Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ikke nettverkstillatelser? HJELP!

Anbefalte innlegg

Jeg har en stasjonær og en bærbar PC. De er kobla sammen med en 3com hub som funker helt fint. Før kunne begge dataene dele filene sine og alt funka fint, men etter et jeg lasta ned SP2, som jeg har på begge, så har de ikke til tillatelse til hverandres mapper. Når jeg trykker på en av datamaskinene kommer denne meldingen:

\\(datamaskinens navn) er ikke tilgjengelig. Du har kanskje ikke tillatlese til å bruke denne nettverksressursen. Kontakt administratoren av serveren for å finne ut om du har tilgangstillatelser.

Nettverksbanen ble ikke funnet. :no:

Jeg har prøvd alt som står i "hjelp" greia, men ingenting funker. Jeg må få det til. HJELP!!!!???? :ohmy::(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
slå av firewallen som sp2 enablet

tullprat, juks og fanteri!

I firewallen til XP må du åpne for fildeling. høyreklikk på min datamaskin ->egenskaper -> til venstre finner du en mulighet for å justere instillingene til windows brannmuren (husker ikke hva det står på norsk) -> unntak -> kryss av for fil og skriverdeling.

Dessuten har ikke SP2 "enablet" noen firewall. Firewallen har eksistert i XP siden "begynnelsen". Forskjellen er at den har noe annerledes GUI, samt flere innstillingsmuligheter.

obs: dette må gjøres på begge PC'ene (såfremt begge kjører XP)

Endret av DJ-JK
Lenke til kommentar

ja, men i enkelte tilfeller (ok, mange tilfeller) så blir ikke fil og skriverdeling krysset av som unntak under oppgradering til SP2. Derfor kan det virke som at "sp2 føkker opp".

Husker ikke om det var mulighet for å sperre fil og skriverdeling i brannmuren under SP1, men det er tydeligvis det i SP2.

Tro meg, det unntaket der har skapt mye problemer for meg også. Slet med å få opp en norman antivirus distrubisjonsserver på jobb. Når jeg krysset av fil og skriverdeling som unntak på samtlige maskiner (ca 500stk) fungerte alt fint. Jeg synes virkelig M$ kunne tatt seg bryet med å sette fil og skriverdeling som standard unntak.

Endret av DJ-JK
Lenke til kommentar

Jeg har samme problemet :mad:

På den stasjonære kommer jeg gjennom guiden og får opp mine nettverksteder.

På den Bærbare kommer jeg gjennom guiden, men får den meldingen du får om jeg trykker på mine nettverksteder.

Begge har har XP Pro med SP2 og jeg har også en 3com router.

Lenke til kommentar

Det er mange unyttige svar her.

Det beste er jo å lære seg hvorfor dette skjer og hvordan komme rundt problemet på en fornuftig måte uten å ikke ta snarveier.

Det første du må gjøre er å sørge for at begge maskinene er i samme arbeidsgruppe. Det neste er å synkronisere passordet til brukeren på begge maskinene.

Så burde alt være i orden.

Og ikke innstaller IPX protokollen, den er så unyttig som den kan bli.

Lenke til kommentar
Jeg har samme problemet med deling av mapper. Jeg klarer å komme inn på "problemmaskinen" gjennom start-kjør-riktig ipadresse-mappenavn. Eks slik i kjør: 192.168.x.xxx/mappe. Husk bare å dele mappa først.

Dette er typisk for maskiner som har forskjellig arbeidsgruppetilhørighet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...