benknude Skrevet 27. november 2004 Del Skrevet 27. november 2004 Hei Har 1200w forsterkeren til sony xplode, og 1400w dobbelspola. det jeg lurer på er koblingen til bateriet, hvilken tykkelse trenger jeg på strømkablen? er denne strøm kablen mulig å få tak i på bensinstasjoner? Takker for svar Lenke til kommentar
tvåførti Skrevet 27. november 2004 Del Skrevet 27. november 2004 Kjøp en stor kabel med en gang, så slipper du å bytte hvis du skal gjøre noe senere. Jeg ville ikke ha brukt noe mindre enn 35 kvadrat. De har nok ikke så kraftig kabel på bensinstasjoner. De fleste steder som selger bilstereo har kabel. Lenke til kommentar
benknude Skrevet 27. november 2004 Forfatter Del Skrevet 27. november 2004 hvilken mm er det? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 27. november 2004 Del Skrevet 27. november 2004 Må si meg enig med tvåførti, tviler på at det er noen god ide å kjøpe dette på en bensinstasjon. Nå vet jeg ikke hvor mye strøm denne forsterkeren din trekker, men sikringen på den kan jo gi deg en pekepinn på dette. (disse bilstereo wattene er jo helt på jordet, jeg hadde en gang en Poenix Gold forsterker på 2*25 Watt, den hadde et maxforbruk på ca20- 25A. Nå er desverre Phoenix Gold en av de svært få som oppgir reell wattstyrke, hvis man da forenkler veldig og bare ganger opp skulle din forsterker trekke rundt 500A... Det gjør den neppe, men poenget mitt er bare at du bør bare finne ut hvor mye strøm din forsterker max trekker, og dimensjonere kabel etter det.) Lenke til kommentar
benknude Skrevet 27. november 2004 Forfatter Del Skrevet 27. november 2004 kan det stemme at den trekker 80ampere? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 27. november 2004 Del Skrevet 27. november 2004 80A, det høres ikke så på jordet ut. 35mm2 skulle holde til det sån rent elektroteknisk med tanke på varmgang, men så kommer spørsmålet om spenningsfall. Da kan det lønne seg å gå opp til 50-75-95mm2, valget er ditt og lommeboka di sitt, og gir seg utslag i at basslagene blir kan bli svakere med for tynn kabel. Så kommer neste utfordring med 80A forbruk. Dynamoen! Har du dynamo som leverer 140A, noe du må ha for å gi strøm til resten av bilen i tillegg til forsterkeren en kald vinterdag? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 27. november 2004 Del Skrevet 27. november 2004 Prøv også å gjøre strømkabelen så kort som overhodet mulig, minus kobler du rett til jord (karosseri) der forsterkeren er. 12Volt er følsomt for spenningstap, selv over relativt korte strekk. Når det gjelder strøm nok, er det jo heldigvis ikke sånn at den trekker på langt nær 80A kontinuerlig, men perpyro har absolutt et poeng, 15 minusgrader bakrute, vifte, vindusviskere og annlegget på full guffe på et par småturer blir mye strøm tilsammen.. Lenke til kommentar
benknude Skrevet 28. november 2004 Forfatter Del Skrevet 28. november 2004 Kan noen fortelle meg en annen ting, det er jo tre utganger: 12v , og to andre hvuilken av disse er jording, og hvor skal den tredje kobles? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 (endret) benknude Skrevet 28/11/2004 : 17:00 Kan noen fortelle meg en annen ting, det er jo tre utganger: 12v , og to andre hvuilken av disse er jording, og hvor skal den tredje kobles? Hvis det er der strømmen skal inn du snakker om, er den du kaller 12V plussen fra batteri (hovedstrømtilførsel) I tillegg har du en til som det kanskje står remote, trig, radio, eller + eller lignende på.. Det er styrestrøm som det skal 12 volt+ på, fortrinnsvis fra stereoannlegg (gjerne da blå ledning merket remote eller ant/ el-antenne) som gir 12 volt+ i det du skrur på annlegget. Har du ikke en slik kan du koble den over tenningsbryter. Denne pluss nr to trenger ikke være tykkere enn sprengtråd, er bare signal som skrur på forsterker slik at den ikke står å trekker strøm når den ikke er i bruk. Du har altså en tykk og en tynn pluss, og den siste er jord. Hvilken av de 3 som er hva kan jeg ikke si uten å se det, eller hvis du sier alt som står av merking i det aktuelle området Endret 28. november 2004 av pcp160 Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Hvis det 2200GTX du har; så har du en der det står: 12v, (plass til stor ring) (strøm) en der det står: GND, (plass til stor ring) (jord) en der det står: REM: (plass til liten ring) (fra spiller (liten blå kabel med hvit stripe og en hylse der det skal stå: max 0,3 amp på) til REM på forsterker... Altså: Fra venstre til høyre på forsterker: REM, 12v, GND... Håper dette hjelper deg litt og lykke til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå