Gå til innhold

Sikkert å ha på en pc om natta?


Anbefalte innlegg

Ja, som tittelen sier, er det sikkert?

Tenker da først og fremst på brannfare. Min mor er såklart en av dem som ikke liker at elektriske gjenstander står på om natta, så jeg lurer på om det finns noe bevis på at det er sikrere enn andre ting, som f.eks. tv el.l.

 

Har tenkt å bestille en sånn branngreie jeg plasserer i kabinettet så hvis det kommer røyk eller høy temp (over 200 grader hvis jeg husker riktig) slukker den brannen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror du skal lete lenge etter brann som har startet i pc-kabinett, men ødelagte skjøteledninger ol er jo en mulighet.... En brannvarsler i taket rett over pc, er jo en grei investering...

Har tenkt å bestille en sånn branngreie jeg plasserer i kabinettet så hvis det kommer røyk eller høy temp (over 200 grader hvis jeg husker riktig) slukker den brannen.

 

Det er nok ikke problemet, men finns det tester som beviser det??

Lenke til kommentar

Sjangsen for at noe skal ta fyr i ett kabinett er heller liten.

Det som eventuellt kan skape brann er en kortsluttning, men da skal hus sikring / PSU sikring ryke.

Det eneste som virkelig kan ta fyr før sikringene ryker er støv. så du bør gjøre rent inni kabinettet en gang i blant.

CRT skjermer derimot en en stor brannfelle hvis de står på ubevoktet.

Jeg slår bestandig av skjermen min når jeg ikke bruker pc'n.

Lenke til kommentar

Ok, da var jo forsåvidt det bekreftet fra flere!

Fant forresten dette på nettet:

Spørsmål:

 

Er det farlig og la datamaskinen stå på uten tilsyn? Kan det oppstå brann?

John Roos

 

Svar:

 

Hei til deg

Nei, det er normalt ikke farlig å la en datamaskin stå på uten oppsyn.

 

Likevel, alle elektrotekniske apparater kan ha / få feil, men med normal bruk skal det ikke være noe problem at en PC står på uten tilsyn. Dette forutsetter at datamaskinen ikke er tilkoblet strømnettet via fordelingskontakter som lett kan bli overbelastet eller ha feil. Generelt sett bør fordelingskontakter / forgreinere ikke benyttes, eller bruk bør begrenses til forbruksapparater med særlig lav belastning.

 

 

Med vennlig hilsen

Elektroleverandøren

www.deltanett.no

Tom-Viggo Risholm

Rådgivende ingeniør elektroteknikk

Endret av datating
Lenke til kommentar

afaik vil f.eks cpu'en slå seg av (restarte) vist den blir for varm. Jeg hadde selv en strømforsyning som vifta slutta å funke på, som slo seg av automatisk osv osv.. nesten alle delene som blir varme har en slags sikring eller resetfunksjon som gjør at brann i selve kabinettet er nesten umulig (tørr ikke å si HELT umulig), så det er nokk sant at den største faren ligger i "strømkontakt-inntaket"

Lenke til kommentar

det største problemet er at støv kan ta fyr. pass på å holde pcen ren inni - da er den mer stabil, holder lengre og er langt mer brannsikret. selv har jeg hatt pcer gående daglig i 7 år hjemme, på jobb har vi noen tusen servere, og selv om firmaet har drevet med data siden 50-tallet så har det ikke tatt fyr i noen av dem en eneste gang. :)

 

edit: rettet leif som var innom en tur; vi har drevet med data siden 50-tallet, ikke 60-tallet. :p

Endret av el_cash
Lenke til kommentar

En pc er mer eller mindre beregnet for å stå på 24/7 i motsettning til de aller fleste andre husholdningsprodukter. Men støv kan bli farlig med årene, bruk støvfilter og/eller rens med jevne mellom rom.

 

Det er mange flere branner som starter i tv'er som ikke blir skrudd ordentlig av for eksempel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...