Gå til innhold

Barneskolen/Misjonsinstitutt? Nok hjernevasking?


Anbefalte innlegg

Semantisk kverrulering er ikke så interresant. Om du vil kalle det for kvirrevirrevisme i stedet for sosialisme, er irrelevant.

 

Eg vil ikkje sei det er kverruleing å påpeike at Norge ikkje er sosialisitisk. Kvar gong det er noko gale i det norske samfunnet kjem det ein haug med folk her på forumet og skylder det på sosialsitene. Det er ingen sosialister i regjeringen og knapt nok nokon i stortinget.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei, KRL-faget er obligatorisk.
Etter avgjørelsen i FN's menneskerettighetskomitè, får vel de som ønsker det fullt fritak fra KRL-faget.

 

- Vi ser fram til at foreldre og elever får fullt fritak fra hele KRL-faget umiddelbart. Så må departementet avklare om vi får tilbake det alternative livssynsfaget eller om de vil gjøre forandringene i KRL så omfattende at fritak blir unødvendig, sier en glad generalsekretær i Human-Etisk Forbund, Lars Gule.
Lenke til kommentar
Semantisk kverrulering er ikke så interresant. Om du vil kalle det for kvirrevirrevisme i stedet for sosialisme, er irrelevant.

 

Eg vil ikkje sei det er kverruleing å påpeike at Norge ikkje er sosialisitisk. Kvar gong det er noko gale i det norske samfunnet kjem det ein haug med folk her på forumet og skylder det på sosialsitene. Det er ingen sosialister i regjeringen og knapt nok nokon i stortinget.

Men temaet var hjernevasking og indoktrinering. At du har en annen oppfatning av hva sosialsime er enn den som blir brukt i dagligtale er derfor irrelevant i trådens kontekst.

 

Om du mener det er viktig ellers, så kan du jo prøve å starte en ny tråd om dette emnet.

Lenke til kommentar
Eg har aldri lært det på skulen. Eg har heller aldri høyrt nokon på venstresiden sei det.

Du har ikke lagt merke til for eksempel at elever som er flinkere enn gjennomsnittet undertrykkes av skolesystemet?

 

Les for eksempel noen av disse:

Høy IQ - det forbudte talent

- Flinke sliter

Barn i nød

 

På grunn av venstresidens likhetsideal trykkes intelligente barn ned. Ingen skal være bedre enn andre, må vite. Samtidig får mindre intelligente barn ingen ekstra hjelp – da kan de jo tro at de ikke er like gode som andre. For venstresiden er det viktigere at mindre intelligente barn ikke får inntrykk av at de er dummere enn andre enn at de faktisk får hjelp til å løse problemene sine.

 

Den norske enhetsskolen er kun for den jevne elev. Mindre flinke elever lærer fort at de bare kan gi opp; ingen bryr seg uansett. Flinke elever lærer fort at de ikke trenger å gjøre noe for å få gode resultater; tvert imot må de forsøke å skjule sine talenter, for at ikke medelever og lærere skal fryse dem ut av det gode selskap. Når disse elevene så møter utfordringer senere, møter de veggen. De har ikke lært å takle utfordringer, og på videregående eller høgskole-/universitetsnivå er det ikke lenger nok å late som man gjør noe.

 

Mobbing i skolen er også et resultat av dette likhetsidealet. Det å være annerledes aksepteres ikke i et kollektivistisk sosialdemokrati.

Lenke til kommentar
Eg vil ikkje sei det er kverruleing å påpeike at Norge ikkje er sosialisitisk. Kvar gong det er noko gale i det norske samfunnet kjem det ein haug med folk her på forumet og skylder det på sosialsitene. Det er ingen sosialister i regjeringen og knapt nok nokon i stortinget.

Sosialisme finnes i grader. Og da mener jeg ikke sosialisme i betydningen marxisme/kommunisme, men i betydningen offentlige inngrep i økonomien. Jo større grad av offentlige inngrep, jo større grad av sosialisme. Når offentlige inngrep får negative konsekvenser – noe det alltid gjør – er det følgelig helt legitimt å skylde dette på sosialisme.

Lenke til kommentar
Sosialisme finnes i grader. Og da mener jeg ikke sosialisme i betydningen marxisme/kommunisme, men i betydningen offentlige inngrep i økonomien. Jo større grad av offentlige inngrep, jo større grad av sosialisme. Når offentlige inngrep får negative konsekvenser – noe det alltid gjør – er det følgelig helt legitimt å skylde dette på sosialisme.

 

Har aldri falt deg inn å skylde det på sosial demokratiet som til ein viss grad er styreformen i Norge i dag?

Lenke til kommentar
Du har ikke lagt merke til for eksempel at elever som er flinkere enn gjennomsnittet undertrykkes av skolesystemet?
Fikk meg til å tenke på sangen Working class hero av John Lennon:
..They hurt you at home and they hit you at school

They hate you if you're clever and they despise a fool

Till you're so fucking crazy you can't follow their rules

A working class hero is something to be..

Så lenge du følger saueflokken og ikke skiller deg ut er du en flink gutt/jente.
Lenke til kommentar
På grunn av venstresidens likhetsideal trykkes intelligente barn ned. Ingen skal være bedre enn andre, må vite. Samtidig får mindre intelligente barn ingen ekstra hjelp – da kan de jo tro at de ikke er like gode som andre.

Hvor har du fått dette fra? Ekstrahjelp til de som sliter med noe var noe jeg så mange fikk gjennom hele barneskolen, og i en viss grad på ungdomsskolen.

 

At ekstremt flinke barn blir "trukket ned" er jeg enig i at er et problem, dog et minimalt.

 

 

Mobbing i skolen er også et resultat av dette likhetsidealet. Det å være annerledes aksepteres ikke i et kollektivistisk sosialdemokrati.
Det du sier virker jo logisk, men det stemmer ikke med virkeligheten. I USA har man ikke akkurat et kollektivistisk sosialdemokrati, og har man mindre mobbing der? Det tviler jeg sterkt på.

 

 

For øvrig kjenner jeg meg igjen i historien til trådstarter. Synge for maten, lære om hvor flott Jesus var osv, osv... Huff.

Spesielt dette med at KrF vil beholde kristendommen i skole/barnehage styrker mitt hat til partiet.

Endret av nr.4
Lenke til kommentar
Hvor har du fått dette fra? Ekstrahjelp til de som sliter med noe var noe jeg så mange fikk gjennom hele barneskolen, og i en viss grad på ungdomsskolen.

Nåja. Jeg tenkte mer på at det på grunn av likhetsidealet for eksempel ingen muligheter er for egne klasser for flinke eller mindre flinke elever, eventuelt at flinke elever kan hoppe over noen år.

 

At ekstremt flinke barn blir "trukket ned" er jeg enig i at er et problem, dog et minimalt.

Sitat fra siden jeg lenket til i sted – Barn i nød:

 

Det er en gruppe barn i Norge som har store problemer, men hvor problemet er så politisk betent at ingen vil gjøre noe for å løse det: De meget begavede barna. 2% kommer i denne kategorien. Tall fra tyske studier tilsier at minst 400 i hvert norsk skolekull får ødelagt sin oppvekst og kanskje hele sitt liv på grunn av dette. De tilbakemeldinger vi har fått antyder at tallet er enda høyere. Mange klarer seg - til dels meget bra. Men risikoen for at de mislykkes med livet er kanskje større enn risikoen for å få kreft hvis du røyker.

Dette er slett ikke snakk om noe minimalt problem. På denne siden nevnes sågar kun de som tilhører de to mest intelligente prosentene. Man trenger ikke å være så intelligent for å få problemer med at man tillegger seg dårlige arbeidsvaner og liknende.

 

Det du sier virker jo logisk, men det stemmer ikke med virkeligheten. I USA har man ikke akkurat  et kollektivistisk sosialdemokrati, og har man mindre mobbing der? Det tviler jeg sterkt på.

Nå er jo ikke De forente stater heller blottet for sosialdemokratiske verdier som altruisme og kollektivisme. Hvor mye mobbing det er der sammenliknet med i Norge, vet jeg imidlertid ikke.

 

For øvrig kjenner jeg meg igjen i historien til trådstarter. Synge for maten, lære om hvor flott Jesus var osv, osv... Huff.

Når man synger for maten vet man i alle fall hva man utsettes for. Det er verre når man indoktrineres med irrasjonelle ideer fra barnsben av, uten at man engang vet om det.

Lenke til kommentar

Kristendommen bør få en ennå mer sentral plass i skoleverket. Nå har deg seg at slike erfaringer som guevarakjeltringen jonas kommer med er det merkelig nok bare kommiser som har. Men viser det seg at jonas har opplevd noe slikt, synes jeg det bare er positivt. Jo fortere humanetikerne og ateistkommisene forsvinner, jo bedre.

Lenke til kommentar
Kristendommen bør få en ennå mer sentral plass i skoleverket.

Hva med de som ikke tror på gud?

hva er vitsen og lære noe man ALDRI kommer til og trenge?

som feks ny-norsk..(jeg er nord-norsk....(midt-troms))

og JEG synes det er nok kristendom i skolen.

nok til og kjede seg, nok til og sove litt..

Endret av BUNDY
Lenke til kommentar
Kristendommen bør få en ennå mer sentral plass i skoleverket. Nå har deg seg at slike erfaringer som  guevarakjeltringen jonas kommer med er det merkelig nok bare kommiser som har. Men viser det seg at jonas har opplevd noe slikt, synes jeg det bare er positivt. Jo fortere humanetikerne og ateistkommisene forsvinner, jo bedre.

Ja, la oss droppe alle rettigheter med en gang! Halleluja!

 

Når min bror gikk i første klasse kom han gråtende hjem og fortalte mamma og pappa at han ikke trodde de var glad i ham fordi han ikke var døpt: "Læreren sa at vi må være døpt slik at Jesus kan ta meg med til himmelen!"

 

Hva vet vel barn om religion? De er så naive og forsvarsløse at slikt må foreldrene, og KUN de, ta seg av!

 

La de som aktivt er kristne ha tungetalen for seg selv på sine egne skoler!

Endret av mberger
Lenke til kommentar
Når min bror gikk i første klasse kom han gråtende hjem og fortalte mamma og pappa at han ikke trodde de var glad i ham fordi han ikke var døpt: "Læreren sa at vi må være døpt slik at Jesus kan ta meg med til himmelen!"

Herredud...

(dud ja..)

:dontgetit:

 

Jeg ville bare poengtere at misjonering overfor småbarn er en dårlig idé.

Lenke til kommentar
Når min bror gikk i første klasse kom han gråtende hjem og fortalte mamma og pappa at han ikke trodde de var glad i ham fordi han ikke var døpt: "Læreren sa at vi må være døpt slik at Jesus kan ta meg med til himmelen!"

 

Religion er en sentral del av hele verdenssamfunnet og følgelig naturlig at en lærer om religion på skolen.

 

Underviser en lærer i en religion og den religionen forutsetter at visse handlinger må være gjort for og komme til himmelen (eller hva nå enn målet skulle være), så må selvfølgelig læreren fortelle om dette, da dette er en sentral del av religionen.

Lenke til kommentar
Når min bror gikk i første klasse kom han gråtende hjem og fortalte mamma og pappa at han ikke trodde de var glad i ham fordi han ikke var døpt: "Læreren sa at vi må være døpt slik at Jesus kan ta meg med til himmelen!"

 

Religion er en sentral del av hele verdenssamfunnet og følgelig naturlig at en lærer om religion på skolen.

 

Underviser en lærer i en religion og den religionen forutsetter at visse handlinger må være gjort for og komme til himmelen (eller hva nå enn målet skulle være), så må selvfølgelig læreren fortelle om dette, da dette er en sentral del av religionen.

Selvfølgelig, men når man er 7 år skjønner man ikke sånt. Da tar man alt voksne sier ukritisk for god fisk, så religionsundervisning burde komme senere.

 

Det skal sies at den samme læreren (jeg kjenner henne godt) fikk ungene til å pugge aftenbønn, salmer osvosv. Det er en forskjell på å kjenne til diverse fakta om religioner til å utøve den.

 

Det hører med til historien at det ble oppvask hos rektor og læreren måtte beklage og fortelle broren min at han ikke trengte å bekymre seg.

 

Det er greit, og kanskje nødvendig, å lære om religion, men offentlig skoleverk har et ansvar overfor alle elever, ikke bare aktivt kristne.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...