Gå til innhold

Den store IQ testen! Nerders IQ!

Anbefalte innlegg

tiden var frusterende på internettversjonen. Det er ikke no slags pause mellom oppgavene, og når jeg skal gjette på en av oppgavene i slutten bomma jeg på tida og trykkte et annet svar på neste oppgave + å ha feil på den andre. :mad:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syns testen var tvilsom, f.eks:

- Hva har ordtak i en IQ-test å gjøre?

- Oppgaver som "gravitasjonskraft mellom jorda og sola" som er latterlig enkel for alle som mener å kunne noe som helst om astronomi, men kan være vanskelig å tenke seg til for "uinnvidde". IQ-tester skal basere seg på almennkunnskap!

Lenke til kommentar
jeg fikk bare 4 rett på logikk oppgavene og jeg VET at jeg gjorde mer rett enn det. språkgreiene fikk jeg også nesten alt rett på, selv om den var lettere de andre.

Det er mange som har fått helt feil score. Testen er åpenbart full av bugs, og resultatene er ikke til å stole på.

Jeg vet jeg hadde en feil og resten riktig på regneoppgavene, alikevel fikk jeg alle feil!

Debatten på snakk.nrk.no

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
- Oppgaver som "gravitasjonskraft mellom jorda og sola" som er latterlig enkel for alle som mener å kunne noe som helst om astronomi, men kan være vanskelig å tenke seg til for "uinnvidde". IQ-tester skal basere seg på almennkunnskap!

Stemmer, selv om den kanskje er lett og tenke seg til er dette faktisk 3FY pensum.

Lenke til kommentar

Jeg ble så sint midtveis i del to at jeg sluttet. HELT alvorlig, det der må være den dårligst lagde IQ-testen noen sinne. Jeg tenker ikke på spørsmålene, de var helt standard... INTERFACET derimot! Hvis du har kun et par sekunder igjen (som man jo ofte har), kan det hende man trykker AKKURAT etter neste spørsmål er kommet opp, slik at man dermed får to feil der man potensielt kunne fått to riktige. Etter at det hadde skjedd 4 ganger, synes jeg det ble for teit.

Edit: Det jeg mener er altså at det skulle vært en pause på 2-3 sekunder mellom hvert spørsmål slik at feiltrykk avverges.

Edit2: Dersom det JBlack sier viser seg å stemme, håper jeg NRK synker ned i jorden og skammer seg kraftig et par år. Spesielt etter overskrifter som "Greit så lenge vi slår svenskene".

Endret av gspr
Lenke til kommentar

Stemmer, selv om den kanskje er lett og tenke seg til er dette faktisk 3FY pensum.

Kanskje den ser på tendenser? De som velger 3FY tenderer kanskje til høyere IQ enn resten...

(Semi-kødd).

Lenke til kommentar

Irriterende test ja. Det var altfor kort tid på noen av spørsmålene. Hele den tidslinjen gjorde bare at man stresset. Jeg trykte dessuten feil flere ganger pga jeg kom til neste spørsmål. På matteoppgaver må jeg stoppe opp og tenke. Jeg hadde ikke sjans til å regne ut svarene på noen av oppgavene før tiden var gått ut.

Hva er forresten poenget med å forklare hvordan oppgaven fungere først.. da er jo halve poenget vekke?

Ang. ordtakene, så handlet det vel litt om å forstå hva de betydde.

Jeg fikk forresten 103 poeng. På andre tester har jeg hatt ca 115-121.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar
Edit: Det jeg mener er altså at det skulle vært en pause på 2-3 sekunder mellom hvert spørsmål slik at feiltrykk avverges.

Eller at det tok 2-3 sekunder før knappene ble aktivert.

Jeg hadde også en slik hendelse der jeg fikk to feil ut av ett trykk. Hadde ikke så mye å si for meg da. :lol:

Lenke til kommentar

Har vi ikke en eller annen på forumet som er medlem av Mensa (mener å ha lest det et sted)? I så fall kan kanskje denne personen forklare hvorfor NRK sin test ikke er god (eller så kan en hvilken som helst annen person med litt peiling på slike tester få lov til å forklare).

Fikk forresten full score (høyeste "IQ") på fjordårets test. I år orket jeg ikke å sitte med den teite testen :p

Lenke til kommentar

Det jeg lurer på er hvordan de fikk et snitt på over hundre, når feilen gjorde at flere tusen av de som tok testen på nett fikk for lavt resultat.

Egentlig burde jo snittet ligget et stykke under hundre.

Dette rimer ikke i det hele tatt. Her har NRK justert på et vis. Men hvorfor har de ikke sagt noe?

Endret av JBlack
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...