slaraffen Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Mulig dette har vært oppe før uten at jeg har fårtt det inn i hodet. Bygger maskin som settes opp med win 2000. Og vil gjerne lage en gjennopprettingcd som den som skal ha maskin kan få med. For å få det på en cd må vel det lages før man innstallerer for mye programvare (ja -jeg er dum på dette området...også) Har symatec Ghost og finner ikke ut av hvordan jeg skal gjøre det på en smart grei måte som gjør det lett for brukern av gjennoppretting-cd'n å få systemet opp igjen . Please help me Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 27. november 2004 Del Skrevet 27. november 2004 Hvilken versjon av Ghost har du? Du bør ha versjon 2003 eller nyere. Du kan brenne image rett til CD, den vil da kunne boote. Lenke til kommentar
slaraffen Skrevet 27. november 2004 Forfatter Del Skrevet 27. november 2004 Jeg har Ghost 2003, kan du gi en liten kort briefing hvordan jeg gjør for å lage et image for systemgjenoppretting og brenner det til bootable CD. Har lest og lurt i dokumentasjon der men hodet mitt roter det til tror jeg Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 27. november 2004 Del Skrevet 27. november 2004 Jeg er ingen ekspert på dette, har ikke forsøkt alle muligheter i Ghost. Men det jeg vet vil fungere, er å lage et image av en partisjon. Da er det enkelt å boote en CD og legge inn C: partisjonen på nytt. Det vil da skrive over alt som tidligere lå på C: (du trenger ikke formatere). Du bør bruke Ghost direkte i DOS, ikke bruk det som et Windows program. Lag en Ghost boot floppy (Ghost utilities, Boot Wizard). Boot denne floppyen, og velg Local - Partition to image. Og så velger du å legge image filen den på CD brenner. Når du skal restore booter du fra CD og velger Local - Image to partition. Du bør ha 2 partisjoner på disken din. C: kan f.eks være 10 GB, og D: er resten. Så lagrer du alle data på D: (flytt også Mine Dokumenter til D:), dermed er alle data på plass også etter en restore. Lenke til kommentar
slaraffen Skrevet 27. november 2004 Forfatter Del Skrevet 27. november 2004 Takker og bukker , der tror jeg at jeg fikk det inn i hodet greit og enkelt. bygde nettopp en maskinnå så skal prøve på den nå Takk for hjelpen Lenke til kommentar
Tett'n Skrevet 27. november 2004 Del Skrevet 27. november 2004 Heisann =) Tenkte å prøve å bidra litt...har selv testa ut en hel bråta med appz for a lage en bootbar CD/DVD uten floppy. Det enkleste beste alternativet jeg har kommet over så langt er: Image for Windows. Progget lager 100% image av den partisjonen du måtte ønske, hvis part er C:\ tar den med ALLT my docs osv. programmet er relativt raskt. Selv har jeg en part. på ca 5Gb, som blir comprimert til til ca 2,5Gb og leses inn/ut på 8-10min. Det beste programmet til formaålet hittel. IMO =) Du finner det her: TeraByte Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 27. november 2004 Del Skrevet 27. november 2004 Greitt at det finnes andre program enn Ghost som gjør akkurat det samme, og noen sverger på at X er bedre enn Y. Men man trenger bare ett av disse, tror ikke de andre har noe som Ghost ikke har? Lenke til kommentar
Tett'n Skrevet 27. november 2004 Del Skrevet 27. november 2004 Enig i den Hårek =) Personlig syns jeg bare Ghost blei for tungvint å bruke, og jeg fikk ikke til å boote DVD'n uten å floppa ved siden av. Har ikke floppy i box'n min hehe. Progget jeg nevnte trenger 2-3 klikk og vips ferdig og du kan boote med en gang. Genialt. *Ingen finurlige innstiller eller noe =). Lenke til kommentar
slaraffen Skrevet 27. november 2004 Forfatter Del Skrevet 27. november 2004 Jeg må nok lære å krype før jeg kan gå, så jeg satser på den oppskriften jeg fikk av Hårektil å begynne med jeg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå