Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har laget en enkel server og tilhørende klient i java (alltid gøy å ha noe jeg kan sløse tid på i eksamensperioden), med socket og serversocket. Dette funker helt fint så lenge jeg unngår en brannmur. Bruker port 4444

Det jeg lurer på er om det er mulig å lage en passiv klient funksjon, og hvordan jeg skal gjøre for å kommunisere med noen bak en brannmur.

Kan jeg bruker port 80, og lage en funksjon som sjekker at det er mitt klientprg som prøver å logge seg på serveren, og ikke noe annet? Eller vil det bli blokkert siden jeg ikke følger http-protokollen? Er igrunnen litt grønn på nettverksprogrammering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du med passiv klientfunskjon?

Ikke noe problem å bruke port 80 så lenge du ikke kjører webtjener på samme PC-en. Tror for øvrig ikke det blir noe problemer med en webtjener heller. HTTP er bare sett med regler for hva som skal sendes hvis man bruker HTTP-protokollen. Du kan godt bruke HTTP-protokollen over port 1243 eller på et postkort for den del.

Lytt på hvilken port du vil du, og bruk den verifiseringsmetoden og meldingsutvekslingen du selv ønsker. Dette blir da også den protokollen du bruker.

Det med brannmur er en sak i oppsettet i brannmuren, og har ikke noe med java å gjøre.

Lenke til kommentar

Er det snakk om noen p2p-funksjonalitet i programmet ditt? Har ikke brukt dc++, men regner med at dette betyr at andre skal be klienten i 'passiv' modus ta kontakt med dem (i stedet for omvendt), da ved å sende en beskjed gjennom serveren, for filoverføring eller whatever.

Er vel også noe som heter passiv modus i forb. med ftp (som er en dritt-protokoll..), hvor normal modus er at serveren kobler seg til klienten for å utføre kommandoer du sender over tilkoblingen som åpnes fra klient til server....!

Det eneste du trenger bekymre deg over med et standard klient-server-oppsett er at serveren kan nås fra klientene. Altså må det være åpnet for innkommende tilkoblinger på serverens brannmur, og klientene må få lov å åpne utgående tilkoblinger på porten det gjelder.

Vil råde deg til å bare glemme alt som heter brannmurer foreløpig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...