Cera Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 kan du då nevne eit fag der ein lærer å tenke sjølv og ikkje skal lære noko som står i pensum? Er det et mål og lære noe som ikke står i pensum? Forøvrig et fag man tenker selv: matte Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Forøvrig et fag man tenker selv: matte tull. Når eg hadde matte var det å klare oppgaver på akuratt den måtten læreren ville. hadde vi ikkje to streker under svaret var det feil. hadde vi ikkje ført det opp på riktig måtte eller gjort det slik som i boka var det og feil. Lenke til kommentar
Moonshine Skrevet 26. november 2004 Forfatter Del Skrevet 26. november 2004 (endret) Barn trenger vaner og struktur. Bordbønn er en fin skikk som ingen tar skade av. At en kommunist mener dette er hjernevasking skaper vel ikke de helt store overskriftene. Bildet er flott. Jeg er ikke kommunist. "Barn trenger vaner og struktur." - I form av bønn og salmer da? La meg gjette, du er 60-70 år? Vokst opp i et hjem der rock var djevelmusikk? Endret 26. november 2004 av (jonas) Lenke til kommentar
Cera Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 (endret) Forøvrig et fag man tenker selv: matte tull. Når eg hadde matte var det å klare oppgaver på akuratt den måtten læreren ville. hadde vi ikkje to streker under svaret var det feil. hadde vi ikkje ført det opp på riktig måtte eller gjort det slik som i boka var det og feil. Tull (må nesten bruke samme retorikk som deg ) Om en ikke får uttelling for svar det ikke er to streker under har ingenting med om faget lar eleven tenke selv eller ei. Det kan være du hadde utfert regnestykket på en slik måte at det bare var tilfeldigheter at du kom frem til riktig fremgangsmåte. EDIT: forøvrig har elevene i dag en rekke prosjekter, mange av disse er ikke direkte rammet av pensum (står i enkelte fags læreplaner at elevene skal ha prosjekter) Endret 26. november 2004 av Cera Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 tull er fint ord Det var som oftest ikkje det at tilfeldighetene gjorde det slik at eg fekk rett svar, men det at det ikkje var ført opp på samme måte som i boka som gjorde at det blei feil. Elevene har ein del prosjekter i dag ja. Og det er vel noko av det som er bra med skulen, men og dei fleste av desse blir styrt av læreren. Prosjekta har ofte tema i pensum eller ting som ligger rundt det. Lenke til kommentar
Cera Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Pensum er til for at alle elever skal få mest mulig likeverdig skolegang, elever skal ikke lide av at de har en lærer som fokuserer på egne interesser. Lenke til kommentar
Rubber Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 (endret) Kristen kamp om barnehagen Høytider og tradisjoner, samt språket vårt er fullt av ord og utrykk fra Bibelen. Hele vår tidsregning henter sitt utgangspunkt her. Vi vil gjerne høste frukter som nestekjærlighet, godhet, respekt for menneskeliv og menneskeverd, sannhet, tilgivelse og rettferdighet. Men et tre bærer ikke frukt, dersom røttene hogges over. Vi høster ikke gode frukter uten at vi sår de samme verdiene inn i nye generasjonerHøybråten og Kristendommen tar altså patent på menneskelige verdier, å det viser vel bare hvor arrogante KRF er. Legg merke til at har ikke tar med toleranse, noe enhver religion i utgangspunktet er fullstendig blottet for.Et tre bærer særdeles sure og uspiselige frukter hvis jordsmonnet ikke er godt nok. En god gartner vil da rive treet opp med roten og plante det et annet sted. Verdiene Kristendommen sår inn i nye generasjoner er autoritetsdyrkelse, tukt, kvinneunderordning, misjon, forsoning og frelse. Endret 26. november 2004 av Rubber Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 HA. Det norske skoleverket er en indoktrineringsanstalt for sosialisme, der rasjonell tenkning er bannlyst. Sosialistene hadde ikke tålt at folk gjennomskuet de banale feilslutningene deres; derfor sørger de for at folk ikke blir i stand til å tenke rasjonelt. Det eneste alternativet er noen få kristne privatskoler, der man indoktrineres med kristendom istedenfor. Indoktrinering i religion og samfunnets normer kanskje. Eg lærte då omtrent ingen ting om verken sosialisme eller Marx Hadde du lært om dette, så hadde det ikke vært indoktrinering. Men mye av hva man lærer om rett og galt er preget av et sosialistisk verdens- og verdi-syn. For eksempel at alle mennesker er like, og derfor skal vi repsektere hverandre. Typisk sosialistisk tankesett, og feil på så mange måter etter min mening. (Vi er ikke like. Vi skal respektere de som er annerledes også. Forskjeller er positivt.) Noen barn er brune, som et nystekt brød. Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Men mye av hva man lærer om rett og galt er preget av et sosialistisk verdens- og verdi-syn. For eksempel at alle mennesker er like, og derfor skal vi repsektere hverandre. Typisk sosialistisk tankesett, og feil på så mange måter etter min mening. (Vi er ikke like. Vi skal respektere de som er annerledes også. Forskjeller er positivt.) Eg har aldri lært det på skulen. Eg har heller aldri høyrt nokon på venstresiden sei det. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 (endret) Da må du følge bedre med. Men du kan ikke forvente å høre det ordrett slik jeg presenterer det. Våre verdier 05.11.2002 Arbeiderpartiets program for 2001-2005. Vedtatt på landsmøtet 12. november 2000. Kapittel 1. Frihet, likhet og solidaritet (min utheving) Endret 26. november 2004 av JBlack Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Arbeiderpartiet kjørte over på høgre sida rundt 50 tallet. kva dei skriver i sitt prinsip program bryr meg ikkje. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Arbeiderpartiet kjørte over på høgre sida rundt 50 tallet. kva dei skriver i sitt prinsip program bryr meg ikkje. Med en slik lukket holdning så er det ikke så rart om du ikke får med deg så mye. Likhetsidealet står sterkt i vårt sosialistiske samfunn, der mange likestiller individualisme med egoisme. Hvis du har dette i bakhodet og bryr deg om å følge med litt ut over hva som har direkte betydning for deg, så vil du merke dette. Lenke til kommentar
Cera Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Forvirrende dette, noen hevder at alle partiene på stortinget tilhører venstresiden, mens andre mener partier på venstresiden tilhører høyresiden Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Arbeiderpartiet er ikkje sosialistisk. Krf er ikkje sosialistisk. høgre er ikkje sosialsitisk. Venstre er ikkje sosialistisk. Korleis kalrer du å gjrøe Norge til sosialsitisk? Vist du med likhetsidealet meiner det at svært mangen går rundt og vil sjå og oppføre seg som alle andre så er eg enig. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/4297528.html Hoi. Har du sett. Den kristne arv, med Dagfinn Høybråten, Mr. Pop, i spissen. Superminister Høybråten! Lenke til kommentar
mberger Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Hadde vi ikke rett til å få velge selv? Den skolen du beskriver brøt rett og slett loven,de burde anmeldes. Det er foreldre som skal bestemme om barn skal synge for maten, morgenbønn osv inntil barnet fyller 15 år. Etter at man er 15 bestemmer man selv hvordan for hvor mye man vil innvolvere seg i religion. Kulturarv eller ei så burde religionutøvelse være ett privat annliggende. Jeg gikk på grunnskolen før dette KRL-faget ble innført så jeg vet ikke hvor forkynnende dette faget er, men KRL har fått totalslakt i FN... På min skole var det iallefall ikke noe problem å få fritak fra kristendomsundervisning/religionsutøvelse. Jeg spilte biljard når de andre pugget mosebøker, passet meg fint. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Arbeiderpartiet er ikkje sosialistisk. Krf er ikkje sosialistisk. høgre er ikkje sosialsitisk. Venstre er ikkje sosialistisk. Korleis kalrer du å gjrøe Norge til sosialsitisk? Semantisk kverrulering er ikke så interresant. Om du vil kalle det for kvirrevirrevisme i stedet for sosialisme, er irrelevant. Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Hadde vi ikke rett til å få velge selv? Den skolen du beskriver brøt rett og slett loven,de burde anmeldes. Det er foreldre som skal bestemme om barn skal synge for maten, morgenbønn osv inntil barnet fyller 15 år. Etter at man er 15 bestemmer man selv hvordan for hvor mye man vil innvolvere seg i religion. Kulturarv eller ei så burde religionutøvelse være ett privat annliggende. Jeg gikk på grunnskolen før dette KRL-faget ble innført så jeg vet ikke hvor forkynnende dette faget er, men KRL har fått totalslakt i FN... På min skole var det iallefall ikke noe problem å få fritak fra kristendomsundervisning/religionsutøvelse. Jeg spilte biljard når de andre pugget mosebøker, passet meg fint. Så jeg kan bli fritatt fra kristendom? Når jeg blir 15??? Lenke til kommentar
mberger Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Hadde vi ikke rett til å få velge selv? Den skolen du beskriver brøt rett og slett loven,de burde anmeldes. Det er foreldre som skal bestemme om barn skal synge for maten, morgenbønn osv inntil barnet fyller 15 år. Etter at man er 15 bestemmer man selv hvordan for hvor mye man vil innvolvere seg i religion. Kulturarv eller ei så burde religionutøvelse være ett privat annliggende. Jeg gikk på grunnskolen før dette KRL-faget ble innført så jeg vet ikke hvor forkynnende dette faget er, men KRL har fått totalslakt i FN... På min skole var det iallefall ikke noe problem å få fritak fra kristendomsundervisning/religionsutøvelse. Jeg spilte biljard når de andre pugget mosebøker, passet meg fint. Så jeg kan bli fritatt fra kristendom? Når jeg blir 15??? Nei, KRL-faget er obligatorisk. Men ingen skal tvinge andres barn til å be obligatorisk morgenbønn mot foreldrenes/15-16-åringens vilje. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg