lodott Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 (endret) I lengre tid har pcen min vært ustabil på den måten at dersom jeg dultet litt borti den så restartet den. Jeg har antatt at dette skjedde pga at PSU (Chieftec 340w) trolig ikke var helt i orden. Kan også nevnes at den også i blant rebootet av seg selv dersom jeg dro/satt inn en ny USB-kabel. Pcen fungerte ellers helt fint. Tidligere i dag hørte jeg noen klikkelyder fra hardisken (det hørtes ut som om hardisken restartet, dvs at den hadde mistet strøm). Pcen låste seg og jeg måtte restarte. Etter bare 5min skjedde det igjen, og det gjentok seg flere ganger. Jeg slo så av pcen, og prøvde med en annen strømkabel til denne harddisken. Da jeg startet opp igjen ville den ikke engang laste WinXP (fikk bluescreen med en gang -> autoreboot). Prøvde flere ganger, men samme resultat. Jeg lot pcen være av i et par min. mens jeg prøvde å tenke over hva som kunne være gale. Da jeg slo den på igjen for å teste enda en gang fikk jeg ikke bilde i det hele tatt. Jeg la merke til at viften på skjermkortet ikke gikk rundt, og tenkte at nå var skjermkortet gåent. Prøvde med et annet AGP kort, samt et PCI kort. Ikkeno bilde. Så det jeg da lurer på er om hovedkortet kan ha tatt kvelden, og om evt PSU kan ha forårsaket dette? Kommer dere på noen andre muligheter? Noe jeg bør teste ut før det er rimelig å anta at det er gåent? Pcen er: P4 Northwood 1,8@2,5ghz Abit SD7-533 512mb PC2700 DDR Aopen GF 5900XT Seagate Barracuda 160gb Seagate Barracuda 80gb Endret 26. november 2004 av lodott Lenke til kommentar
Sjefern Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 (endret) Har du prøvd å underklokke cpu? Det er jo mulig den har svidd seg..... Det kan jo være at resten av pcen ikke starter opp fordi cpu er øderlagt. Den var jo ganske overklokket. Endret 26. november 2004 av Sjefern Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Prøv med å koble ut samtlige kabinettvifter, starter pcen opp da så kan du jo sette inn en av gangen og se om det er noen av dem som lager selve problemet. Du har sannsynligvis et problem med Psu / Minne / Hovedkort i denne rekkefølgen, det kan selvsagt sjekkes ved å koble ut alt det du ikke trenger for å starte opp pcen. Har du fortsatt blåskjerm så kan du jo ta ut en minne modul og prøve med bare denne eventuelt prøve et annet ddr spor. Kom med tilbakemelding og fortell hvordan det går. Lenke til kommentar
lodott Skrevet 26. november 2004 Forfatter Del Skrevet 26. november 2004 Prøv med å koble ut samtlige kabinettvifter, starter pcen opp da så kan du jo sette inn en av gangen og se om det er noen av dem som lager selve problemet. Prøvde det nå, men samme resultat. Har du prøvd å underklokke cpu? Det er jo mulig den har svidd seg..... Det kan jo være at resten av pcen ikke starter opp fordi cpu er øderlagt. Den var jo ganske overklokket. Kommer dessverre ikke så langt, men må si at jeg hadde det i tankene selv. Eneste er at jeg tror at pcen ville ha lidd en mer plutselig død hvis dette var tilfelle? Eller? PSU er forresten er 340w Chieftec, Takker for svar! Lenke til kommentar
Sjefern Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Kan ikke si jeg vet så mye om hvordan cpuer dør når de er overklokket. Har ikke lest så mye om emnet. Kanskje det er noen andre som har en idè? Hadde du hatt en annen cpu kunne du jo sjekket. Men det spørs om noen vil låne deg en for å sjekke da. Lenke til kommentar
DarkStarr Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 sammme skjedde med meg... skaffa meg nytt strømnett og da funka alt som det skulle! Foreslår denne! Lenke til kommentar
