Pålarn Skrevet 27. november 2004 Del Skrevet 27. november 2004 Hei.. Jeg har fått tak i en forsterker.. Jeg har tenkt til å koble opp Stereo-høytalere inn på PC, og koble stere-høytalere inn på TV.. Er dette mulig? Jeg vet at man skal bruke en kabel med minijack i en enden og to RCA plugger i den andre enden og koble RCA på forsterkeren og minijack går inn på lydkortet... Hvilke ''hull'' skal RCA pluggene inni bak på forsterker? Det er PHONO, TUNER, DAD/AUX og TAPE (rec, play) + 2 Speaker utganger (2 rød og 2 svart) så jeg skal også bruke 2 høytalere på CD spiller.. Hvis jeg også skal bruke stereoanlegg på forsterker, hvor skal jeg koble i ledninger på forsterker og på Stereoanlegg? (det står MD bak på stereoanlegg) Hvordan kobler jeg opp høytalere til TV? Litt mange spørsmål men.. Tar gjerne imot tegninger/bilder.. MVH Pål Martin... Lenke til kommentar
enemigo Skrevet 27. november 2004 Del Skrevet 27. november 2004 Er ikke helt sikker på om jeg forstår deg riktig, men du vil koble TV og PC til forsterkeren? Høyttalerene kobler du til forsterkeren på vanlig måte, si i fra hvis du trenger fremgangsmåte til det. Du trenger en RCA til minijack kabel for å koble PC til forsterkeren. Pass på at lydkortet ditt står innstilt på 2kanal stereo i programvaren (hvis du har et 5.1 lydkort). RCA kan du stort sett koble til de RCA inngangene du ønsker, bortsett fra platespillerinngangen (phono), denne tøyser opp lydsignalet litt. Putt den gjerne i AUX. Noen TVer har rca utganger, da er det bare å trekke en valig kabel inn på f.eks TUNER. Andre TVer har jack eller minijack uttak, da trenger du en kabel tilsvarende den du bruker til PCen. Har du andre utganger for lyd, si i fra om du trenger hjelp. Knut Lenke til kommentar
Pålarn Skrevet 27. november 2004 Forfatter Del Skrevet 27. november 2004 (endret) Hei og takk for bra svar Knut.. Du forstår meg riktig ja, jeg har tenkt til å koble TV og forsterker til PC. Jeg vet ikke hvordan jeg sjekker hvilket lydkort jeg har, så hvis du veit hvordan, så si ifra.. Jeg lurer også på: Hvis jeg også skal bruke stereoanlegg på forsterker, hvor skal jeg koble i ledninger på forsterker og på Stereoanlegg? (det står MD bak på stereoanlegg) PLUSS EN TING TIL: Kan jeg starte en film på dataen og se den på TV? Hvordan? PÅL MARTIN.. Endret 27. november 2004 av Pålarn Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 27. november 2004 Del Skrevet 27. november 2004 Uten at jeg skal være alt for sikker, så tror jeg MD står for MiniDisc. Correct me if I'm wrong. Du kan starte en film på pc'en og se den på TV, ja. Det du trenger da, er en slik en -> Komplett.no Du kan jo åpne pc'en og se hva som står på lydkortet, det er en måte. Du kan også se på fakturaen for pc'en, der står det sikkert hvilket lydkort du har. Kanskje det er mulig å se det i SiSoft Sandra Lenke til kommentar
Even. Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 For å koble lyden fra tv'n til annlegget bruker du en scart switch (bilde av den på linken nedenfor). Så kobler du en slik rød/hvit lydkabel fra R Audio (rød) og L Audio (hvit) utgangen og kobler dem likt inn på forsterkeren. Ser at dette er en gammel forsterker så det er det samme hvilken port du kobler til så lenge du ikke stapper noe inn i phono inngangen En bra guide for tilkobling av pc til tv er: http://www.online.no/kundeservice/veiledni...canal-pctv.html OBS!OBS!OBS! På scartswitchen er det en knapp som du må vri over på OUT for å få tv lyden til å fungere. Du må stort sett bruke scartswitch uansett om du har RØD/HVIT/GUL innganger på tv'n siden dette er IN og ikke OUT innganger. Bare PM hvis du har spørsmål Lenke til kommentar
Pålarn Skrevet 29. november 2004 Forfatter Del Skrevet 29. november 2004 Takker for mange fine svar.. Jeg har S-video utgang bak på skjermkortet og Scart bak TV'n.. Hvilken kabel trenger jeg? Lenke til kommentar
Even. Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 En scart switch med s-video inngang og en s-video kabel så kobler du den bare inn i pc'n og tv'n og hvis du har bærbar trykker du FN knappen og F5 samtidig (kan variere fra pc til pc) kjøpte 10m s-video kabel + scart adapter + 10m Y kabel /pc til annlegg lydkabel) for 299,- på elkjøp god var den og Lenke til kommentar
Pålarn Skrevet 2. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2004 Angående å koble TV og PC sammen! Jeg kjøpte en sånn all-in-one kabel hos Nordby for 198 kr.. Det var Scart kontakt i ene enden og S-video i andre enden+ at det var en minijack med! For det første så ble det ikke farger! For det andre så starta jeg en film på dataen, men filmen syntes ikke på TV, selvom alt annet gjorde det! Hva er galt da? Kan noen si meg konkret hvilken kabel jeg behøver for at jeg kan se skjermen på TV med farger og sånn at jeg kan se film på TV istedenfor på dataen? Hvor får jeg kjøpt den kabelen? Jeg har S-Video utgang på skjermkort og scart på tv.. PS. Jeg har forsterker hvis jeg behøver det! MVH Pål Martin! Lenke til kommentar
Even. Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 sikker på at tv\n din støtter s-video signal. På noen fjærnsyn må man stille på OSDen (menyen på tv'n) slik at tv'n kan motta s-video signal hvis du sender gjennom scart. Lenke til kommentar
Pålarn Skrevet 2. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2004 Hei.. Jeg får ikke siftet på noe i menyen! Er det noen annen løsning? Kabler? Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 Det med at du ikke får farger, er nok for at skjermkortet ditt står innstillt med NTSC. Gå i instillingene til skjermkortet og skift til pal. Og du må sette TV'en som primary display for å video på TV'en. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå