Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Utfordring med et trådløst nett, ustabilt.

Anbefalte innlegg

Jeg sitter med ny bærbar og ny wlan router, jeg er ingen nettverks "wiz-kid" men jeg har en enkel forståelse av hvordan ting fungerer og kan sette opp et nettverk. Er det noen som trenger å få satt opp et av mine venner, er det uheldigvis meg de ringer til. Jeg klør deg på ryggen så klør du meg.

Utstyr som er brukt er:

BÆRBAR - Toshiba Sattelite M30X-118 (Link til produktside)

WLAN router - PHILIPS CPWBS054/00 (Link til produktside)

BREDBÅND - Chello Plus

Windows XP - SP2 (forhåndsinstallert)

Dette er mitt problem:

1. Har satt opp nettverket og setter på WPA for å sikre det

2. Når WPA er skrudd på, skjer følgende når jeg starter disse pogrammene:

eMule - Fungerer først, så etter en stund (30 - 60 min blir jeg koblet av og mister nettverksforbindelsen.

Limewire - Når jeg starter programmet, tar det ca 5 sekunder så får jeg bluescreen (Ja i XP fantastisk) så rebooter maskinen seg automatisk.

WinMX - Fungerer uten noen problemer, kobler seg ikke av, mister ikke koblingen med wlan routeren

Firefox - all surfing fungerer utmerket og raskt, ingen degradering av hastigheten pga av WPA cryptering.

3. Skrur jeg av WPA og kjører usikret nett skjer dette:

Alle fildelingsprogrammene funker, MEN jeg mister forbindelsen med routeren hvert 10 minutt. En annen ting er jo at jeg ikke vil kjøre usikkret nett som dere sikkert forstår. For å komme på nett igjen, så må jeg klikke på reparer tilkobling eller koble til igjen. Dette gjelder tilkoblingen generelt, all software som trenger nettforbindelse mister denne.

Bios i router er oppdatert

Bios i bærbar er oppdatert

Wland drivere er oppdatert

Firefox er 1.0 og fungerer

Spørsmålene mine er derfor:

1. Hvorfor fungerer nettforbindelsen utmerket med WPA skrudd på, bortsett fra p2p programmene?

2. Hvorfor fungerer WinMX med WPA skrudd på når de andre ikke gjør det?

3. Hvorfor mister jeg nettforbindelse/forbindelse med router hvert 10min når jeg kjører usikret?

4. Hva skal jeg gjøre for å få det til å fungere knirkefritt? Er det noen som tar utfordringen?

JEG HAR VÆRT LITT I KONTAKT MED EN PÅ BARBARA.NO OG FIKK FØLGENDE FRA HAM I MAILEN:

Det er dessverre svært vanskelig å få tak i den boksen til test da det er

bare retail-kjeder som selger denne. Men den er produsert av Accton (som

også produserer for 3com og smc).

Webgrensesnittet er tilnærmet identisk med smc sitt som vi har testet her:

http://barbara.no/art.php?artikkelid=772

Den benytter seg av et Conexant Prism brikkesett, som var en av de første på markedet, men regnes fortsatt som en av de bedre.

Det er et problem med mange routere i dag da disse programmene bruker

svært mange sesjoner samtidig. SMC/ACCTON produkter har det med å tulle når

man aktiverer brannmurfunksjonaliteten. Prøv dermed å deaktiver denne og se

om det går bedre da.

D-Link DI-624+ og 624 har også dette problemet. Asus wl-500g og linksys

wrt54g har jeg også sett har det samme problemet. (belkin sin 11g router har

samme maskinvare som wrt54g).

De programmene det vanlivis skjer med er bittorrent, og de programmene du

har nevnt.

Knut

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glemte å si et par ting :

Kjører Norton Internett Security og Antivirus (standard på maskinen). Denne skal være satt opp riktig og programmene det er snakk om har blitt satt til manuelt tilgang til nettet.

Brannmurer i routeren er skrudd av, så der skal det ikke være noen konflikter.

Når jeg kobler meg på et vanlig nettverk, OPPSTÅR INGEN AV DE OVERNEVNTE problemene overhodet. Men jeg kjøpte jo routeren for å kunne gjøre dette trådløst da.

Når jeg går inn i instillingene på routeren, har jeg satt opp portene 4662 (TCP) 4672 (UDP) for å få HIGH tilkobling i emule. Følgende står over disse instillingene:

Virtual Server

You can configure the Wireless Base Station as a virtual server so that remote users accessing services such as the Web or FTP at your local site via public IP addresses can be automatically redirected to local servers configured with private IP addresses. In other words, depending on the requested service (TCP/UDP port number), the Wireless Base Station redirects the external service request to the appropriate server (located at another internal IP address).

Telesaint

Lenke til kommentar

Merkelig problem.

Men prøv først å bytt kanal. alle Acsess punkt er fabrikk innstilite på kanal 11.

Dette kan gi problem vis du har andre i samme område som også har Wlan

Bruk kanaler langt fra kanal 11, dvs 8 eller 14.

hadde noke lignande problem med eit SMC opsett med ein kamerat for eit år sidan, det var ordna med å bytte kanal

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...