Moonshine Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 (endret) Når jeg tenker tilbake på barneskolen, min barneskole, så husker jeg en god del ting som er ganske "far off". Jeg husker for eksempel at vi hadde et fag som het kristendom. I dette faget lærte vi om mennesker fra Bibelen, DGT selvfølgelig. Tekstene var skrevet om, slik at de var barnevennlige. Vi hadde og morgenbønn hver morgen, utelukkende; ingenting startet uten morgenbønn. Denne bønnen er brent inn i minnet, jeg husker nesten hvert eneste ord, selv om jeg ikke har tenkt på bønnen siden slutten av 4. klasse. (Læreren vår ble byttet ut pga konflikter ang. religion...) Dette er 8 år siden. Vi sang for maten på kristent vis. Ingen fikk spise før de hadde sunget for maten. Alle sangene vi sang på skolen, var salmer og nykomponerte kristne sanger. Før hver høytid var det tvang å gå i kirken. ----------------------------------------------------------- Jeg ser på dette i ettertid som svært tragisk. Fra første stund har jeg fått kristendommen trykt inn i meg gjennom barneskolen, og jeg vet at dette skjer i barneskolen den dag i dag. (Dere lærerstudenter vet sikkert en god del om dette når dere er utplasserte i barneskoler ol.) Hadde vi ikke rett til å få velge selv? Endret 26. november 2004 av (jonas) Lenke til kommentar
Cera Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Kristendommen er en del av vår kultur og tradisjon. Kanskje litt i overkant og ha morgenbønn hver morgen(og bare synge salmer), men dette var sannsynligvis en måte til og få ungene til og komme til ro og slappe av før en begynte skoledagen. Synge for maten skjer allerede i barnehagen og er en fin måte og takke for maten en blir servert. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 DLF har en nyhetskommentar om temaet i dag: Kollektive løsninger. Utdanning er foreldrenes ansvar, ikke statens. Privatisér skoleverket! Lenke til kommentar
Moonshine Skrevet 26. november 2004 Forfatter Del Skrevet 26. november 2004 (endret) Kristendommen er en del av vår kultur og tradisjon. Kanskje litt i overkant og ha morgenbønn hver morgen(og bare synge salmer), men dette var sannsynligvis en måte til og få ungene til og komme til ro og slappe av før en begynte skoledagen. Den ble vår kultur og tradisjon ved hjelp av sverdet. Kjenn din historie.... og prøv på nytt. Endret 26. november 2004 av (jonas) Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Tilgi en ignorant, jeg vet jeg har hørt det og burde vite det, men hva står forkortelsen KRL for? Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Kristendommen er en del av vår kultur og tradisjon. Kanskje litt i overkant og ha morgenbønn hver morgen(og bare synge salmer), men dette var sannsynligvis en måte til og få ungene til og komme til ro og slappe av før en begynte skoledagen. Det er kultur og tradisjon for noken, men ikkje alle. Å få indoktrinert religion i fra barneskulen er heilt feil. Skulen bør lære elevene til å tenke sjølv å bli oppegående mennesker i steden for å stappe dei full av eventyr som blir framstilt som fakta. Lenke til kommentar
Moonshine Skrevet 26. november 2004 Forfatter Del Skrevet 26. november 2004 http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/4297528.html Hoi. Har du sett. Den kristne arv, med Dagfinn Høybråten, Mr. Pop, i spissen. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Tilgi en ignorant, jeg vet jeg har hørt det og burde vite det, men hva står forkortelsen KRL for? Kristendom, religion og livssyn. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Tilgi en ignorant, jeg vet jeg har hørt det og burde vite det, men hva står forkortelsen KRL for? Kristendom, religion og livssyn. Takker! Lenke til kommentar
Cera Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Kristendommen er en del av vår kultur og tradisjon. Kanskje litt i overkant og ha morgenbønn hver morgen(og bare synge salmer), men dette var sannsynligvis en måte til og få ungene til og komme til ro og slappe av før en begynte skoledagen. Den ble vår kultur og tradisjon ved hjelp av sverdet. Kjenn din historie.... og prøv på nytt. Jeg har problemer med og forstå poenget ditt i relasjon til mitt innlegg. Lenke til kommentar
Cera Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Kristendommen er en del av vår kultur og tradisjon. Kanskje litt i overkant og ha morgenbønn hver morgen(og bare synge salmer), men dette var sannsynligvis en måte til og få ungene til og komme til ro og slappe av før en begynte skoledagen. Det er kultur og tradisjon for noken, men ikkje alle. Å få indoktrinert religion i fra barneskulen er heilt feil. Skulen bør lære elevene til å tenke sjølv å bli oppegående mennesker i steden for å stappe dei full av eventyr som blir framstilt som fakta. Det er en del av norsk kultur og tradisjon. Skolen skal selvfølgelig lære elevene til og tenke selv og dette blir også gjort. Lenke til kommentar
