Gå til innhold

Oppgradere fra X600 PRO til?

pcp160

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer altså og bytte ut mitt Sapphire X600 PRO, til noe bedre.

Jeg spiller mest bilspill (R.Burns) og Flight simulator 2004, og x600 kortet fungerer jo greit, men jeg kunne tenke meg å ha muligheten til å benytte meg av filtrering, anti-aliasing osv i Catalyst controlsenter.

Setter jeg på noe av dette med x600 kortet fosvinner "flyten"

Det jeg lurer på er om det er noe kort til ca 2500kr som vil gi en reell merkbar ytelsesøkning?

Må altså være PCI-E og mulighet for 2skjerm (flightsimulator og kontor)

Har 3.0 p4 @3,3 og 1GB pc 3200, asus P5GD1 hk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

headcleaver Skrevet 27/11/2004 : 16:25

skal du ha pci eller agp?

Det MÅ være PCI- Express! + støtte 2 skjermer

(er foresten ikke så farlig om det koster nærmere 3000 heller, men jeg er opptatt av at det må være merkbart vesentlig bedre i spillene enn det jeg har..)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Ja, jeg ser at 6600GT er pci-e og støtter 2 skjermer, men ser at Asus koster nesten 500 Kr mindre enn Gainward på komplett, er det så mye forskjell?

Også er jeg ikke helt overbevist om at dette kortet er SÅ mye bedre enn det jeg har, klokkehastighet og minne er lik såvidt jeg kan se, men det er kanskje andre ting som gjør det bedre?

Er liksom ikke noe kult å kaste ut et kort til 1400kr for et halvt år siden, til fordel for noe som er marginalt bedre..

Jeg bare spør.. :ermm:

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

x600 tilsvarer no mellom 9500 og 9600(rett meg hvis det er feil) mens 6600gt kan sammenlignes med 9800xt(det er enda litt bedre) så ja, du vil merke forsjell!

gainward sine kort støyer!

det gjør ikke asus sine, men til gjengjeld kjøler ikke kjølern like bra somgainward sin!

veit ikke hvor stor forsjellen er i kjølinga bare ar gainward er bedre!(til kjøling altså, korta er identiske)

Endret av headcleaver
Lenke til kommentar
x600 tilsvarer no mellom 9500 og 9600(rett meg hvis det er feil) mens 6600gt kan sammenlignes med 9800xt(det er enda litt bedre) så ja, du vil merke forsjell!

det gjør ikke asus sine, men til gjengjeld kjøler ikke kjølern like bra somgainward sin!

veit ikke hvor stor forsjellen er i kjølinga bare ar gainward er bedre!(til kjøling altså, korta er identiske)

x600 er bare halvparten så bra som 6600gt. leste en test istad.. husker ikke url.. kan se om jeg finner url litt senere.

Lenke til kommentar

ok, men er det sånn at vifta går på full guffe hele tiden, eller er det snakk om støy ved belastning bare?

(På grunn av viftekjølt overklokket prescott har jeg høyt lydnivå ved hard belastning, og det er greit, hvis det kan dempes ved feks kontorarbeid som jeg gjør med resten av viftene mine)

edit: jeg ser at det står:RAMDAC-klokkehastighet 400 MHz på Asus, men det på Gainward sitt står: Core Clock Speed 600 MHz hos komplett, er det likevel ikke forskjell i ytelse??

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
kan du gi link til kortene? kan hende asus sitt kort har ddr ram, mens gainward har ddr3. det blir bra forsjell med dette.

å nei, jeg trur ikke det går ann å skru ned hastighet på viftene til gainward kortet. dette går nok på full guffe hele tida!

tull... så lenge kjøleren bruker 3-pinnen på skjermkortet kan den justeres ved hjelp av program :)

Lenke til kommentar

Du bør vurdere ASUS V9999 Geforce 6800 GT 128 MB som koster mellom 2700 og 2900 kr og som har fått bare gode erfaringer (les her https://prisguiden.no/vis_produkt.p...oduct_id=20960). Da får du en skikkelig oppgradering som varer en stund.

Rettelse: Så ikke at du måtte ha pci-e kort. Da ble det straks litt værre. Kan jo sjekke ut

MSI GeForce 6800 256MB PCI-E. Koster det samme om overnevnte, men jeg tror det er litt dårligere. Info her https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=24651

Ellers er jeg redd du må opp i 3500-4000 kr klassen for å finne et pci-e kort som det verdt å oppgradere til...litt synd det der, men prisene går sikkert fort ned nå som agp er på vei ut. Kanskje like greit å vente litt. ..?

Endret av kavorka
Lenke til kommentar

Hei, det er ikke en god ide å gå for 6600gt hvis du har lyst å spille med AA og AF. Dette krever minnebåndbredde, det eneste svake punktet til 6600gt (det har 1000mhz minne, men det er bare 128bit).

Et bedre valg hadde vært geforce 6800, men desverre så er de bare tilgjengelig som billige kort for agp, ikke pci-ekspress.. bah

Jeg hadde rett og slett ventet en måned og kjøpt geforce 6800/x800pro/6800gt når de har gått ned litt pris.

Lenke til kommentar

Ok, takker for tipsene, jeg har jo ikke dårlig tid, X600 fungerer jo inntil videre det.

Men er det slik at det nærmest er "gitt" at feks X800 PRO som jeg har skjønt er bra, vil komme ned i under 3000 Kr i løpet av en viss tid?

Isåfall hvor lang tid, eller hva er det som avgjør, må det komme noe nytt og bedre først, eller må "markedet mettes", eller hva er greia??

Lenke til kommentar

Prisene har fallt jevnt og trutt nå en stund, du får 6800gt til ca 3200 nå, og x800pro burde ligge under 6800gt i pris...

Ettersom du må ha pci-express må du smøre deg med litt tålmodighet, det er ikke blitt så vanelig enda, så prisene er litt kunstig høye.

6800gt/x800pro kommer nok til å ligge rundt 3000kr en god stund framover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...