Gå til innhold

DOCTYPE / css: table "arver" ikke fra body

Anbefalte innlegg

Har brukt css til å definere skriftstørrelse og type i body-tagen. Det har holdt til å sette skrifttypen i både lister og div-seksjoner, men innenfor <table> får jeg en helt annen skrift.

Ved å definere skrift for <table> i css fila ordner det seg. Og jeg sitter da igjen med spørsmålet hvorfor arves ikke skriften definert i <body> av <table> når den funker i (tilsynelatende) alle andre steder?

Her skulle jeg satt inn kode for å demonstrere problemet, men tilfeldig vis dukket løsningen opp.... Men jeg skjønner ikke hva denne løsningen har av relevans til problemet!

I problem html'n var første linje

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

I forsøket på å lage en kort og grei html fil som skulle demonstrere problemet var første linje dette:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Hvilken nytte gjør egentlig en ekstra URL'n? Hva er det egentlig den gjør utover å fikse arve problemet?

Denne doctype tagen har jeg alltid latt være slik den er standard i dreamweaver, i den tro at den ikke gjør noe fra eller til... at den bare er en formalitet til pynt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første, så er det viktig med riktig doctype: http://www.alistapart.com/articles/doctype/

URL'en peker til en fil med "regler" som current doctype du har valgt at dokumentet skal være i.

Nå vet jeg ikke om det er IE du bruker, men hvis jeg ikke husker feil, så er det IE som pleier å tullet med font og tables slik du opplevde/opplever det.

Men som jeg forstod, så løste problemet seg ved å bruke riktig doctype, eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...