camarat Skrevet 27. november 2004 Del Skrevet 27. november 2004 (endret) Driver og lager en "privat" filmanmeldelse på min hjemmeside og skal ha muligheten til å se etter filmene alfabetisk eller ved en søkemotor. Søkemotoren har jeg ikke laget enda, dette kommer etter hvert. Men siden jeg allerede har rundt 20 filmer i databasen ønsker jeg muligheten til å lage en litt finere oversikt over filmene. Filmene er sortert automatisk, men de er sortert på denne måten 2001: En romodyssé (2001: A Space Odyssey) Bandits (Bandits) Ben-Hur (Ben-Hur) Beverly Hills Purk (Beverly Hills Cop) Beverly Hills Purk II (Beverly Hills Cop II) Beverly Hills Purk III (Beverly Hills Cop III) De Syv Samuraier (Shichinin no samurai) Et Vakkert Sinn (A Beautiful Mind) Flåklypa Grand Prix (Flåklypa Grand Prix) Gudfaren (The Godfather) Gudfaren II (The Godfather: Part II) Love Actually (Love Actually) Matrix (Matrix) Ringenes Herre - Atter En Konge (Lord of the Rings - The Return of the King) Ringenes Herre - Ringens Brorskap (The Fellowship of the Ring - The Lord of the Rings) Ringenes Herre - To Tårn (Lord of the Rings - The Two Towers) Taxisjåføren (Taxi Driver) Jeg vil gjerne ha muligheten til å ha det sortert på følgende måte #2001: En romodyssé (2001: A Space Odyssey) B Bandits (Bandits) Ben-Hur (Ben-Hur) Beverly Hills Purk (Beverly Hills Cop) Beverly Hills Purk II (Beverly Hills Cop II) Beverly Hills Purk III (Beverly Hills Cop III) D De Syv Samuraier (Shichinin no samurai) E Et Vakkert Sinn (A Beautiful Mind) F Flåklypa Grand Prix (Flåklypa Grand Prix) G Gudfaren (The Godfather) Gudfaren II (The Godfather: Part II) L Love Actually (Love Actually) M Matrix (Matrix) R Ringenes Herre - Atter En Konge (Lord of the Rings - The Return of the King) Ringenes Herre - Ringens Brorskap (The Fellowship of the Ring - The Lord of the Rings) Ringenes Herre - To Tårn (Lord of the Rings - The Two Towers) T Taxisjåføren (Taxi Driver) Er det noen som kan hjelpe meg med dette? Bruker følgende søke-kriterie til databasen: $filmquery = "SELECT * FROM film ORDER BY 'tittelN'" Hvor tittelN står for norsk tittel Endret 27. november 2004 av camarat Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 27. november 2004 Del Skrevet 27. november 2004 Det er ikke så ille vanskelig. Først må du ha en variabel som følger while-loopen, som inneholder den første bokstaven i filmtittelen som skrives ut. Når while-loopen begynner på nytt, kontrollerer du variabelen mot første bokstav i neste tittel du skriver ut. Dersom den ikke er lik, så putter du inn en <strong>-tag. Krever litt tankearbeid, men tror det er ganske greit forklart? Lenke til kommentar
camarat Skrevet 27. november 2004 Forfatter Del Skrevet 27. november 2004 Jeg skjønner tankegangen din, og det er noe slikt jeg har tenkt også.. Men har du muligheten til å sette opp et eksempel for en fyr som kun har drevet med php i en to-tre måneder? Lenke til kommentar
robgar Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 (endret) <? $alfa = "#abcdefghijklmnopqrstuvwxxyzæøå"; $filmquery = "SELECT * FROM film ORDER BY 'tittelN'"; $done = array(); while ($linje = mysql_fetch_array($filmquery)) { $N = $linje['tittelN']; $E = $linje['tittelE']; $sjekk = $N{0}; $i = 1; while ($i<=(strlen($alfa)) ) { if (!$done["$alfa{$i}"]) { if (ereg("^[0-9]$", $sjekk) && !$done["$alfa{0}"]) { // om tall print "<br /><b>$alfa{0}</b><br /> \n"; $done["$alfa{0}"] = true; } elseif ($sjekk == $alfa{$i}) { print "<br /><b>$alfa{$i}</b><br /> \n"; $done["$alfa{$i}"] = true; } } $i++; } print $N . "(" . $E . ")" . "<br /> \n"; } Hvet ikke om den virker, men håper den kan hjelpe deg. EDIT: så at du hadde et avsnitt mellom hver bokstav, fikset det også. Endret 28. november 2004 av robgar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå