sfaae Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Jeg skal sette opp et nettverk mellom tre datamaskiner og internett. Internett er bredbåndssignalet fra canaldigital sitt kabelmodem. Er det nødvendig å ha både ruter og switch, eller holder det med en ruter? Hva er i såfall oppgaven til ruteren sammenlignet med switchen? Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Du må nok ha en router, heldigvis har nesten alle routere du får kjøpt innebygd 4-ports switch! Routerens oppgave er å dele linjen til flere pcer på samme linje. Switchen bare kopler pcer sammen innpå et nettverk. Lenke til kommentar
PiiPP Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Switchen kan jo dele internett og. Men du må ha det koblet slik: Modem -> Ruter -> Switch -> Datamaskin -> Datamaskin -> Datamaskin. Men i ditt tilfelle trenger du nok bare ruter og dropper switchen. Kobler alle maskinene inn i Ruter og setter på dhcp. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Switchen kan jo dele internett og. Men du må ha det koblet slik: Modem -> Ruter -> Switch -> Datamaskin -> Datamaskin -> Datamaskin. Men i ditt tilfelle trenger du nok bare ruter og dropper switchen. Kobler alle maskinene inn i Ruter og setter på dhcp. Såklart, men hva er vitsen med en ekstra switch når routerne har det innebygd?? Men skjønner poenget, hvis han vil ha ytterligere flere maskiner trenger han flere porter! Lenke til kommentar
jevel Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Nå har ikke jeg nett fra CanalDigital, men hvordan fungerer modemet du får fra dem? Får man en offisiell IP fra det, eller har man LAN IPer? (10.0.0.X eller 192.168.1.X f.eks.) Hvis du får LAN IPer så fungerer jo modemet som en router i seg selv, og da behøver du kun switchen. Alternativt kan det jo hende at du kan koble opp flere maskiner bak modemet? Får alle IP? -KJ Lenke til kommentar
Mellet Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Viss du ikke har tenkt å ha flere en 4 maskiner holder det med bare router.. Men viss du skal ha flere kan du jo vurdere å kjøpe en switch.. Men som sagt trenger man ikke Router, men da må du ha 2 nettverkskort på en av pc'ene. Internett -> PC(2nettvk) -> Switch -> PC1-10 Altså du kobler Internett rett i det ene nettverkskortet og swithen i det andre.. Så deler du Internett over Swithen Det er det jeg har tenkt å gjøre *tror jeg* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå