Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lokalnettverk med Canal digital internett!

Anbefalte innlegg

Vi er tre stk som deler på internettforbindelsen fra canaldigital (med multi-abonnementet som betyr at du får med en hub), men lokalnettverket vårt fungerer ikke særlig bra. Det er ustabilt.

Koblingen er som følger: Kabelmodemet er tilkoblet en hub, dvs. "Hubby"(støtter opptil 10Mbps), den jeg fikk med Multi-avtalen. Kabelen herfra er koblet i inng.5 på hub'en. De tre datamaskinene er koblet til inng.1-3 på hub'en. Jeg har satt Uplink-knappen aktiv. Dette gjør at internett-forbindelsen fungerer på alle maskinene, alle tre får hver sin ip-adresse. Dette er jo både fint og bra.

Det som derimot ikke er fint, er det lokale nettverket mellom datamaskinene. Vi opplever ustabile overføringshastigheter, ofte lavere enn det som fås inn fra internett, eksempelvis 6-7Kbps. Men av og til er hastigheten mellom maskinene som normalt(?), rundt 750Kbps. Hvorfor er det så ustabilt? Burde det ikke egentlig være med en ruter i oppsettet? Slik at hub'en brukes kun til det den er ment til å brukes til, å koble sammen de tre datamaskinene. Så kunne ruteren, tilkoblet en egen inngang på hub'en, sørget for å gi internett-aksess. På denne måten ville vi fått to sett med ip-adresser: lokale og eksterne(internett)-adresser. Nå har vi kun eksterne.

Har dere noen tips til hva jeg kan gjøre? Vi vil gjerne ha et oppegående lokalnettverk!

Endret av sfaae
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

regner med at problemet du beskriver et at alle får en offentlig ip addresse og default gateway er satt til kabel modemet, ergo går all lokal trafikk gjennom kabel modemet også - og dette er neppe beregnet for de helt store hastighetene.

uansett, gjør som foreslått, gå til anskaffelse av en router+swtich, må dere ha hversin offentlige ip så setter dere bare opp 1:1 nat til alle 3 (og finner en router som støtter det + flere ip aliaser på en linje)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...