likferd Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Kristendommen er en del av vår kultur og tradisjon. Kanskje litt i overkant og ha morgenbønn hver morgen(og bare synge salmer), men dette var sannsynligvis en måte til og få ungene til og komme til ro og slappe av før en begynte skoledagen. Den ble vår kultur og tradisjon ved hjelp av sverdet. Kjenn din historie.... og prøv på nytt. Du skal faen meg være glad for at kristendommen ble påtvunget landet før muslimene kom. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Skolen skal selvfølgelig lære elevene til og tenke selv og dette blir også gjort. HA. Det norske skoleverket er en indoktrineringsanstalt for sosialisme, der rasjonell tenkning er bannlyst. Sosialistene hadde ikke tålt at folk gjennomskuet de banale feilslutningene deres; derfor sørger de for at folk ikke blir i stand til å tenke rasjonelt. Det eneste alternativet er noen få kristne privatskoler, der man indoktrineres med kristendom istedenfor. In truth, public "free" education has achieved its goal perfectly — it has turned a potential free-thinking child that will fight for freedom, into a adult incapable of abstract reasoning, that demands to be enslaved by the state. In fact, public education has done such a good job at this, that most people cannot imagine a society where public education does not exist. Where in the 19th century America, parents had to be forced with bayonets to turn their children over to be indoctrinated into the concentration camps for the young — public schools — a century later, many parents turn in their children voluntarily — and many even go so far as to demand that the state take them! Så sant som det kan bli sagt. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Skolen skal selvfølgelig lære elevene til og tenke selv og dette blir også gjort. Ikke den gang jeg gikk på skolen. Og jeg tviler på at det er så mye bedre i dag, all den tid så mange lærere ikke evner å rive seg løs fra de etablerte sannheter og klisjeer selv. En forutsetning for å lære andre å tenke selv, er at man selv er bevisst sine egne svakheter. En ting er å lære (at det er noe som kalles) kildekritikk, mye viktigere er kunnskap om egne svakheter, hvordan en selv reagerer og tenker og hvordan mennesker subjektivt sorterer og kategoriserer de inntrykk en får. Etter min erfaring så har de færeste et bevisst forhold til dette. Man er kritiske til andre, men ikke kritiske til hvordan en selv tolker verden. Og dermed er man svært påvirkelig overfor manipulasjon fra omverdenen. Etter min mening er det derfor så mange mennesker er sosialister. Lenke til kommentar
Rubber Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 SEIER I KRL-SAKEN FOR MINORITETENE Uttalelsen fra FNs menneskerettskomité verner om foreldreretten og aksepterer ikke den delvise fritaksordningen som har eksistert i KRL-faget. Den er i strid med foreldres frihet til å sørge for sine barns religiøse og moralske oppdragelse, slår FN-komiteen fast.Denne enkle konklusjonen klarte ikke Høyesterett i Norge å komme fram til i 2001. Saken måtte klages inn for FN's menneskerettighetskomitè! Gud redd oss fra religion. Skill stat og kirke! Anbefaler alle å lese Arnulf Øverland's glimrende foredrag Kristendommen, den tiende landeplage. Den niende landeplage, som Gud sendte menneskene, var et tykt mørke. Det lå over Egypten i tre dager. Den tiende landeplage var et mørke, som bredte sig over hele Europa og Amerika, og det har varet i 1900 år. Og det kan være nok! Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Skolen skal selvfølgelig lære elevene til og tenke selv og dette blir også gjort. Det er omtrent ingen ting på skulen i dag som handler om å lære elever å tenke sjølv. Det at ein blir fortalt at ein dude gikk på vannet for 2000 år siden har lite med å tenke sjølv Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 HA. Det norske skoleverket er en indoktrineringsanstalt for sosialisme, der rasjonell tenkning er bannlyst. Sosialistene hadde ikke tålt at folk gjennomskuet de banale feilslutningene deres; derfor sørger de for at folk ikke blir i stand til å tenke rasjonelt. Det eneste alternativet er noen få kristne privatskoler, der man indoktrineres med kristendom istedenfor. Indoktrinering i religion og samfunnets normer kanskje. Eg lærte då omtrent ingen ting om verken sosialisme eller Marx Lenke til kommentar
Cera Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Det at ein blir fortalt at ein dude gikk på vannet for 2000 år siden har lite med å tenke sjølv Nå er det slik at KRL er ett av mange fag. Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 kan du då nevne eit fag der ein lærer å tenke sjølv og ikkje skal lære noko som står i pensum? Lenke til kommentar
Ukjentmoen Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Barn trenger vaner og struktur. Bordbønn er en fin skikk som ingen tar skade av. At en kommunist mener dette er hjernevasking skaper vel ikke de helt store overskriftene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg