Gå til innhold

Forskjell på ide ata/100 og 133?

RolfB

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe en seagate barracuda 200gig .Men pluteslig så begynte jeg å stusse på noe.Det står at den er ide ata/100 hva er forskjell på 100 og 133? og går det om hverandre?

Et par spørsmål til: må jeg ha flere kabler og må jeg skaffe en ekstra skuff/holder i pcn dersom jeg vil beholde den gamle disken jeg har der??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I praksis er det ingen forskjell. I teorien er det en forskjell på 33MB/s (ATA100 = 100MB/s, ATA133 = 133MB/s).

Du trenger en ATA66/100/133-kabel med 80 ledere. ATA33/66/100/133 går på samme grensesnitt, så ATA100 og ATA133 er kompatible med hverandre, ja.

Om du må skaffe en skuff/holder er det umulig for meg å si noe fornuftig om uten at du forteller meg hva du har av utstyr og hva slags kabinett du har.

Lenke til kommentar

Hei !takker for bra svar!

Jeg har en pacardbell pc som er 4år kjøpt på elkjøp.

Jeg tengte kanskje å beholde den gamle disken som sitter inni den er på 20gig.

Grunnen er at jeg da slipper å instalere operativsystemet på nytt og bare ha den nye seagate disken som lagringsplass.Men lurer nå på om siden jeg antakelig må kjøpe kabler og kansje ekstra stømkabler? og skuff holder til den nye disken om det kanskje er like greit å kjøpe en ekstern disk.Så de hadde en 200gig nå til 1,600,. kr på pc utstyr.Men jeg har ikke firewire eller usb 2 på min pc så da blir det vel værre

Lenke til kommentar

når du har en så liten og "gammel" disk som det fra før, vil jeg anbefale å installere OS på nytt påden nye disken. Du kan eventuelt legge til den gamle som ekstra disk, men er "nesten" like greit å la være hvis du bare har plass til en disk i kabinettet ditt. strøm til en ekstra harddisk burde det vel være der..

En ny ide kabel for å få kjappest hastighet er vel greit, om du ikke har en nyere i maskinen allerede da..

Lenke til kommentar

Hei igjen.Har nå sjekket inni maskinen og fant at det vae plass til en ekstra disk i den holderen til den gamle disken.Det var også et par strømforsyningskabler ledige.Jeg har også en slik flat 40pins kabel med 3 uttak på vet ikke om jeg trenger en ny eller om den jeg har holder?.

Jeg tengte å beholde gamledisken fordi det er så mye styr å flytte over alt jeg har av programmer pg favoritter operativsystemet osv.DEssuten så er jeg redd for at det ikke går å instalere operativsystemet på en ny disk for jeg har sånn pakke fra elkjøp.Har testa på en annen maskin og det gikk ikke

Lenke til kommentar
DEssuten så er jeg redd for at det ikke går å instalere operativsystemet på en ny disk for jeg har sånn pakke fra elkjøp.Har testa på en annen maskin og det gikk ikke

hmm.. aldri hørt om en PC som ikke kan reinstalleres.. Kanskje litt styr å få det til, men det skal ikke være noe forskjell på en Elkjøp PC og en hvilken som helst annen PC... Det er i allefall min erfaring. :tease:

Lenke til kommentar

Den funker den, men du vil få maks 33MB/s over den. Det er mulig at du ikke har ATA66/100/133-kontroller uansett, det må du nesten sjekke i manualen din.

Det er også mulig at du ikke kan bruke mer enn 128GiB/137GB av disken du kjøper, litt avhengig av hva slags kontroller og hovedkort det er i pcen din.

Ellers virker det som det er relativt grei skuring å sette inn en ny disk i maskinen din. Du kan kopiere hele oppstartspartisjonen til den nye disken med Norton Ghost eller tilsvarende programvare.

Lenke til kommentar

Det kan hjelpe å sjekke om det er kommet ny BIOS, da dette kan løse noen problemer (vær litt forsiktig om du ikke har gjort dette før da.. hehe). Men maskinen må ikke finne disken for å kunne bruke den. Selv har jeg installert en disk på en PC som BIOS ikke kunne finne. funker som bare det i windows.

Lenke til kommentar

QUOTE (RolfB @ 27/11/2004 : 09:55)

DEssuten så er jeg redd for at det ikke går å instalere operativsystemet på en ny disk for jeg har sånn pakke fra elkjøp.Har testa på en annen maskin og det gikk ikke

hmm.. aldri hørt om en PC som ikke kan reinstalleres.. Kanskje litt styr å få det til, men det skal ikke være noe forskjell på en Elkjøp PC og en hvilken som helst annen PC... Det er i allefall min erfaring.

Jeg har prøvd å instalere på 2 andre pc før men det går ikke tror det er noe med at det må være en pacardbell pc.Det er en slik pakke med 3 cd med alle programmene og operativsystemet på som fulgte pcn.

Bios har jeg flashet for en stund siden fikk tilsendt noe oppgradeinger på mail fra et sted husker ikke hvor i farten.

Jeg klarer ikke å finne ut om jeg har støtte for ata 66/100/133 ser de kablene annerledes ut?

Lenke til kommentar

Har du hørt om å installere OS'et selv? og ikke benytte de CDene som følger med? De har etter min erfaring mye dritt i seg, så det er godt å installere en frisk versjon av windows. Mulig du vil oppleve at maskinen blir litt raskere også, når du kun har installert de programmene du bruker...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...