blackbrrd Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 (endret) Kom over følgende sitat: KildeURL]Desibel er en logaritmisk skala, og ti desibel tilsvarer en tidobling av lydstyrken. En fordobling av lydstyrken tilsvarer en økning på bare 3 desibel, men fordi ørets oppfattelse ikke er lineær må man ha en økning på ca. 10 desibel før man oppfatter lyden som dobbelt så sterk. Med andre ord, hvis du går fra en til to vifter vil antall db de lager gå opp med 3. Lydnivået vil derimot ikke oppfattes som dobbelt så høyt. For å ca doble lydnivået måtte man ha gått fra 1 til ca 8 vifter. Eksempel: Et stk vifte = 19db To stk vifter = 22db (fysisk dobling av lydnivå i forhold til en 19db vifte) Fire stk vifter = 25db Åtte stk vifter = 28db (subjektiv dobling av lydnivå i forhold til en 19db vifte) Jeg har fått med meg dobling ved 3 og 10 db regelen før, og ikke helt fått med meg sammenhengen, men synes dette virker riktig. Noen som vet om dette stemmer, eller synes høres riktig ut? Evt hva som er feil? Endret 26. november 2004 av blackbrrd Lenke til kommentar
Rykende_Kaffe Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 2 vifter bråker ikke dobbelt så mye som en nei Lenke til kommentar
Freeky2k Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 en vifte : 19db to vifter : 22 db vil ikke kalle det der det dobbelte.. Lenke til kommentar
Musty Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 det ER det dobbelte.. lydvolum blir doblet for hver 3. desibel... jeg skal ikke begi meg inn på å forklare hvorfor, men sånn er det i allefall.. Lenke til kommentar
pronoob Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 (endret) En vifte: 19db To vifter 22db Dobbelt så mye som en vifte : 22db. Endret 26. november 2004 av pronoob Lenke til kommentar
Rykende_Kaffe Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 ørende oppfatter det ikke som dobbelt Lenke til kommentar
Anonym1234567890 Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Ein kjapp tur innom verktøykista til overklokking.no er alt som skal til Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 ørende oppfatter det ikke som dobbelt 2 vifter á 19 Decibel vil gi ca. 22.01 Decibel totalt. Hva man oppfatter er vel forskjellig til person til person? Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Intensitet er den skalaen som riktigst måler lyden i forhold til hva vi hører. Selv om db bare blir 3 høyere, hører du det som dobbelt så høyt. Enkelt og greit gir det dobbel watt/kvadratmeter. 3 db mer er som tidligere nevnt dobbelt så høyt som det man startet med. Her er ligningen for desibel: db=10*log Intensitet + 120 Hvisking er 20 db, dvs. 10^-8 W/m2 Gjennomsnittlig trafikkstøy er 70 db, dvs 10^-5 W/m2, som er 1000 ganger høyere. Dersom man da skulle satt 0 db som 1 og så laget en lineær intensitetsskala opp til 190(som er den lydstyrken som må til for å drepe et menneske), ville man da på 190 få 10000000000000000000. Klart det er enklest å bruke desibel, men den er vanskelig å forstå Konklusjon: Desibel er en vanskelig skala å følge, med mindre du går rundt med lydmåler hele tida. Allikevel er den grei for de som forstår hva den innebærer.. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 26. november 2004 Forfatter Del Skrevet 26. november 2004 Var det noen som i det hele tatt leste quoten? 3db økning er en dobling i lydstyrke. Dette er fordi db følger en logaritmisk skala (dvs ikke lineært) 10db økning vil for et menneske oppfattes som en dobling i lydstyrke. Dette er fordi menneskeøret ikke er lineært og db skalaen ikke er lineær. Dette forklarer hvorfor jeg har lest at både 3db og 10db begge gir en dobling i lydnivået. Begge deler er riktig. 3db = dobling av lydnivå fysisk, mens 10db = dobling av lydnivå subjektivt. *mumle* Lurer på om folk her har gått inn for å misforstå meg *mumle* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå