Gå til innhold

Oppgradere RAM på Toshiba M30 bærbar

jorgenhm

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har tenkt til å kjøpe en Toshiba Sattelite Pro M30. Det finnes i flere modeller og har ikke helt bestemt meg, men spesifikasjonene er hovedsakelig det samme. Maskinen skal hovedsakelig brukes til bilderedigering og jeg trenger derfor mye ram. Ganske sikker på at jeg skal kjøpe 1024mb ram.

Men maskinene leveres(der hvor jeg har tenkt å kjøpe) med 2x256mb ram. Så hvis jeg skal ha 1024 må jeg altså bytte ut begge disse og sette inn 1x1024 eller 2x512. Hva er det beste alternativet av disse mulighetene?

Jeg lurer også på hvordan ram jeg trenger. Har forstått at det er DDR SO-DIMM det er snakk om, men det finnes mange merker og flere hastigheter. Hvilke passer til min bærbar? Kan en bærbar kjøre 2 ram brikker i dual(slik som nyere hovedkort) slik at det lønner seg med 2x512mb brikker?

Takker på forhånd!

EDIT: fikse topic.

Hvordan vil denne pcen klare seg i nyere spill(half-life2, doom3, Warcraft 3, nfs:U2 osv) Grafikkortet heter Nvidia Geforce GO 5200. Vil dette holde til endel spilling?

Endret av jorgenhm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dama har Toshiba Satellite Pro M30, og hun sier følgende:

- Har vært superfornøyd hele tida, spesielt med skjerm

- Feit lyd i de små Harman Kardon høyttalerne

- litt bråkete tastatur

- fornøyd med plassering av USB-porter og batteri - hun kjører et 12-cellers batteri som gir nesten 7 timer batteritid. (Kjøpt splitter nytt på eBay til $30!) Det originale batteriet brukes når det store er tomt, slik at hun får nærmere 11 timer batteritid totalt.

- kjekt med DVD-RAM, som brenner alle formater

Hun spiller Enemy Territory helt fint på den, og Doom 3 går bra på den laveste kvaliteten.

Hun har byttet nettverkskortet fra det medfølgende 11Mbit Intel 2100 mini PCI-kortet, til et 54Mbit Intel 2200 mini PCI-kort, som hun kjøpte på it24.no. Koster nå 277 kroner, og er vel verdt byttet :) Det løste blant annet litt problemer med at et lite område ved siden av touchpad'en ble varmt.

Hun skal også oppgradere fra 512MB RAM til 1024MB RAM - men vi har ikke sjekket hva slags minnebrikke® som sitter i maskinen - det kan godt hende det sitter 2x256MB brikker.

Neste på tapetet er ny harddisk - den medfølgende 60GB disken er treg med sine 4200RPM, og blir nok snart byttet ut med en 80GB eller 100GB disk på minimum 5400RPM. Den gamle disken tenkes brukt i ASUS sin WLAN HD-boks, slik at man får en trådløs ekstern disk. Om en stund blir det nok også kanskje et prosessorbytte, til en Dothan 2GHz - men da må de bli litt billigere først. :mrgreen:

Lenke til kommentar

Ser ut som Toshiba M30 er litt oppgardert i det siste og dette er specs på den som selges nå:

Intel Pentium M 1,7Ghz

2x256 DDR SO-DIMM

60mb 5400rmp hdd

GeforceFX Go5200

Inter 54mbps wireless network

15,4 widescreen skjerm

Som du ser er det nå intel trådløst grafikkort(altså en ekte centrino), og harddisken er også oppdatert(5400rpm). Men lurer enda på om grafikkortet er litt svakt til nyere spill. Vil heller ha en PC med 9700. Noen som vet om noen andre maskiner har ca disse specs men med et bedre skjermkort(trenger ikke å ha widescreen skjerm) Da hadde det vært mulig å spilt de nyeste spillene på litt bedre grafikk og riktig oppløsning i forhold til skjermen..

Lurer enda på dette med minne. Hvilket type skal jeg oppgradere med? Burde jeg gå for 1x1024 eller 2x512? Det er også et alternativ å beholde en av 256mb brikkene som sitter i, forså å kjøpe en 512brikke. Hvordan vil dette yte i forholdt til 1024 ram?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...