Gå til innhold

DVD brenner

Anbefalte innlegg

Lurte på og kjøpe en dvd brenner leser på eska den støtter cd-da,cd-extra +++ så står d dvd+rw kan jeg da brenne dvd r plater el bare rw plater ? dvd-r plater er litt billigere enn rw plater.

Sikkert et dumt spørsmål men jeg harke peiling så jeg må spørre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tidligere var det i hvert fall slik at de fleste DVD+RW brennerne som ble solgt ikke kunne brenne DVD+R plater. Har ikke sett så mange DVD+RW brennere som også kan brenne DVD+R plater, men har merket meg at bla. Komplett.no og Flexi-Data.no selger HP 200i som kan brenne begge typer plater.

Lenke til kommentar

Alle DVD+RW brennere er laget av Ricoh. Denne brenneren er sikkert den samme som HP 100i, som IKKE kan brenne DVD+R. Hvis ikke DVD+R står på eska med store bokstaver støtter den garantert ikke dette!

De første brennere som kan brenne DVD+R kommer først i disse dager. Det skal være en svært oppegående butikk hvis du allerede finner en slik der.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-30 00:07, stroganoff skrev:

synes det er en jungel av formater i dvd brenner området jeg.. noen som har en grei oversikt over hva som finnes og om det er satt noen standard?

Du finner en fin oversikt her.

Lenke til kommentar

Det er mange ting man må passe på dersom man skal kjøpe DVD brenner i dag.

Det finnes 2 "hoved" formater for tiden:

DVD-R/DVD-RW:

Det mest vanlige frem til nå. Billigst plater. Bare Pioneer som lager spillere.

DVD+R/DVD+RW:

Standarden de fleste store produsentene støtter. Idag er det litt dyre plater, men prisen vil synke betraktelig utover året. Pass på at du kjøper en som støtter både +R og +RW, siden mange (eldre/bilige) bare støtter +RW (+RW= overskrivbare plater, men mye dyrere).

I tillegg til dette finnes det DVD-RAM (standard på vei ut) og BlueRay (kommende standard som kan lagre mye mer enn en vanlig DVD... kommer om 1-2 år).

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-30 00:16, Espen_^ skrev:

Er DVD+RW no å satse på eller skal jeg bare gi **** ?

Noen ide om +rw platene synker i pris ?

Hvis du ønsker DVD+RW bør du absolutt satse på en brenner som også kan brenne DVD+R. DVD-RW/R brennere er noe rimeligere og det samme gjelder platene (DVD-R). Det er fortsatt noe usikkert om hvilket format som vil seire til slutt, men det ser ut til at det er flere produsenter som står bak DVD+RW formatet (bl.a. HP, Phillips, Sony, og Yamaha), mens det bare er et fåtall som står bak DVD-R/RW (bl.a. Pioneer og Asus).

[ Denne Melding var redigert av: dnort på 2002-05-30 00:43 ]

Lenke til kommentar

Var jeg deg og absolutt sku hatt no ville jeg satsa på en DVD-R brenner som kan brenne DVD-R (billige plater som kan brukes til dvd - film og slikt .. ) blir billigere etterverdt ligge på litt over 50 kr på komplett, kjøp en pioneer 2x dvd-r brenner du koste 3999 retail ukens tilbud komplett.

Kan du iaffal brenne engangs plater de aller fleste stand-alone takler + vanlige pc dvd-rom , og du kan brenne RW plater som kan leses i pc'er iaffal..

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-30 00:32, CdBuRnR skrev:

Var jeg deg og absolutt sku hatt no ville jeg satsa på en DVD-R brenner som kan brenne DVD-R (billige plater

Problemet du får her er at DVD-R/RW ser ut til nå å tape formatkrigen. dvs at det kan bli vanskelig å få tak i plater og DVD-R vil bli dyre i forhold til DVD+R plater.

Lenke til kommentar

DVD+R plater ligger i norsk pris ca. 10 kroner over DVD-R i pris pr. dags dato. DVD+RW ligger endel billigere i pris enn DVD-RW. DVD+RW og DVD-RW spillere ligger omtrent i samme pris (ca. 4000kr), DVD+RW er som sagt den standarden de fleste produsenter har valgt og støtte, i tillegg vil Microsoft kun støtte DVD+RW standarden i deres neste operativsystem. DVD+RW brennere brenner for tiden på 2.4x, som vil si at en full dvd plate (4,7gb) er brent på ca. 20-25min. DVD-RW har maks 2x, som gjør det litt treigere. DVD+RW kan også overskrives på 2.4x hastighet, mens DVD-RW ligger på 1x maks her, så den vil være mye mye tregere. DVD+RW er også kompatibelt med de fleste vanlige dvd lesere (video, dvd-rom, osv), og er generellt sett på som en bedre standard. Jeg har personlig i dag en Pioneer DVR-A04 (DVD-RW), som jeg regner med at jeg kommer til og skifte ut når DVD+R er godt etablert. Uansett hva du gjør, vær SIKKER på at DVD+RW brenneren KAN brenne DVD+R -meget viktig-

hadde satset på DVD+RW standarden, da den har mye bedre støtte blant produsenter osv, og at +r/w plater kommer til og bli billigere rimelig snart.

Lenke til kommentar

For det første er det litt tidlig å si at DVD-R taper formatkrigen. Hittil har DVD-R en klar ledelse og snart kommer det 4x DVD-R skrivere. Så nettopp på cdrinfo.com at Sanyo vil lansere en slik i høst.

Og for det andre er det slett ikke bare Pioneer som støtter DVD-R. Noen som har hørt om Panasonic og Toshiba? Firmaene som fant opp dvd formatet. Dessuten har DVD-R støtte i DVD Forum som "eier" DVD formatet. Tvertimot kan man si at DVD+RW *bare* støttes av Sony og Philips, som begge står på sidelinjen i forhold til DVD.

Lenke til kommentar

ahem, DVD+RW støttes av bl.a disse selskapene:

Philips, Hewlett-Packard, Sony, Yamaha, Ricoh, Mitsubishi/Verbatim, Microsoft, Thomson/RCA, Dell - og noen til.. og har altså derfor endel større støtte en DVD-RW standarden.

http://www.dvdplusrw.org - http://www.dvdrw.com - for mer informasjon.

http://www.dvdrw.com/aboutisvsupporters.html - liste over selskaper som støtter DVD+RW standarden, utenom de som er medlem av The DVD+RW Alliance.

bidz @ efnet

http://www.bidz.org

[ Denne Melding var redigert av: bidz på 2002-05-30 15:23 ]

Lenke til kommentar

Det er vel neppe antallet selskaper som støtter standarden som teller, men hvor flinke de er til å utvikle produkter og til å selge dem. Hittil har Pioneer vært flinkest til det, men det kan selvsagt forandre seg når andre generasjons +RW kommer med støtte for +R.

Hvis du vil ha en liste over hvilke selskaper som støtter -R/-RW kan du sjekke medlemslisten til Recordable DVD Council: http://www.rdvdm.org/english/press/topics/010423.html

Såvidt jeg kan se er det ikke mange elektronikkselskaper som mangler der, men det er mer sparsomt med pc-produsenter.

Og selvsagt støtter diskprodusenter som Verbatim, Ritek, Mitsui, TDK osv. begge formatene. De er da ikke dumme.

Det er slett ikke sikkert at et av formatene vil forsvinne med det første. Det kan godt tenkes at det er plass til begge. Begge lager tross alt disker som kan brukes i de alle dvd-rom og dvd spillere (i hvertfall i teorien).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...