Gå til innhold

Den store IQ testen! Nerders IQ!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fikk 119 :D Føler meg meget smart nå da :p

Men så har jeg aldri satt IQ tester så høyt da... måler liksom ikke praktiske egenskaper, eller sosial intelligens.

Måler vel egentlig praktisk problemløsning på noen av teknikk og regneoppgavene... men sosial intelligens måles ikke i det hele tatt nei.

Lenke til kommentar
Har vi ikke en eller annen på forumet som er medlem av Mensa (mener å ha lest det et sted)? I så fall kan kanskje denne personen forklare hvorfor NRK sin test ikke er god (eller så kan en hvilken som helst annen person med litt peiling på slike tester få lov til å forklare).

For det første: den regner ikke ut IQ'en rett! Fikk selv 74 i IQ...og det var vel fordi jeg hadde 15 rette på de første 17...på de andre fikk jeg så godt som alt feil! (Dette var for ti minutt siden, så eventuelle feil er ikke fikset)

Men...IQ er noe som egentlig er stort sett konstant gjennom levetiden til et menneske...(så sant den måles rett slik som f.eks. mensas test)...

testen til NRK tester også språkforståelse, hukommelse, regning og teknisk forståelse som alle er ting som kan øves opp! En matematiker vil trolig klare regne-oppgavene atskillig bedre enn andre med samme IQ, f.eks.

Samtidig er det mistenkelig at snittet på testen kommer rundt 100. Det kan være fordi at de fleste som tar testen er godt over 100 samtidig som feil i programmet gir mange for lav IQ...

Lenke til kommentar
Feilen rammet de som svarte på nett mellom kl 18.00 og 20.30, sier Ulrik Rongved Amundsen i NRK.no Underholdning. Han beklager feilen.

Årsaken til at mange fikk feil resultat, var at filen som ble generert da testerne sendte inn sitt svar hadde for mange tegn. Dermed fikk alle avgitte svar etter spørsmål nr. 17 feil fasit. Da feilen ble rettet, og ny test lagt ut kl 20.30, steg snitt-IQ'en raskt fra ca 70 til over 90, forteller Amundsen.

Hmm...synes det er mye som tyder på at testen i seg selv er helt feil kalibrert! For, de fleste som tar en slik test på nett er folk som forventer et godt resultat...noe som burde tilsi at snittet burde ligge godt over 100...

Lenke til kommentar
Feilen rammet de som svarte på nett mellom kl 18.00 og 20.30, sier Ulrik Rongved Amundsen i NRK.no Underholdning. Han beklager feilen.

Årsaken til at mange fikk feil resultat, var at filen som ble generert da testerne sendte inn sitt svar hadde for mange tegn. Dermed fikk alle avgitte svar etter spørsmål nr. 17 feil fasit. Da feilen ble rettet, og ny test lagt ut kl 20.30, steg snitt-IQ'en raskt fra ca 70 til over 90, forteller Amundsen.

Hmm...synes det er mye som tyder på at testen i seg selv er helt feil kalibrert! For, de fleste som tar en slik test på nett er folk som forventer et godt resultat...noe som burde tilsi at snittet burde ligge godt over 100...

Et poeng, men ikke glem det faktum at de aller fleste mennesker tror de er smartere enn snittet!

Men noe statistisk godt utvalg er det selvsagt ikke.

Lenke til kommentar

Et poeng, men ikke glem det faktum at de aller fleste mennesker tror de er smartere enn snittet!

Men noe statistisk godt utvalg er det selvsagt ikke.

Joa...men allikevel...

..for å ta flere eksempler...hun som tok seiersdiplomet scorte 122...det er ikke særlig høyt i forhold til hvor mange som tok testen...når hun i tillegg er mensamedlem (hvor kravet er på 130) så er det tydelig at denne testen er feil kalibrert...(om den er kalibrert i det hele tatt)

Lenke til kommentar
For å si det slik , alle som tok testen før kl 21 fikk feil res , da det var feil i fasit . Dette resulterte i at de fleste havnet mellom 70 og 80 uansett hvor godt/dårlig de gjorde det .

Selv tok jeg den senere på kvelden da dette var rettet opp og alt funket .

Tok man ikke hensyn til disse besvarelsene når vi fikk vite resultatet på NRK?

Hvorfor det dersom man ikke visste før etterpå at netttesten var feil?

Og hvis man visste at den var feil, hvorfor ble ikke dette nevnt i programmet?

Lenke til kommentar
For å si det slik , alle som tok testen før kl 21 fikk feil res , da det var feil i fasit . Dette resulterte i at de fleste havnet mellom 70 og 80 uansett hvor godt/dårlig de gjorde det .

Jau...men, jeg tok den for tre kvarter siden og da var den feil igjen...(håper jeg ;) )

Om folk vil ta en skikkelig test så er den på mensa.dk å anbefale...

Lenke til kommentar

Tok man ikke hensyn til disse besvarelsene når vi fikk vite resultatet på NRK?

Hvorfor det dersom man ikke visste før etterpå at netttesten var feil?

Og hvis man visste at den var feil, hvorfor ble ikke dette nevnt i programmet?

Vet ikke , men forstod det slik at de ble obs på dette ca kl 20- 20,30 , men hva som ble tatt hennsyn til aner jeg ikke .

Lenke til kommentar
Alle testresultatene for perioden 18-20.30 er kastet. Etter 20.30 steg snittet raskt fra litt under 80 til over 90. Søndag formiddag var snittet på 101.

Gjennomsnitts­resultatet som nå ligger ute på nett, er korrigert. Test­resultatet fra TV-studio ble ikke rammet av feilen. Heller ikke mobil­brukerne ble rammet. Feiln rammet bare brukerne på nett.

Men i programmet opplyste de også om resultatene fra nett. Og disse var jo rundt 100, ikke litt under 80.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...