Gå til innhold

Spillende student: oppgradere PC eller konsoll?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en relativt gammel Dell PC med P4 1.6 Ghz, 384 mb RDRam, Geforce 2 MX grafikkort, etc. you get the picture. Jeg møter akkurat kravene for å kunne spille Thief: Deadly Shadows, som jeg vurderer å gå til anskaffelse av. Det er litt kjipt at maskina mi nå begynner å bli utdatert i forhold til de nyere spillene. Jeg har to spørsmål.

Hvor viktig er RAMen for opplevelsen av et spill som Thief? (Denne er vanskelig å gå til anskaffelse av for min maskin.) Hvor langt kommer jeg med 384 MB?

Hva ville dere valgt av følgende alternativer, når en forutsetning er at jeg er en fattig student?

1. Full oppgradering av PC: Uansett vil skjermkort, prosessor og minne minst koste 3-4000 slik jeg forstår det. Vil noen likevel støtte dette alternativet?

2. Delvis oppgradering av PC: kun skjermkort, f.eks. et ATI 9600 pro, eller noe annet til rundt 1000. Blir maskina mi akseptabel da?

3. XBOX eller PS2, er det gode alternativ?

Håper på gode svar. :)

Mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du oppgradere pc'en må du bytte hovedkort, prosessor, minne, skjermkort og trolig PSU hvis du skal spille nyere spill.

Det kan fort bli veldig dyrt.

Hvis du kun skal spille tror jeg nok en konsoll eller to (:p) vil være mer gunstig, selv om spill til de er farlig dyrt...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Konsoll er som regel noe piss. Dårlig erstatning for pc. Gå for pc.

Edit: Ok, ikke som regel, men... pc er bedre.

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar
1. Full oppgradering av PC: Uansett vil skjermkort, prosessor og minne minst koste 3-4000 slik jeg forstår det. Vil noen likevel støtte dette alternativet?

2. Delvis oppgradering av PC: kun skjermkort, f.eks. et ATI 9600 pro, eller noe annet til rundt 1000. Blir maskina mi akseptabel da?

3. XBOX eller PS2, er det gode alternativ?

Selv ville jeg valgt en konsoll, da helst Xbox. Det har etterhvert kommet en god del svært gode spill til denne konsollen, deriblandt også Thief 3. Andre knakende gode spill er f.eks. Halo, Halo 2, Star Wars: Knights of the Old Republic, Fable, Burnout 3, Prince of Persia: Sands of time/Warrior within, og så videre. Konsollen er også billigere enn en PS2, og definitivt billigere enn en PC-oppgradering (som i ditt tilfelle mest sannsynlig vil beløpe seg på 4-5k).

En enkel skjermkort-oppgradering (R9600/R9800) vil hjelpe på, men du bør ikke regne med å kunne spille alt på full guffe så voldsomt mye lengre. 512MB RAM begynner etterhvert å bli et absolutt minimum, og 1GB er å foretrekke. Prosessoren din begynner også å trekke på årene.

Kjøp en Xbox til 1300kr, så har du underholdning nok i en god stund fremover. Hiv i en chip til 3-400kr, så har du også muligheten til å benytte deg av Xbox Media Center (XBMC), et helt genialt medie-avspillings-senter. Du kan også hive assorterte emulatorer (NES, SNES, etc.), noe som er rasende festlig med et par kompiser og noen øl.

Edit: R9800, ikke 98000.

Endret av psilocybe
Lenke til kommentar
Er fristet til å gjøre det ja, vi får se på nyåret hvor langt studielånet strekker. Eller what the heck, hvorfor ikke bare innrømme at man er NERD først som sist og bruke så mye man vil på ubrukelig underholdningspiss.. ;)

Men kjære deg, hvis du er student; Får du ikke 16 laken i januar? A nerd's gotta do what a nerd's gotta do ;)

Jeg har spilt konsoll hele livet, inntil jeg kjøpte pc for noen måneder siden. Det var skikkelig fett! Men hvor fett det virkelig er fant jeg ikke ut før jeg etter å ha blitt vant til å spille FlatOut i 1600 x 1024, og deretter spilt Xbox igjen med samme spill...Det var så uklart og trist i forhold.

Ta rådet fra en som har en fot i begge leire: Kjøp PC. Med støtte for SLi.

Husk: Spill er kultur :p

Endret av o-haavard
Lenke til kommentar

Pc'en du har kan brukes til alt mulig rart bortsett fra spill da,så ny pc'e trenger du jo egentlig ikke + ny pc'e kommer til å koste en del..

Men hvis du vil gjøre det billig,så kjøp all hw brukt :D kjøpte ny(brukt) hw forige uke jeg,

P4 3.0c,abit ic7-max3,9800 pro 256mb,2x 256 pc3500 bh-5, 420w psu for 3500.- når jeg får satt opp vannkjølinga jeg og kjøpte brukt,så klarer jeg nok å få cpu opp på ihvertfall 3.8ghz ;) så der ser du,går ann å gjøre det billig og veldig bra :thumbup:

Men hvis du liker å spille på consol og kan overleve med det,så er en xbox tingen,ihvertfall hvis den er modda ,da kan den brukes til en god del annent en bare spill.

Men går du får consoll ,så vil jeg anbefale xbox ,har flere muligheter en ps2.

ps: http://www.bruktmarked.no er et bra sted å starte,og kjøper du brukt,sørg for å havne ca på 50% av nypris på det du kjøper..

Lenke til kommentar

Wow, takk for glimrende svar!!!! Jeg tror nok ikke jeg klarer å finne meg en jobb sånn over natta, så det blir nok bare 16 laken. Vi får se hvordan de vil bli brukt. Akkurat nå heller jeg mot X-box.

At spill er kultur er jeg ikke bare enig i, jeg vil trekke det enda lengre: spill er en nødvendighet for å overleve!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...