lodott Skrevet 27. november 2004 Forfatter Del Skrevet 27. november 2004 sammme skjedde med meg... skaffa meg nytt strømnett og da funka alt som det skulle! Foreslår denne! Ja, den så ikke dum ut. Liker dog ikke å handle fra komplett grunnet tidligere erfrainger, men det er vel andre som har den også. Sjefern: Har dessverre ikke mulighet til å få testet cpu. Kjenner ingen som har socket 478 hovedkort. MEN ettersom viften på skjermkortet mitt ikke gikk rundt antar jeg at det er hovedkortet som har røket. PSU gir jo strøm (så lenge jeg ikke dulter borti pcen) Derfor synes jeg det er rart at den ikke skal kunne gi strøm til skjermkortet, samtidig som den klarer å drive èn hardisk + hk. Høres det fornuftig ut eller? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 27. november 2004 Del Skrevet 27. november 2004 Som sagt, det trenger ikke å være hk selv om noen komponenter tilsynelatende får strøm, men uansett så kan jeg komme med følgende forslag : Først og fremst prøv å få lånt deg en annen psu, kan godt være at det er alt som skal til. Om det ikke hjelper med ny psu så tester du minnet og prøver med en annen modul som du er 100% sikker på at den fungerer. I og med at du har overklokket din CPU så lurer jeg på om du forandret noe spesielt på volten, har hørt at pentium kan lide en spontan død sånn uten videre i noen tilfeller så det kan være kjekt å få prøvd en annen cpu også (spesifisert til den hastigheten). Uansett så sørg for å resette bios ordentlig, fjern batteri og bruk jumper + trekk ut strømkabelen i noen minutter. Fungerer ikke noe av dette så er det nok hk... Lenke til kommentar
petterg Skrevet 27. november 2004 Del Skrevet 27. november 2004 Koble fra ALT. Bare behold hk, cpu, ram, skjermkort og psu. Da skal du være i stand til å komme deg inn i bios og fjerne overklokkinga. Dersom du fortsatt ikke får skjermbilde kan du ta ut CPU. Du skal da få feilmelding på skjerm. Hvis du fortsatt ikke har skjermbilde kan du regne med at feilen ligger et annet sted enn cpu. Du kan så prøve å ta ut rambrikkene. Når du nå skrur på skal du få feilmelding (pipesignaler) fra pc-speaker. Får du ikke dette heller kan du regne med at feilen ligger et annet sted enn ram. Lenke til kommentar
lodott Skrevet 27. november 2004 Forfatter Del Skrevet 27. november 2004 Jeg fikk pcen til å komme til POST nå! Dessverre kommer den ikke inn i WinXp. Får akkurat som før bluescreen nesten med en gang den begynner å loade OS`et. Grunnen til at jeg ikke fikk bilde var at ramen ikke satt skikkelig i (selv om det så slik ut, og føltes slik da jeg satt den i). Klarte faktisk å teste hver rambrikke alene flere ganger uten maskinen registrerte at de var i. MEN nå er altså problemet at jeg ikke får loadet OS, kommer bluescreen med en gang. Har også her testet med bare en og en rambrikke med samme resultat. Noen tips? Takk til dere som har svart! Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 27. november 2004 Del Skrevet 27. november 2004 Prøv med en resett av BIOS, om du kommer inn i bios så klokker du cpu ned, 2700 ram er spesifisert til en Fsb på 166 (333) så pass på at du ikke overskrider denne grensa. Lenke til kommentar
lodott Skrevet 27. november 2004 Forfatter Del Skrevet 27. november 2004 (endret) Prøv med en resett av BIOS, om du kommer inn i bios så klokker du cpu ned, 2700 ram er spesifisert til en Fsb på 166 (333) så pass på at du ikke overskrider denne grensa. Har prøvd å sette pcen til å kjøre på 1,8Ghz (dvs uklokket), men kommer ikke inn i windows da heller. Siden cpu som standard kjører fsb på 400mhz (4*100mhz?) og ram er PC2700 kan jeg overklokke cpu uten å overklokke ramen. Så jeg vil ikke overskride den grensen. Passet veldig dårlig dette i og med at jeg har eksamen på mandag, men heldigvis har jeg en gammel pc som får gjøre nytten i mellomtiden. Bare å komme med andre forslag om dere har noen! Endret 27. november 2004 av lodott Lenke til kommentar
DarkStarr Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Håper det gikk bra på eeksamen, men har du prøvd å bytte psu?? Lenke til kommentar
lodott Skrevet 29. november 2004 Forfatter Del Skrevet 29. november 2004 Eksamen gikk greit. Det viste seg at Windowspartisjonen var ødelagt fordi hardisken hadde mistet strøm så mange ganger på rad. Jeg måtte derfor installere WinXp på nytt (holder på nå). Så får vi se om den holder seg stabil nå (fordi det kan ha vært ram som ikke satt skikkelig i hele tiden, mens jeg trodde det var PSU), eller om det faktisk er PSU som er problemet. I såfall regner jeg med at jeg kommer til å merke det ganske fort. Takk for hjelpen Lenke til kommentar
NeolizeR Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 For håpe deet funker for deg da :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå