Wazu Skrevet 27. november 2004 Del Skrevet 27. november 2004 Hei. Har gått og siklet på SFF-pc'er en stund nå, og har endelig bestemt meg for å kjøpe en. Har valgt å bygge pc'en utifra en AMD64 prosessor. Siden jeg ikke har sånn utrolig peiling på hva komponenter som går bra sammen, hadde jeg håpet å få litt hjelp av dere "mer opplyste". Kravene/rammene er som følger: -Må kunne brukes til spilling, men krever ikke det aller råeste. -skal baseres på Socket 939, og ta utgangspunkt i Shuttle SN95G5. -skal ha to harddisker, hvor jeg fra før av har den ene. -Mellom 512 og 1024mb RAM. -Vil helst ha P-ATA harddisk. -Ikke bråke som et uvær. -Har ikke planer om å overklokke Budsjettet er på ca 8500, men litt under gjør ingen ting. Fra før av har jeg følgende: Skjerm, tastatur, mus, høyttalere, en 200gig Seagate harddisk, dvd-spiller. Jeg har sett litt rundt på prisguiden og funnet fram til følgende deler som ser bra ut: Kabinett: Shuttle SN95G5 ca 2900,- CPU: AMD Athlon 64 "Winchester" 3200+ ca 1700,- Harddisk: Seagate Barracuda 120GB P-ATA ca 750,- RAM: Her trenger jeg hjelp, vet ikke helt hva som er bra. ca ???,- Skjermkort: Tenkte på noe i GeForce 6800-serien, men vet hvilken jeg burdevelge. ca ????,- Med de delene jeg har satt opp nå er det ca 3100,- igjen til å kjøpe RAM og Skjermkort. Dette håper jeg holder til å få et rimelig bra skjermkort og forhåpentligvis 1024bg RAM. hvis dette ikke er mulig innenfor den prisen vil jeg heller droppe halvparten av rammen, og heller kjøpe det senere. Jeg har ikke planer om å bestille delene før etter jul, men hvem vet ka som skjer med økonomien før jul. Kommer og til å ønske meg flere av delene til jul hvis jeg vet hvilken deler jeg skal ha. All hjelp mottas med stor takk. Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 27. november 2004 Del Skrevet 27. november 2004 et lite tips: ta utgangspunkt i pc-byggeren til netshop og se om det blir billigere/enklere da! Lenke til kommentar
Wazu Skrevet 27. november 2004 Forfatter Del Skrevet 27. november 2004 Takk for tipset, men det ble verken billigere eller enklere . Var ikke alle tinga jeg hadde lyst på som var på listene (bla annet harddisken.) Dessuten er jeg helt ute på ram, så der trenger jeg veiledning på hvilken merke/type jeg burde kjøpe. Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 27. november 2004 Del Skrevet 27. november 2004 om du vil ha billig ram er corsair value å anbefale... om du skal overklokke eller bare vil ha litt bedre minne så er dette mine forslag: Corsair TWINX1024-3200XL DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched CMX512-3200XL DIMMs 2xCrucial PC3200 BallistiX DDR 512MB CL2 Non-parity, 2.8V, 64Meg x 64, 184pin eller OCZ 1024MB Dual Channel Platinum Ed. R-2 Lenke til kommentar
Wazu Skrevet 27. november 2004 Forfatter Del Skrevet 27. november 2004 Har ikke planer om å kjøpe noe knallbra ram, så tror nok corsair value holder for meg. Men vet ikke helt hvilken jeg skal velge av DDR2, DDR-400 etc. etc., ettersom jeg ikke vet hva som er best/bra nok for meg. Men så litt rundt på prisguiden og synest disse så bra ut: Corsair Value Select DDR-400 2x512 prisen på ca 1300 virket veldig tiltalende. Noen meninger om denne rammen, og hva med skjermkortet? Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 27. november 2004 Del Skrevet 27. november 2004 bra valg av ram! DDR2 passer ikke! 9800pro er et billigt og bra skjermkort... eventuelt kan du ta 6600gt som er enda bedre... ..om du vil overklokke/softmodde er det 6800le som har mest potensiale! Lenke til kommentar
Wazu Skrevet 27. november 2004 Forfatter Del Skrevet 27. november 2004 Ja, har faktisk sett på både 9800PRO og 6800LE, og virker som om kanskje 6800LE er litt bedre (tror jeg). Vet ikke helt hvordan det er med pielines på de dog, mener å ha lest et sted at 6800LE har 12, og kan softmoddes i rivatuner til 16 med litt flaks. 9800PRO aner jeg ikke hvor mange pipelines har. Så med mindre noen har bra argumenter på om jeg burde kjøpe noe annet skjermkort enn 6800LE kommer jeg nok til å gå for det. Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 27. november 2004 Del Skrevet 27. november 2004 6800le er definitivt bedre enn 9800pro... ...det har vel egentlig 8 pipelines men kan moddes til 12 eller 16 med flaks! Lenke til kommentar
Tantor_ Skrevet 27. november 2004 Del Skrevet 27. november 2004 gå inn på netshop og trykk på feirer ett år greia. Mye billig der. Kjøpte nettopp 2*200GB Lacie porche design eskterne disker til 2400 spenn totalt Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 27. november 2004 Del Skrevet 27. november 2004 Geforce 6800 har 12 pipelines (pris på komplett fra 2395,-) kan moddes til 16 pipelines. Geforce 6800le har 8 pipelines (pris fra ca 1800,-) kan moddes til 12 eller 16 pipelines. Om du får moddet til flere pipelines er helt tilfeldig. Tror suksessraten er noe sånt som 75%. Hvis du liker å spille i høye oppløsninger er et av de to kortene et bra valg. 6600gt er et bra valg hvis du ikke har tenkt å softmodde og ikke har verdens største budsjett (yter bedre i lavere oppløsninger utenom hvis du får moddet til 16 pipelines). Skjønner ikke folk som anbefaler dyr ram til folk på budsjett. Det er antageligvis der det er minst å hente ytelsesmessig. Cachen på prosessoren gjør mye for å skjule dårligere ram. Dessuten så har s939 høyere båndbredde enn den strengt tatt trenger i utgangspunktet. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 27. november 2004 Del Skrevet 27. november 2004 Hmmz.. bra tips om netshop-tilbud: http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=1412 9800pro til 1595, etter hva jeg leste så var det et 256bit kort, genialt for folk på budsjett. Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 27. november 2004 Del Skrevet 27. november 2004 dyr ram kan lønne seg når man har tenkt å overklokke en del...(men, jeg anbefalte også billig ram i dette tilfellet siden overklokking ikke var noe must)... ...men selv så har jeg litt dårlig erfaring med "billig" ram...da det fort kan være årsaken til ustabile maskiner...men, dette kan også bare være jeg som har vært uheldig... Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 27. november 2004 Del Skrevet 27. november 2004 For socket A så lønnet det seg med dyr ram, ettersom fsb:ram måtte være i 1:1 ratio for max ytelse. For A64 s939 så stemmer ikke det i det hele tatt... Plattformen har svært god minnebåndbredde i utgangspunktet og får ikke noe merkbart dårligere ytelse ved å kjøre ram i 5:6 ratio i forhold til htt bussen. Er helt enig med deg om at dårlig kvalitet på ram har ført til ustabil maskin. Har f.eks vært borti no-name brikker merket "twinmos" som ikke funker i nforce2 hovedkort med innebygget skjermkort, og som heller ikke funker som minnebrikke nr 2 i et i845pe basert hk. De billigste brikkene fra f.eks crucial/corsair har jeg ikke hatt noen slike problemer med. Det er ofte kjente inkompatibliteter. Dvs at du kan spørre de du kjøper hk av: kan jeg fylle hk med minnebrikke x uten at det blir problemer? De kan ofte si ja/nei. Hvis de sier ja så er det jo bare å kjøpe ivei Lenke til kommentar
Wazu Skrevet 27. november 2004 Forfatter Del Skrevet 27. november 2004 Har som sagt ikke planer om å overklokke noe, så tror ikke det vil være noen fordel med å velge dyrere/bedre ram enn den jeg linket til et par postet oppe. Angående skjermkortet så kan jeg ikke si at jeg liker å spille på høy oppløsning, men etter å ha brukt 9200SE/Geforce 4 de siste to årene vil jeg gjerne har mulighet til det. Tror derfor at 6800 vil være et bra kjøp, og samtidig sprenger jeg ikke budsjettet helt hvis jeg kjøper det: Club3D GeForce 6800 til ca 2300,- Lenke til kommentar
aspyr Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 husk at skjermkortet skal inn i en shuttle da... vet ikke hvor stort et 6800LE er, men et 6800GT kan du bare glemme å få plass til. Det tar opp 1 stk AGP slot og 1 stk PCI slot Lenke til kommentar
Wazu Skrevet 28. november 2004 Forfatter Del Skrevet 28. november 2004 ja, er litt bekymret over plassen. Har ikke planer om å bruke PCI-sporet, så der har jeg ingen bekymringer. Men jeg vet ikke helt hvor stort et 6800(ikke LE eller Gt, bare det uten betegnelse) er, så hvis noen kan bekrefte/avkrefte om dette passer inn i shuttlen hadde det vært supert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå