Gå til innhold

GPS til data?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har dessverre ingen linker å by på, men jeg vet at det finnes massevis av gps-er beregnet på tilkobling på PC. Mange bobil-entusiaster bruker det nemlig. En måte jeg kom på i farten til å fikse det på: finn en billig gps-mottaker til PC via USB, tror faktisk jeg har sett en sånn på Clas Ohlson. Kjøp så et kartprogram, f.eks. Route 66, som støtter GPS. Ferdig bankers... Men det finnes som sagt dedikerte pakker beregnet på å gjøre om f.eks. en bærbar pc til gps-computer i bil. Det er også en god del pakker med gps-mottaker og kartprogramvare til PDA-er, dette er kanskje å foretrekke da det tar en del mindre plass i bilen.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en Garmin GPS III+ før. Den kunne jeg koble til den bærbare pc'en min via serieport tror jeg det var. Denne modellen er tatt ut av produksjon, så jeg tipper mange nye har denne muligheten også, men med USB. Data kabel og MapSource CD fulgte med. Programmet jeg brukte på pc'en lastet jeg ned gratis fra garmin sine sider. Det jeg hadde mest bruk for mtp PC tilkobling, var å legge inn kartreferanser og waypoints, da dette var mye lettere på pc (pga oversikt og tastatur). Det var også mulig å bruke pc'en som "gps" når den var tilkoblet gps'en. Vet at det har kommet nye detaljerte kart for Norge siden den gang også.

Angrer faktisk litt på at jeg solgte akkurat denne gps'en. Den hadde lang brukstid/batterikapasitet, og var meget robust. Har lagt merke til at på dokumentarer fra Afrika ser jeg at de bruker denne modellen. I den dokumentaren fra Afganistan om de amerikanske styrkene, så jeg også at de brukte denne. Min fikk gjennomgå i Kosovo og fjellet i Norge, hvor den har vært i gjennom støvhelvete, kulde og varme, og den fungerte like godt den dagen jeg solgte den. Synd den er ute av produksjon.

Lenke til kommentar
Jeg har en Haicom HI-204E som jeg kjøpte på Clas Ohlson i sommer. Brukte den på en bærbar pc som kjørte Autoroute 2004 men har også testet den med Route 66 Europe 2005 og Autoroute 2005. Kosta 1000 spenn.

Link til Clas Ohlson

Hadde ikke noen problemer med den :)

Hvordan er Software til dette? Dum som jeg var søkte jeg ikke før jeg spurte, men når jeg fant saker, var det hovedsaklig til PDA.

Så litt på autoroute, men det så litt mer som en rute-planlegger om jeg ikke tar feil?

Route 66 så litt mer intressant ut, men går ut ifra navnet at det ikke blir så lett å finne noe til Norge

Vil helst ha noe som funker bra i Norge, og ha en sånn morsom Pil sak, noe som viser "sving til venstre om 200m", en stemme, eller lignende.

Vil med andre ord ha noe som funker like bra som sånne GPS system til bil for 15000-25000kr.

Lenke til kommentar

Joda, Route66 har Norge inne, du kan til og med få alle gatenavn og info om steder å se, bensinstasjoner, bilutleie mm. Vet ikke om det kommer piler og stemme når du kjører (for det har jeg ikke prøvd), men du kan i alle fall se tydelig på kartet hvor du skal kjøre. Det kommer også ei svart linje som viser hvor du har kjørt. Autoroute er ikke fullt så bra, dessuten mangler den Norge (unntatt Oslo og Østfold).

Hvis du absolutt må ha pil som peker deg i riktig retning, kan du jo kjøpe som sagt slike PDA-GPS pakker som du kan få tak i for ca. 4000 kroner inkludert PDA, GPS og kart. Dette blir nesten som å ha formontert navigasjon skulle jeg tro. Det finnes lignende pakker beregnet på laptop, men etter min erfaring er disse vanskelige å få tak i. En av de mest kjente til PDA er Tom-Tom GPS (http://www.tomtom.com/products/category.php?ID=1).

Fant noen linker om PDA-GPS:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=106219

http://www.itavisen.no/showArticle.php?articleId=1304169

... og når det gjelder å få tak i systemer som er like gode som de til 15 000 - 20 000 kroner, tror jeg det er en grunn til at de er så dyre, delvis selvfølgelig at bilprodusenten / selger skal ha sin del av kaka, men de er faktisk ganske gode.

Lenke til kommentar

Route66 funker knall i Norge (selv om jeg ikke har prøvd med GPS enda). I tillegg til GPS-støtte har programmet nøyaktige veibeskrivelser, gode regnefunksjoner og flere andre tilleggsfunksjoner (se vedlagt utsnitt av bergen i 2001-versjonen).

Angående GPS prøvde en Garmin eTrex en stund. Den funker helt greit i skauen om du har et kart for hånden (plott inn koordinater fra kartet, og pilen viser vei), ellers bør du kjøpe en dyrere utgave med fargeskjerm og kart (for å kun navigere med GPS).

Den kobles lett til COM-porten på PC-en, og en jeg kjenner mekket et program dette gjorde han på bussen hjem for å synkronisere reiserute med kart ol. :)

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...