DelCasa Skrevet 27. november 2004 Del Skrevet 27. november 2004 (endret) Hei! Har lest igjenom endel av artiklene som mange har postet uten å finne noe direkte svar på mitt lille problem. For ca 2 uker siden byttet jeg plugger på bilen min, selv om den gikk normalt med de gamle. Grunnen til byttet, var at jeg ved kjøp av bilen, fikk med nye plugger. Bilen gikk fint med de nye i en periode, frem til ca for en uke siden. Da sluttet den elegant nok å gå på 2 av sylindrene, nr 1 og nr 4, sett fra høyre - 1'ern nærmest fordelerlokket. Symtpomene var klare nok - bilen dro ikke i det heletatt. Selv på 1. gear ville den ikke fremover. I min frustrasjon og relativt ferske holdning til bil, lette jeg etter lekkasjer, tette filtere osv, som endte med bytte av rotor og fordelerlokk - uten resultat. I ett siste desperat forsøk, renset jeg to av de gamle pluggene jeg hadde liggende etter byttet - og satte dem inn i 1'ern og 4'ern. Bilen gikk som ett skudd igjen! Men allerede nå, etter relativt kort tid så har jeg fått det samme problemet tilbake, 1 og 4 vil ikke gå før etter en rens. Det snodige er at de begge er våte og lett oljete når jeg tar dem ut - som om de ikke har tent i det heletatt. Greit nok om det hadde vært slik på alle, men 2'ern og 3'ern ser helt fine ut! OG de går som de skal hele tiden også... Har sjekket pluggledninger og coil - ting er som de skal. Noen forslag til hva jeg kan sjekke her? Minner om at bilen går fint etter rens av 1 og 4, men kan da ikke holde på å skru dem ut hver eneste gang jeg skal noe sted, for den starter jo fint selv om de to ikke vil være med... Igjen, jeg er ny i faget, så takk for alle gode forslag! Endret 27. november 2004 av DelCasa Lenke til kommentar
trra Skrevet 27. november 2004 Del Skrevet 27. november 2004 (endret) Hei og velkommen til forumet. Det kan være ventiltetninger som er dårlige som gjør at du får olje på pluggene på syl 1 og 4, har olje forbruket gått opp litt så kan det være det. Kan også lønne seg å prøve å justere stifta hvis du ikke har stiftløs tenning. Endret 27. november 2004 av trra Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 27. november 2004 Del Skrevet 27. november 2004 Enig med Trra, hvis du er HELT sikker på at pluggledningene er i orden (og det er ikke lett å SE, kullfiber-kabler er lunefulle greier) synes jeg du bør prøve å få tatt en kompresjonstest, så du får eliminert mekanisk feil. Hvis pluggledningene er lange nok, kan du jo også prøve å bytte en av de som er på fungerende sylinder, med en av de fra de fuskende, og se om problemene fortsetter... Lenke til kommentar
eab Skrevet 27. november 2004 Del Skrevet 27. november 2004 Sansynligvis har du samme motor som jeg har i asconaen min, og pluggledningene som står i motoren min er ikke helt gode. Selve ledningen er bare trykt inn i plugghetta og har en lei tendens til å løsne med tida. Men ikke gjør som meg.. Hold panseret åpent med hånda og prøv å trykk ledningen ned i plugghetta, det gjør vondt.. Spesielt hvis du mister panseret Ellers er det vel ventiltetniger eller stempelringer som er slitne. Du kan prøve med en kompresjonstest. Evt skru av lokket på oljepåfyllinga og se om det spruter no fryktlig med olje ut mens motoren går. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 27. november 2004 Del Skrevet 27. november 2004 Ezekiel Skrevet 27/11/2004 : 17:31 Men ikke gjør som meg.. Hold panseret åpent med hånda og prøv å trykk ledningen ned i plugghetta, det gjør vondt.. Spesielt hvis du mister panseret Lenke til kommentar
DelCasa Skrevet 27. november 2004 Forfatter Del Skrevet 27. november 2004 :!: Vel, I'll watch my step! Hadde samme problemet igjen akkurat nå. Skrudde ut 1 og 4, tørket dem godt og satte dem inn igjen, bilen går som normalt igjen. Kan ikke være noe som enkelt som kondens? Pluggene er jo våte... Skal få på litt kondensfjerner, se om det hjelper. Skal legges til at den har blitt sånn nå som det er minusgrader ute. Var ikke sånn rett før snøen kom. Takk for alle svar! Skal ta en kompresjonstest og kanskje få sjekket ventilene også. Er nok lurt uansett. Lenke til kommentar
DelCasa Skrevet 4. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2004 (endret) 1-3-4-2 er tenningsrekkefølgen på bilen. 1 fra venstre - 2 - 3 - 4 (antar at det er fra venstre, sett forfra?) Nå aner ikke jeg om den går med klokka eller mot i fordeleren... Grunnen til posten: Mistenker feil pluggrekkefølge (ble levert sånn isåfall). Noen tommelfingerregel jeg bør se etter her? Grunnen til at jeg mistenker dette er at jeg tok ut pluggen på 1'ern og den så ikke ut til å ha tent i det heletatt. Fireren var helt svart (sotete, tørr), og de to andre (2 og 3) ser er helt normale... Edit: Prøvde å starte motoren med kun pluggledningene på 1 og 4, da startet ikke bilen. Bytter jeg om til 2 og 3 går den som den skal på de to. Prøvde å bytte på ledningene også, for å sjekke om de kanskje var dårlige, men nei. Altså, hadde det vært slik hele tiden, skulle jeg gått med på at det var noe klart galt med motoren, men ettersom rens av pluggene fungerer så, ja... Endret 4. desember 2004 av DelCasa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå