Gå til innhold

Skal til sesjon, hva blir jeg å gjøre der?


Windoge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sesjon er no piss... bare sitte og vente hele dagen på at du skal bli "klassifisert" til noe du kanskje ikke selv ønsker. Jeg mener det er brudd på grunnleggende menneskerettigheter (og da mener jeg hele vernepliktsordningen, ikke bare sesjon ;) ). Var selv i militæret på Setermoen, og skal innrømme at det var ikke så veldig fælt der (kavalerileiren der er etter min mening det slappeste stedet du kan havne i militæret), men jeg hadde egentlig tenkt å begynne studiene mine det året. Så det var vel nesten et år bortkastet på noe jeg ikke hadde tenkt å gjøre. Å, men jeg glemte jo nesten alle de kjekke tingene jeg lærte der som kan være nyttige i hverdagslivet: Tenk så høyt opp i arbeidssøkerkøen du stiller hvis du skriver i CV'en din at du kan demontere en AG-3 (nå bytter de vel den ut i år tror jeg) på mindre enn 30 sekunder... eller tenk så mange jobber du kan få med M-113-lappen  :thumbdown:

Hehe, typisk misforstått sier nå jeg :!:

Si meg, kan man få poeng etter hvilken holdning man har?

 

Ja, sånn halveis, inne hos legen, mer eller mindre. Ikke hvilken holdning man har til militæret.

:D

Lenke til kommentar
Sesjon er no piss... bare sitte og vente hele dagen på at du skal bli "klassifisert" til noe du kanskje ikke selv ønsker. Jeg mener det er brudd på grunnleggende menneskerettigheter (og da mener jeg hele vernepliktsordningen, ikke bare sesjon ;) ). Var selv i militæret på Setermoen, og skal innrømme at det var ikke så veldig fælt der (kavalerileiren der er etter min mening det slappeste stedet du kan havne i militæret), men jeg hadde egentlig tenkt å begynne studiene mine det året. Så det var vel nesten et år bortkastet på noe jeg ikke hadde tenkt å gjøre. Å, men jeg glemte jo nesten alle de kjekke tingene jeg lærte der som kan være nyttige i hverdagslivet: Tenk så høyt opp i arbeidssøkerkøen du stiller hvis du skriver i CV'en din at du kan demontere en AG-3 (nå bytter de vel den ut i år tror jeg) på mindre enn 30 sekunder... eller tenk så mange jobber du kan få med M-113-lappen  :thumbdown:

Hehe, typisk misforstått sier nå jeg :!:

 

Typisk misforstått hva da? Veldig "genialt" å like så godt sitere hele innlegget mitt... men du mener vel ikke at vernepliktsordningen vi har i dag bør bli opprettholdt? Er det ikke ganske mye bedre med en profesjonell hær med folk som ønsker å drive på med militære greier, og som faktisk får nytte av opplæringen sin, i stedet for at man hvert år tar inn en hel skokk med nye folk som (mange av dem) ikke ønsker det, og deretter kaster dem ut igjen, og man må begynne fra "scratch" med å opplære nye folk. Jeg traff svært få folk i militæret som faktisk ønsket å være der, og sånt blir det jo dårlige holdninger av, noe som gjenspeiler seg i mindre respekt for autoriteter, man bryr seg mindre om utstyr osv.

Lenke til kommentar
Jeg traff svært få folk i militæret som faktisk ønsket å være der, og sånt blir det jo dårlige holdninger av ...

Jeg føler ikke det er vits å klage når man allerede er kommet inn i det. Man har nok av muligheter til å komme seg unna. Både sesjon og de første ukene av rekrutten. Er man først kommet i gang så bør man gjøre det beste ut av det. Det går jo an å se på det på en litt mer positiv måte enn bare at man må være der et helt år.

Man får oppleve så sinnsykt mye som man aldri ville opplevd om man ikke hadde gjennomført førstegangstjenesten. Samtidig får man testa psyken sin litt. Bo sammen med kanskje 40-50 andre, tett i tett, tar på. Man lærer å leve sammen med folk, ta litt hensyn osv.

 

Som med andre ting, det kan være et helvette mens det pågår, men det er faktisk jævli greit å se tilbake på de opplevelsene man har fått.

Lenke til kommentar
Jeg føler ikke det er vits å klage når man allerede er kommet inn i det. ... Er man først kommet i gang så bør man gjøre det beste ut av det.

Hadde alle vært som deg hadde vi ikke hatt demokrati og arbeiderforeninger i dag... man SKAL stille krav og klage på ting, ikke bare akseptere alt du får kastet etter deg. Du hadde vel prøvd å gjøre det beste ut av det om du ble kasta uskyldig i fengsel også.... no offence ;) hehe, om man liker militæret er det greit nok å bli tvunget inn i det. Men om man ikke ønsker det er det jo tragisk at myndighetene skal tvinge deg til å tilbringe et år av livet ditt på et gudsforlatt sted (unntak for de i Garden da), og tvinge deg til å gjøre noe du ikke vil. Og om du prøver å komme deg ut av det, f.eks. med siviltjeneste, ja da blir du straffet med 2 måneder ekstra tjeneste, for ikke å snakke om militærnektere som får fengsel - og etterpå kan de få ny innkallelse (!) ... så snill stat vi har :thumbdown:

Lenke til kommentar

Selvfølgelig, føler man seg urettferdig behandla, så skal man si i fra. Det er ikke det jeg mener. Men folk som ikke vil på skytebanen fordi det regner er bare teit :p. Det kan selvfølgelig variere fra person til person. Og man har som sagt rimelig god mulighet til å komme seg bort fra førstegangstjenesten (enten sesjon eller de første ukene av rekrutten).

Lenke til kommentar

Folk som syter over militæret har godt av å være der...

 

Er ikke personlig noe fan av militæret (avtjener verneplikt for øyeblikket), men prøver da å gjøre det beste ut av det... Ser vel på det som et friår og hadde ikke vært like motivert for studier uten dette.

 

Folk må slutte å være så jævlig negative, det er jo ikke akkurat som om militæret er noe slitsomt.

 

edit:

 

Og jeg er jævlig mot en proffhær med samme mentalitet som USA... Det har ikke Norge godt av. Militæret bør være en organisasjon uten særlig politisk innflytelse og det opprettholdes med den ordningen som kjøres i dag (ved konstant gjennomflyt av 90%+ av personellet).

Endret av SBS
Lenke til kommentar

jonmagne: Uten å begynne å sitere en drøss av linjer nå så får jeg heller ta det på denne måten da.

 

Til en viss grad så mener jeg at vernepliktsordningen vi har i dag bør bli opprettholdt. Av to grunner: En profesjonell styrke har vi, og noen invasjon kommer ikke Norge til å utføre uansett. Vi har ikke nok folk som er skikket til det likevel. Landet tar ikke akkurat skade av å ha opplært en fjerdedel av befolkningen til å motta ordrer, tenke og utføre ting på en organisert og millitær måte. I verste fall betjene et våpen(les også annet militært utstyr) om unntakstilstander inntreffer.

Den andre grunnen er at ungdom nå i dag har så store puter sydd inn under armene at de har litt vansker med å vite hvordan endel ting henger sammen. Ja, jeg vet det er satt litt på spissen men slik er faktisk mange tilfeller. Som sim nevner i en post så sutrer folk over de mest underligste ting. I mine øyne har alle som er friske mer enn godt av å tjenestegjøre et år, uansett om de vil eller ikke. De som er inne vil jo lære mange ting som er(kan mest sannsynlig være) viktige for resten av livet. Dette er ting de ikke vil lære noen annen plass.

 

Baklger jonmagne om har har "trampet deg på tærne" hvis du føler det slik. Var ikke meningen det i såfall. Jeg ville bare si hvordan jeg ser på saken, ikke komme her å si at du har feil i noe. Jeg er enig i deg i mesteparten av det du sier, men i mine øyne tar du med bare halve saken.

Endret av Huscht
Lenke til kommentar
Det er jævli gøy når man får skutt rundt 120 skudd hver dag. På nyåret skal vi ha mer eskortetjeneste. Vognførere (heldiggriser som meg) skal ut å kjøre mye bil. Jeg gleder meg som en tulling :D

Kaller du 120 skudd for skyting? :tease: Skal du skyte, så for all del søk deg til stormtroppene på Rena. Der gikk jeg. Norges nyeste leir, og en av de mest High-tec leirene i Europa.

Der gikk det mellom 300-1000+ skudd om dagen utifra hva slags øvelsesskyting det var(kommer litt an på våpen, AG3 eller MG). Og en kommentar til; Vognfører og sjåfør er ikke helt det samme, synes du knytter de litt for nært hverandre i ordbruken din, om jeg da ikke har misforstått.

 

 

Men er du ikke noe glad i å sitte vakt ute i ca -35grader, så må du jo et valg. Men du må ikke tro at kulde er så ille. Himmelen er helt klar, og som oftest var det helt vindstille der vi når kulden var slik. Alt blir veldig pent rundt deg når det er så kaldt. Uansett, vi hadde 4-5uker med SIBO, og så mange uker med skarpskyting at jeg har gått ut av tellinga. Men på en annen side så hadde vi over 60 utedøgn(les teltdøgn) det siste halvåret, og det er en del. Men siden stormtroppene bruker CV90 vil du alltid bruke lagstelt, som er DIGG :roll:

 

Det er som far ville sagt! Det gjelder å ha en GOD lue :thumbup:

Endret av Vu-caN
Lenke til kommentar

Tydeligvis er det flertall av folk som er for vernepliktsordningen i dette emnet... Huscht: Jeg kan si meg enig i en god del av det du også sier, mitt poeng var bare at når vi bor i et demokratisk land er det rart at staten skal tvinge oss til å ta et år i militæret enten vi vil eller ei. Om enkelte kanskje kan ha godt av det: Ja. Men jeg mener ikke det er statens rolle å avgjøre det for hver enkelt. Man må vel få lov til å bruke livet sitt til hva man vil, man lever tross alt bare én gang. Det er nå min mening i alle fall :thumbup:

Lenke til kommentar
Det er sjelden du er borte i en dag med mer venting og *gjeeeeesp* enn sesjondagen.

Hva med innryksdagen?! :D

 

 

DET er dag med mye venting det, i tillegg varere den (iallefall min) fra 09.00 om morgenen til 02.00 om natten, så er det opp igjen klokken 06.00 og full fart på rekrutten!

 

 

Men det blir morro etterhvert i militæret (etter 2-3 mnd) :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...