Gå til innhold

Tips til komplett

Anbefalte innlegg

:D morsomt, det da, for til syvende og sist handler det meste om bedriftsøkonomi i næringslivet, og bed-øk er faktiskt et ganske så "filosofisk" fag.

Det dere nå lærer om å tilpasse omsetning vs kostnader, hvor omsetningen har en linær stigende kurve , mens kostnadene er i trappetrinn, ja og så var det de der parablene for å regne optimal pris/fortjenete , gud det er lenge siden jeg har åpna bed øk bøkene, men tro meg dere studenter der, skal dere ut i næringslivet så sug til dere kunskap som svamper. Håper forresten læreren Deres er god til å definere faste og variable kostnader, for skal dere noengang hjelpe en bedrift til å tjene mer så angripes først variable kostnader, så faste kostnader og skillelinjene mellom faste og variable er glidende i praksis. Men mange bedriftsøkonomerer blir direkte overivrige når de skal ta fatt på dette, det er greit å kutte, men forskjell på å barbere seg å kutte hode av seg, noe jeg mener Komplett er i ferd med, iallefall så er det tydlige kuttsår rundt halsen, hehe :D

Endret av Buddy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For i bedrifsøkomisk perspektiv er det faktisk meget intresangt det Komplett holder med på, senke omsettningen for å øke fortjenesten, helt greit så langt....

Men det må også utvises forsiktighet i en slik prosess, derfor vil en bedrifsøkomom, være nøyd til å ha et meget tett sammarbeid med en expert på markedsføring , for å fastslå de omsettningsmessige konsekvenser av å søke etter den optimale prisen på et produkt, det er meget dyrt å feile på en prisfastsetting i et så åpent markede som internett handel er. Vil være et godt tema for dere å diskutere i klassen.

Lenke til kommentar

...........................................................................................psdata komplett

sempron 2200.................................................................................353 495

Msi Mainboard Socket-A VIA KM400 mATX Audio VGA LAN USB2.0 ..... 434 499

minne 256 (i budsjett sammenheng benyttes laveste pris på pc 3200)...335 290

Samsung 40 GB .............................................................................391 420

Rimligste Cd-brenner benyttes ofte i budsjettsamenheng.......................223 295

Totalsum 1736 psdata 1999 komplett

kabinett, mus og tastatur tar jeg ikke fra noen av Dem, og uten å oppgi de såkalte grossistprisen

fra Komplett ASA gruppen, så greier de ikke å matche en ordinær webshop.

Slik var det ikke for bare 2-3 md siden. Da var faktisk Komplett ASA gruppen konkuransdyktige

Det er her den såkalte omstruktureinga til Komplett ASA gruppen kommer inn, og min bakgrunn for å angripe de økomomer som står bak den omstruktureringen som pågår. Det foregår en tydlig eksprementering om hvor høyt de kan gå i pris uten å miste for mange kunder. Det er her jeg mener at "halsen" begynner å miste sitt feste.

Greit at mange vil snøfte over et slikt oppsett, men det er en helt grei maskinkonfig, for surfing,nettbank, lagring av familefoto på og brevskriving og emailsending. Det er slike maskiner som selges til folk uten intresse for spill, bortsett fra kabal. Og med 512 minne en helt grei og stabil kontormaskin.

Lenke til kommentar

Har faktisk registrert at Norek har problemer med å matche billigste nettbutikk i svært mange tilfeller, og i de fleste tilfeller er forskjellen ubetydelig. Dette oppfatter jeg imidlertid ikke som nytt. Handler vel for ca. 100.000 eks mva i året (og det øker :) ), men jeg vurderer nå å ta en runde med andre grossister for å se om det er gunstigere å handle et annet sted. Hvis det ikke avstedkommer noe blir det å shoppe rundt i nettbutikkene og handle rimeligere der. Har opplevd mange ganger at prisen på enkelte bærbare kommer et par lapper under grossistpris ved tilbud i netbutikkene. Har vel mistet ca. 15-20 salg på bærbart bare i år på at det plutselig er tilbud på komplett på en modell samme dag som jeg har levert tilbud på en slik til kunde...

Jeg ser ingen grunn til å være lojal mot en grossist når man ikke får valuta for pengene i form av bedre service. Da handler man der det er billigst. Det må man for å henge med på karusellen.

Lenke til kommentar

Så i stede for å være et konsern man handler hos, er Komplett ASA gruppen i ferd med å bli et konsern man sammenligner pris med for å fremheve at en kan tilby gode og rimligere maskiner. I og for seg greit nok men , Komplett ASA er det Dere ønsker å oppnå ???

Lenke til kommentar

Ser at du opplever samme frustrasjonen som jeg muffinamann, mens vi før kunne stortsett gå til Komplett ASA gruppens firma og være rimelig sikker på at vi ga et ok tilbud, så må vi nå bli stadig mer ops på å handle fra ikke grossister.

Men det er jo mulig at Komplett ASA gruppen jobber seg bort fra og også være grossist. Det kan være hensikten med denne omleggingingen de holder på med, og er det bevist taktikk så er det jo iogforseg greit nok.

Lenke til kommentar

Buddy kan du ikke bare handle sempronen din hos PSdata da?

Eller skal du skrive en post om alle produkter der prisdifferansen er mer enn 10%

Denne diskusjonen føyer seg inn i rekken av meningsløse diskusjoner. kanskje HW.no skulle tatt vekk post counteren, da hadde vi kanskje sluppet alle disse dustete trådene.

*sur idag*

Lenke til kommentar

wotg, jeg handler sempronen hos psdata, hentet akkurat 2 stk på posten fra PSdata, og en pakke fra Komplett ASA hva er dustete ved å poste et innlegg under webshopdiskusjoner om dette.

Eller mener du at det er menigsløst å diskutere at norges største dataforhandler endrer prispolitikk ovenfor forbrukerne, at jeg benytter sempron som eksempel er kun fordi at det er det værste eksemplete på denne omstruktureringen til Komplett ASA på jakt etter bedre marginer .

Eller er det slik at du synes at de er en "hellig ku", skulla da mene jeg dokumenterer min mening, og finner du den dustede så plager det ikke meg.

og post conteren, går uttfra at du mener antall innlegg, gir da katta i hvor mange innlegg jeg har, det var et direkte dustede utsagn fra deg.

Endret av Buddy
Lenke til kommentar

Mitt poeng var egentlig ganske enkelt. Hvis man ikke er fornøyd med prisen på et produkt ved en forhandler, så står man fritt til å velge en annen butikk. At komplett "velger" å være dyrere enn sine konkurenter er det vel til slutt de selv som får svi for.

Skulle vi diskutert alle slike prisdifferanser her på forumet så hadde det blitt liten tid til mere nyttige diskusjoner. prisguiden er jo full av slike eksempler som du kom med, det er f.eks fortsatt butikker som tar drøyt 4K for et 9800pro kort, mens andre butikker tar ca. 2700,- Det er jo også ganske hårresiende.

Endret av wotg
Lenke til kommentar

helt klart wotgt, der er vi 100% enig, enhver står fritt til det meste. Det er selvsagt helt fritt for enhver bedrift til å fastsette sine egne priser. Det jeg rett og slett forsøker å gjøre er å få noen av de der bedrifsøkonomene som driver å hjelper Komplett ASA til å legge strategi, til å ta nesa opp fra kalkulatoren. Og det gjør jeg i beste mening ovenfor Komplett ASA sin ledelse.

Lenke til kommentar

Hei igjen,

Buddy, vi har diskutert Sempron tidligere og kan godt ta en diskusjon om returproblemene på disse en gang til. Har også justert prisen et par ganger siden den første diskusjonen, men foreslår at vi heller tar en diskusjon via PM/mail siden du tydeligvis handler fra flere av våre avdelinger og hw.no er for Komplett-delen.

Når det gjelder det du skriver om at vi har satt opp prisene grunnet en omstrukturering er dette løgn fra start til slutt. Det kan vi dokumentere og har data på, så det er fint om vi kan droppe slike påstander fremover.

Beklager også hvis vi var litt "brå" og korte i går, var relativt grinete på en ustabil Internettleverandør, men det skal naturligvis ikke gå ut over deg :blush:

Ellers er det akkurat som en del har nevnt her at det er viktig å sjekke priser flere steder før man handler og vi anbefaler gjerne prisguiden på hw.no. Husk imidlertid å sjekke om varen er på lager også...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
helt klart wotgt, der er vi 100% enig, enhver står fritt til det meste. Det er selvsagt helt fritt for enhver bedrift til å fastsette sine egne priser. Det jeg rett og slett forsøker å gjøre er å få noen av de der bedrifsøkonomene som driver å hjelper Komplett ASA til å legge strategi, til å ta nesa opp fra kalkulatoren. Og det gjør jeg i beste mening ovenfor Komplett ASA sin ledelse.

Slutt å mase om dette da!

Og ikke prøv å leke "hellig korsfarer" mot de slemme økonomene hos Komplett.

Du bygger billige dr**PC'er og ønsker å gjøre det billigst mulig mht. innkjøp..slik at du får best mulig fortjeneste.. akkurat slik som den webshopen du har anlagt krig mot. Eller gir du bort PC'ene du bygger?

En annen ting er at Sempron for socket-A er "søppel" IMNHO... Har ett "bygg" basert på Sempron.. og det er det mest skuffende system jeg har bygd sålangt.

Greit nok til å "prakke på" uvitende folks som bare trenger en PC å spille kabal på, men det blir ikke dyrere å bygge en PC basert på Celeron D.. som faktisk har litt mer potensiale..

Dersom jeg har misforstått dine motiver her så ha meg unnskyldt... :)

Lenke til kommentar

Komplett det er ikke mitt utsagn at fokus skal være på marginer, og marginer betyr differanse kjøp salg, og dermed prisfastsetting. Det er det derimot Dere som har sagt til journalisten på din side.

Og hellig korsfarer, hehe, tja greit å bli kalt det også. :p

Og skrudd opp prisene er en term som selvsagt kan benyttes på flere måter, både internt og eksternt. Det kommer helt an på om en sammenligner med seg selv eller andre.

Mine motiver, er helt klart å slippe å handle fra flere leverandører , frakt er en vestlig kostnad.

Helt enig at sempron ikke er en spillers drøm. Men fungerer helt greit og stabilt til sitt bruk.

Og nå skal jeg sjekke siste påstand vedrørende priser på den så meget omtalte sempronen fra Komplett

Lenke til kommentar

pris UK sempron 2200 27,53 £ ex vat: kr 316,9 eks mva

pris norge sempron 2200 kr 383,1

Differanse nå 20,9% på komplett norge vs komplett uk.

for å så se om det er gjort noe i henhold til beregning gjort 12:11:04

Komplett England : 597,65 - Kurs 11,705 (gårdagens)

Komplett Norge : 721,77

Alle priser er uten merverdiavgift og vat, så de er direkte sammenlignbare

i dag

komplett norge 685,48

komplett england 587,80272

Joda differansen fra komplett i england og norge har blidd noe midre siden Dere skulle se på prisene, siden prisene skulle være sammenlignbare i alle land komplett er representert. og sammenligner en mot Deres egne priser så er de redusert.

Bøyer meg i støvet over beretiget kritikk , not

Edit: prisammenligningen var dengang gjort på sempron 2600

Endret av Buddy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...