du sikkert sei. Og sjøl om nynorsk e nærmare, e det, for meg, best når du har ein viss variasjon. Dialektå e nynorsk, og skriftmålet e bokmål, kan du nesten sei. Då kan eg prestera ganske godt i begge, forde bokmål då e innlærd når eg begynne med nynorsk, som eg allerede nesten kan.

Er ikke akkurat nydelig i skrevet form. Og jo, dialekter skaper en større variasjonsbredde, men i litteratur bør vi holde oss til et (to er faktisk èn for mye) felles mål når budskapet skal forstås umiskjennelig blant alle.

Lenke til kommentar

eg skriver på en blanding , trur eg , kommer ann på hvor edru eg er og hvilken skrive måte eg synes ser rett ut , men så føler eg at eg er unskylt og da men sånne skrive vansker og greier , men merker at jeg skriver bedre nå en når eg begynte og henge her , tro om det har noe med at eg skriver mye og dermed trener meg ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...