Gummi-Tarzan Skrevet 27. november 2004 Del Skrevet 27. november 2004 Hei! Har tenkt å partisjonere den interne harddisken min på 200GB. Den består i dag av kun èn partisjon C: (skal bruke PartitionMagic 8.0 til jobben) Noen som har tips til antall partisjoner og størrelser? Og så en liten detalj: Hvordan navngir man de nye partisjonene? (D og E er jo allerede opptatt av DVD-rom/DVD-brenner) På forhånd takk! Lenke til kommentar
meanbean Skrevet 27. november 2004 Del Skrevet 27. november 2004 (endret) 2stk 15-25gb til OS og resten i en. partisjon på 175-185gb krever litt sjølvkontroll. Lag egne grunn mapper MP3, Spill, DivX osv... Partition Magic fixer navn sjøl Personlig flytter eg alltid mine dokumenter vekk frå C: partisjonen. Dette for å ungå å ødlegge noe ved reinstalering av windows Endret 27. november 2004 av meanbean Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 27. november 2004 Del Skrevet 27. november 2004 administrative verktøy > diskbehandling kan du omfordele stasjonsbokstaver. partisjoner etter eget ønske, jeg for min del har 20gb til win partisjon, de resterende er i fulle størrelser. Lenke til kommentar
Gummi-Tarzan Skrevet 27. november 2004 Forfatter Del Skrevet 27. november 2004 Dersom jeg deler HD i to, bør det da kun ligge windows på den første delen? Jeg er vant fra tidligere PC til å ha windows+andre programmer på C: og diverse data på D: Bør det være slik at C: kun brukes til windows, og andre programmer legges på D: eller er det greit å legge andre progammer på samme partisjon som windows? Lenke til kommentar
meanbean Skrevet 27. november 2004 Del Skrevet 27. november 2004 Alt du instalerer legger du på C: Spill bruker eg å legg på d: då de sjelden trenger reinstalering ved formatering av windows Lenke til kommentar
RogerA Skrevet 27. november 2004 Del Skrevet 27. november 2004 Hei. Det er ingen vits og partisjonere disken så lenge du kjører NTFS (det bør du gjør så lenge du skal jobbe med store vidofiler) som fil system. Med "gamle" FAT32 tjente du noe ekstra plass på HDen, dette oppnår du ikke i NTFS. Lenke til kommentar
Legion Skrevet 27. november 2004 Del Skrevet 27. november 2004 Det er ingen vits og partisjonere disken så lenge du kjører NTFS (det bør du gjør så lenge du skal jobbe med store vidofiler) som fil system. Med "gamle" FAT32 tjente du noe ekstra plass på HDen, dette oppnår du ikke i NTFS. jeg ser ikke logikken bak dette utsagnet...er det fat32 vs ntfs og filsystemoverhead du tenker på? bah! men seriøst egen partisjon/disk til OS og applikasjoner er kjekt dersom uhellet skulle være ute. en formatering river ikke med seg hele sullamitten. videre er data og OS (+ apps) mer eller mindre uavhengige av hverandre... forskjellig clustersize på OS-partisjon og datapartisjon er kjekt-å-ha (ytelse) fragmentering er også noe å tenke på...(ytelse) optimalt er egen (rask) disk til OS slik at datadisker plugges inn og ut på måfå størrelse på systemdisken (les: OS- og appsdisken) har meanbean nevt, dog min synsing på dette området er 10-20 gig, men det er såklart avhengig av mengden apps man har installert, om swap er på c:\ osv Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 (endret) Du har allerede laget en tråd om dette der diskusjonen allerede er i gang (opprettet før denne tråden). Fortsett der, da slike stunt du har gjort nå ikke er ønsket. Er i tillegg feilpostet. http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=334196 Endret 28. november 2004 av Afseth Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg