Gå til innhold

Skal ha skjermkort, hovedkort og ram, max 3000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hovedkortet du har valgt er av de beste for socket A .

Det er en T-utgave og har da topp innebygget lyd .

Velger du en 512 brikke for du ikke utnyttet dual ram .

Da må du bruke enten 2x256 , 2x256+1x512 eller 2x512 . evn. 2x1024 .

Nforce2 har en enkel og en dobbel minnesokkel , disse er satt opp til dual . (bios ?)

Hvordan 2x1024/pc3200 fungerer på det kortet er jeg usikker på .

Mitt valg ville vært 2x256 Twinmos og heller gått opp til 6800LE .

Demovarer på Komplett trenger du ikke være tvilende til , god garanti/service ved reklamasjon/angrefrist.

Endret av 1955
Lenke til kommentar

Skal ikke gjøre noe forsøk på å promotere 6800LE.

Men for 3000 mener jeg bestemt at mitt forslag gir mest for pengene.

Selv gikk jeg til anskaffelse av et 9600PRO Advantage Demo Kr. 625,- .

Så får vi se hvordan HL2 til 299,- på Elkjøp tar seg ut på et 500 kr's kort .

Dersom "ZoneBlade" går for PC9800SE AIW sparer han Kr. 650,- , han får TV-Tuner pluss at han får mindre støy og varme.

Jeg har ikke tatt rede på "ZoneBlade" sin øvrige hardware .

Men ettersom han oppgraderer bør han minst ha en Barton 2500 som tåler 400 FSB, minst et 300w kab. med god luftsirkulasjon og ett 400 minne.

I motsatt fall vil det heller lønne seg å selge det han har for så å putte pengene i en AMD64 PC

Lenke til kommentar

jeg har allerede en 400 w strømforsyning og denne cpu'en: AMD Athlon XP2800+ 2,082 GHz, socket A(kjøpte en barton boxed..). + andre standard ting som harddisk og cd-rom... er mye inne i pc'en så kabinettet er ALLTID åpent...

Men jeg har en twinmos 2700 brikke, og vet ikke om jeg kan dual sette en 2700 og en 3200 brikke... men jeg kan jo kjøpe en 2700 256 brikke til og koble sammen...

Syns det var en veldig god ide det å bruke mere på skjermkortet og heller kjøpe en til 256 mb brikke:) da kan jeg kjøpe en 512 brikke til i januar og ha tilsammen 1024 mb :D

Endret av ZoneBlade
Lenke til kommentar

En av fordelene med HK du har valgt er at de fleste Barton 2500 kan kjøres med FSB 400 med boxed vifte .

Det gir ytelse som en 3200/400 selv om MP er låst.

Med 2x256/400 ram dra du inn ytterligere 3-5 % ytelse ved å kjøre dual ram.

Andre fordeler er stabilitet og særs god lyd.

Et slikt oppsett gir da svært god ytelse pr. krone.

Oppfatter jeg riktig sitter du med Barton 2800/333 , Twinmos 256/333 og et hovedkort som kjører max 333.(VIAKT333/266PRO ?)

I så tilfelle ; kjøp 6800LE + 256/400 ram (den vil kjøre 333) og dropp HK.

Skal du ha ATI-kort med ytelse som 6800LE må du opp 1000 kroner , da får du mindre støy/varme.

Var det meg som skulle oppgradere ville jeg valgt 9600PRO/Advantage/XT demo + Twinmos 256/400.

Resten av pengene ville jeg lagt til side , solgt PC'n til våren og handlet nytt da.

Til våren vil nok DDRII og PCIE være standard på de aller fleste nye AMD/Intel oppsett.

Prisen på DDRII vil da synke kraftig.

I tilleg begynner det å komme løsninger med Intel Pentium Mobil for stasjonære .

Da vil det bli enda mer aktuelt med kaftige GPU løsninger med lavere effektforbruk (ATI-ATI mobil , Gforce ?).

Lenke til kommentar

Ok, men da tror jeg jeg går for denne komboen :

6800LE + 256/400 ram og Abit NF7-S V2.0 Hovedkort.

-------------------------------------------------------------------------------------

Den xp2800 tingen jeg nevnte er ikke den jeg har i pc'n nå. har ikke hovedkort til å kjøre den, kortet ble ødelagt og jeg må derfor kjøpe nytt...

jeg går for dette nå, og til neste høst har jeg penger nok til å oppgradere for omkring 8000 kr til... i januar blir det en til ram brikke, skjerm og kabinett.

Lenke til kommentar

takk for svar, men jeg bestemte meg for å gå for dette :

6800LE + 256/400 ram og Abit NF7-S V2.0 Hovedkort.

Det blir bestilt i begynnelsen av neste måned, så hvis noen har noen bedre forslag før da, så bare post dem hær. kommer innom å ser iblant..

men en ting: er virkelig PC9800SE AIW bedre enn kortet jeg valgte til 2100?

Endret av ZoneBlade
Lenke til kommentar
Skjermkort: Et av de bedre til den prisen! :)

Minne: Legg på 26 kr. så får du Corsair, langt bedre enn TwinMOS! Link

Hovedkort: Abit sitt NF7-S V2.0 er et av de bedre hovedkortene til den prisen, en kamerat har akkurat det samme og han er storfornøyd!

Bruker selv det hovedkortet med TwinMos ram på en av mine maskiner , det har putret og gått nå i over et år uten problemer .

Lenke til kommentar
tror jeg går for det kortet han viste i stedet... det andre er en demovare...

samme pris har de også..

Hm.

Det kortet han viste til var Abit NF7 V2.0. Det kortet du hadde fra begynnelsen av var Abit NF7-S V2.0

forskjellen på disse er vel at NF7-S V2.0 er utstyrt med S-ATA, noe som er veldig fint å ha syns jeg. Ihvertfall hvis det er ønskelig med en Western Digital Raptor harddisk i framtiden.

Lenke til kommentar

Det eksisterer ingen bedre AGP-kort i klassen +/- 2000,- enn 6800LE .

Har du tenkt å kjøre dual ram må du være nøye ved valg av brikker og plassering .

På Nforce2 er gjerne sokkel 1 og 2 sett fra CPU samme kanal , sokkel tre er egen kanal .

Dual ram med 2x256 ; bruk sokkel 1 og 3 eller sokkel 2 og 3 .

Dual ram med 2x256 + 1x512 ; bruk sokkel 1 og 2 til 256 brikker og sokkel 3 til 512 brikken .

Med 256/333 brikke i bruk kan du ikke kjøre FSB 200/400 du må da nytte 166/333.

Er CPU ulåst kan du normalt sette MP slik at CPU tilsvarer Barton 3200.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...