Gå til innhold

Hjelp til bygging av spill-pc til under 7000kr

Anbefalte innlegg

Hei! Tenker og bygge meg pc snart men trenger litt hjelp til og velge komponenter til den. Nå har jeg en gammel Hp Pavilion 7960 med nVidia GeForce 2 MX-400 60Gb ultra DMA-Harddisk, 1,4Ghz Pentium 4, 256Mb Rd-Ram, 12x8x32x cd-brenner og en 16x dvd-rom. Hovedkortet er jeg ikke sikker på da jeg ikke finner noe informasjon om pcen på nett merkelig nok.

Tenker på å kjøpe :

- Kabinett og strømforsyning.

- RAM på 512 eller 1024 hvis dette ikke blir for dyrt.

- Skjermkort der jeg tenkte på et til rundt 3000kr kanskje Radeon x800pro eller et godt GeForce kort, her har jeg veldig liten peiling, men her hørt mye bra om x800 hvertfall.

-En ekstra harddisk på rundt 40gb hvis jeg kan beholde min gamle samtidig.

- Prosessor der jeg tenkte på noe sånnt som Amd Athlon 64 2.2 og overklokke denne til rundt 3ghz, har bare lest om denne på komplett.no så bare kom med forslag til en bedre og/eller rimeligere cpu. Hovedkortet må jo også fornyes avhengig av prosessoren.

Vil helst ikke over 6-7000kr på alt dette. Jeg har veldig liten peiling på pc, så jeg trenger virkelig hjelp. Kommer til og bruke pcen mest på spill som battlefield o.l. Kan dere komme med forslag til hvilke komponenter jeg burde kjøpe, som passer sammen og hvor mye disse koster,ser listen min grei ut eller er det deler som ikke passer sammen eller ikke er så gode, spesielt intressert i skjermkort, her er jeg veldig usikker. Og kan jeg bruke noen av de gamle delene i pcen jeg har nå, slik som haddisken, cd-rom og strømforsyning? Takker på forhånd for alle hjelpsomme svar!

Mvh Simon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvor hastverk har du? om du kan vente noen få uker så er nForce4 for socket 939 med et PCI-E-skjermkort tingen å satse på! :)

Edit: mitt forslag finner du i signaturen min!

Har det ikke så veldig travelt nei. Men hvor mye vil det koste, og hvor finner jeg det? Takk for svar!

Lenke til kommentar
prisen er mye den samme... og du finner det i de fleste webshopper...linker til komplett finnes i signaturen min! ;)

Ok,takk! Men prosessorene med socket 939 var ganske dyre da, har socketen noe med ytelsen og gjøre slik at amd prosessorer med 939 er bedre enn 954? :dontgetit: Og 2.2 ghz prosessoren så jeg hadde ytelsesindex på 3200, hva vil det si? At man kan overklokke den til 3.2ghz eller? Kanskje litt dumme spørsmål men...

mvh

Lenke til kommentar

er vel bare 50,- i forskjell på samme cpu på 754 og 939!

cpuene yter vel egentlig det samme...hovedforskjellen er at 939-hovedkort har to minnekanaler som gir bedre minneytelse når man har to minnebrikker...

...men 939 er mer fremtidsrettet i den forstand at de fleste nye kraftige amd-cpu'er vil komme på denne socketen...på samme måte som PCI-E vil være den nye standarden for skjermkort...

Lenke til kommentar

Kabinett: Chieftech BX02 kr 644,-

Hovedkort: Asus A8N-SLI deluxe Kr 1358,-

CPU: AMD A64 3500+ "winchester" Kr 2263,-

Ram: PQI PC3500 turbo gold 512mb Kr 994,-

Harddisk: WD raptor 36,7gb Kr 849,-

grafikkort: MSI geforce 6600 256mb Kr 1385,-

=7493,-

Utifra budsjett er vel det det beste jeg kan få til. Cd-rom osv har du fra før ikkesant?

Jeg synes ihvertfall ikke at du skal bruke 3000+ kroner på GFX hvis hele budsjettet er på 7000,-

Med dette oppsettet får du et fleksibelt (med tanke på oppgradering) og fremtidsrettet system. Større PSU, mere ram og etterhvert ett GFX til eller evt. bytte til 6800ultra er mulige forbedringspunkter.

Lykke til

Lenke til kommentar

Åja, trodde det var mer i prisforskjel jeg. Synes cpu'en var litt dyr ja, hadde tenkt meg en til rundt 1500-2000, men amd er det beste alternativet ikke sant? Og Harddisken min, passer den på 939 hovedkortet? :dontgetit: Etter som det er ultra DMA ikke hvet jeg hva det skal bety, men hørtes litt spesielt ut :p

Lenke til kommentar

Det var et veldig bra prisforslag! Men dvd-r har jeg ikke bruk for foreløpig så det kan hende jeg holder meg under budsjettet. Men er x700xt bedre enn x800pro? Hørt veldig mange gode ord om x800 pro, xt osv. hvertfall. Men har å tenkt litt på GeForce 9800GT, men det er jo rundt 500kr dyrere enn x700 xt. Er det verdt pengene? Har tatt utgangspunkt i denne testen : Testen Og hvor mye er det mulig og overklokke den prosessoren?

Mvh

Endret av Haddock
Lenke til kommentar

Fannt ut av skjermkort spørsmålet! x700xt er visst dårligere enn x800pro og så feil pris på 6800GT kortet. Men vet ikke riktig om jeg skal satse på pci-e lenger etter som jeg ikke finner noen spesielt gode skjermkort til en rimelig pris... x700xt er grei nok i pris men har jo bare 8pipelines og 128bit :ermm: Ikke så kjempe bra kort egentlig... (hvis det ikke går an og åpne noen pipelines da...? :dontgetit: ) Men hvis jeg bruker AGP kan jeg velge et rimelig GeForce 6800nu og klokke/modde dette opp til GT, hørt snakk om det hvertfall. Eneste jeg er helt sikker på er at det blir en AMD 3000+ 939 prosessor... Lurt å gå for AGP nå eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...