Gå til innhold

Designkabinetter for oss som har levet en stund

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle starte en liten tråd for å se hva som finnes på markedet for oss som har flyttet ut av studenthybelen for noen år siden (ganske mange faktisk), men som har en stund til vi flytter inn på gamlehjemmet. Midtveis mellom skolegården og kirkegården, om dere vil... ;)

Vi som tross alt er litt opptatt av design, men ikke er så innmari hekta på plexiglass og neonlys mellom kablene. Som tror og håper det må finnes andre alternativer enn rosa flammelakkering eller grå 80-talls kabinetter. Som ikke synes et aluminiumskabinett blir spesielt mye vakrere av at det er ørten plastikk-covere i fronten. Som har vokst fra Marilyn Manson og andre sjokkeffekter. Og som ikke er eldre til sinns enn at vi ser frem til å legge Elder Scrolls IV på maskinen, men da mener vi på harddisken og ikke på kabinettet.

Og bare så det er nevnt: Det er selvsagt greit om kabinetter faktisk er litt praktiske på innsiden også, men når var det først og fremst design jeg var ute etter.

Jeg har tittet på webshop'ene og på hjemmesidene til en del leverandører. Det virker som om kabinettverdenen er delt i to: De som skal ha mest mulig plexi og de som skal ha en billig boks på bakrommet.

Så, hva sier dere? Er det noe håp for oss? Eller tror produsentene at sånne som meg vil ha den tredje typen kabinetter: De som ser ut som en rekvisitt fra 30 år gamle episoder av Star Trek. (For å få oss til å føle oss unge igjen, kanskje...)

Jeg er åpen for gode forslag.

Her er et par jeg kanskje kunne levet med, plukket fra hardwares utmerkede testsider:

ingress.jpgingress.jpg

Vet at den første har blålys, men man behøver jo ikke slå dem på...

Her er en som prøver, men ikke helt får det til, sammen med "originalen" som definitivt gjør det:

mercury-s.jpg .............................. indexfamily06232003.jpg

Jeg skal la være å vise eksempler på de jeg ikke liker, så jeg ikke fornærmer de som har dem... ;)

Er forøvrig ikke fremmed for å lage mitt eget design, men det er jo litt styr å få bygget det da, om det skal se litt profft ut...

Geir :)

EDIT: Lange inlegg = mange leifer...

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg synes forøvrig at Lian Li's kabinetter er nydelige!

de er dyre, men oser av kvalitet og har mange geniale løsninger!

Et Eksempel: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=PC73SL

dette er nydelig, en selvfølge er at du tar av hjulene!

Edit: er bare 17, men liker stilfulle kabinetter som er avordentlig kvalitet og har mange geniale løsninger! :yes:

Endret av king_pedersen
Lenke til kommentar

Tja, skal bygge meg en ny maskin til neste år, må bare slutte å røyke så jeg får råd.....

Har i hvertfall et mål med røykeslutten så forhåpentligvis går det litt lettere, uansett nok off topic

"On topic mode ON"

Foreløpig står det mellom disse kabinettene her, ikke akkurat standard Midi tower saker, men dog.

LC03v.jpg

Aria.jpg

Skal bli spennende å bygge en htpc, ender nok med dothan sak, men det får vi ta over nyåret :-)

Endret av gwh
Lenke til kommentar

Lian Li er det første jeg tenker, nærmere bestemt PCV-serien (uten støydemping). PCV2000B hadde stått ved siden av meg nå, hvis det ikke var for at jeg hadde vannkjøling.

Edit: Men det er mange som ikke liker designet på disse kabinettene.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar
Antec Sonata burde være et bra alternativt. Hvis du ikke tilhører den delen av befolkningen som finner pianolakk jålete, da.

Ikke på pianoer. ;) (Jeg har to, men ingen av dem er sorte. Skulle gjerne hatt et sort flygel.)

Går ut fra at du snakker om dette:

Sonata_3.4view_final.jpg

De sier det er stille:

There's quiet. And then there's ultra-quiet. The kind of quiet that even meditating monks would envy. We designed our Sonata case with that sort of blissful silence in mind. And we'd like to celebrate the results. (Quietly, of course.)

Stille er en god ting. (Hvilket minner meg på at jeg skulle kjøpt en ekstra lang nettverkskabel og flyttet serveren utenfor hørevidde...)

Lenke til kommentar

Hmmm. Et lite PS her. Jeg skylder kanskje å gjøre oppmerksom på at jeg ikke skal kjøpe ny PC før om et års tid antagelig. (Så får de som har slikt fore her tid til å overbevise meg om å velge AMD for første gang i mitt liv. ;) )

Så det er ikke direkte kjøpsråd jeg er ute etter, bare å finne ut om det lages noe jeg kunne plassere så det synes istedet for å gjemme det bort. Innen den tid er det sikkert kommet en mengde nye kabinetter på markedet.

Selvsagt kunne jeg gjøre det enkelt (og dyrt) å kjøpe en PowerMac. Vakkert kabinett, to 64 bits prosessorer, 6800 Ultra skjermkort med dobbel DVI, vannkjøling standard. Men så vidt jeg vet kommer ikke Elder Scrolls IV for Mac...

Endelig forbi den før nevnte prosjekt-deadline. Så nå skal jeg se på alle forslagene. Dere har i alle fall vist at det finnes noe sånt som et stilig kabinett eller to der ute. Takk så langt alle sammen!

Lenke til kommentar

:) Har et par argument MOT AMD.. eller det blir vel heller for P4..

Dual channel minne på 3Ghz+ P4, satt opp med 2x256/512mb ram så får du optimalt oppsett for f.eks. ffdshow. Her kan ikkje AMD konkurere.

ffdshow er og blir et must om du har planer om å bruke maskina til dvd-spilling opp mot HDTV som Sagem Axium eller andre DLP tver, og prosjektorer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...