Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motoren stoppet helt!


Shotherra

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle fortelle en liten historie her:

 

Kjørte på E-18 hjem fra Kr.sand. Plutselig reagerte ikke motoren på gassen så jeg girte ned fra 5->4, akkurat idet så jeg at varsel lampene kom opp på dashbordet.. Prøvde å starte den uten hell. (ja, det er nok bensin på den..)

 

Det er en Opel Vectra 91 modell, gått ca 230 500Km

 

Nå har jeg fått dn taua hjem så jeg tenkte at jeg skulle se på den imorgen. Det er enten bensin kutt eller elektrisk feil i annlegget. Tror det siste er aktuelt.

 

Hvis det er noen som har noen lignende erfaringer så kom med de..

Endret av CorVette
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags bil er det? Ville tippe det har noe med tenninga å gjøre eller bensinsystem som du nevnte. Opplevde omtrent det samme for ca et år siden, det var pga tennpluggene mine var dårlige, selv om de var bytta for under et år siden.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Hmm, ja altså det kan jo være så mye, men det er jo begynt å bli årstiden for frost i bensintilførsel...

Sjekk først om du har gnist på pluggene, har du det, sjekk om det kommer bensin til forgasser/innsprøyt (du sier ikke hva slags bil, men bensin skal den jo ha :p )

 

En motor som ikke går i det hele tatt, er jo igrunn det enkleste å finne ut av da...

Du får sjekke litt av de viktigste tingene, og gi oss litt fler ledetråder etterhvert.

Lenke til kommentar
Hmm, ja altså det kan jo være så mye, men det er jo begynt å bli årstiden for frost i bensintilførsel...

Sjekk først om du har gnist på pluggene, har du det, sjekk om det kommer bensin til forgasser/innsprøyt (du sier ikke hva slags bil, men bensin skal den jo ha :p )

 

En motor som ikke går i det hele tatt, er jo igrunn det enkleste å finne ut av da...

Du får sjekke litt av de viktigste tingene, og gi oss litt fler ledetråder etterhvert.

Fikk fatt i no bensin men det var fremdeles ikke no hell. Tenkte jeg skulle ta ut plugge imorgen og sjekke de.. samt se om de er fuktige etter kinning av bilen.. Mistenker bensinumpa eller filteret et øyeblikk....

Lenke til kommentar

Pumpa er jo det enkleste å sjekke. Hør om den går når du skrur på tenninga.

 

Du sier motoren ikke reagerte da du ga mer gass. Det høres veldig ut som mangel på bensin, ved elektrisk feil ville den vel dødd helt spontant uten noen forvarsel?

Lenke til kommentar

Om man kaller det file, kinne eller kjøre bilen på starteren spiller ingen rolle. Selv har jeg så og si aldri hørt noen si "kinne med motoren". Men det er vel fagterminologien for nyutdannede bilmekanikere.

 

Regner med du har bytta bensinfilteret, eller sett på det i det minste? Bare husk å ta av riktig slange når du skal se om det kommer bensin fram. Husker ikke på hvilken side av fuelrailen bensinen kommer inn på de motorene. C20ne du har? Litt dumt å ta av returslangen :p

 

*Edit: Men som du allerde har nevnt er det nok enten føleren på veiva, bensinpumpereleet eller selve hjernen som har dødd. Såvidt jeg vet er disse de vanligste feilene på 1.gen vectra. Hjernen dør pga kondens har jeg hørt

Endret av Ezekiel
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tenkte jeg skulle nevne hva som var galt. Register reima har ikke vært skiftet så det var tennene som røk på den, samt at pluggkablene var dårlige.

 

Det gode med dette er at disse vectra motorene (C20NE og C20XE, og noen til tror jeg, garanter ikke no.) er at de har frest ut plass i stemplene til ventinene hvis dette skulle skje... nå har jeg kjøpt en annen men helt lik, bare GL utgaven i 92... kjempegrei bil.. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...