Gå til innhold

hva er et referanse kort?

Deadringer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
sp det er et kort som kommer rett fra feks: ati, som viser hvordan resten av kortene som de produserer skal være?

eller har jeg missforstått

Et referansekort er et kort, som jeg sa i forrige post, hvor GPU/VPU produsentene henviser til layout av PCB'en ja.

Men man ikke følge denne spesifikasjonen.

Lenke til kommentar

Hvis man f.eks. kjøper et ATI Radeon X800 Pro Build By ATI som kommer i emballasjen under, kjøper man referansekortet til Radeon X800 Pro. Jeg bruker ATI som eksempel, i og med at de selger egne grafikkort, og alle andre skjermkortprodusenter må forholde seg til spec'en på dette kortet for å kunne kalle produktet et Radeon X800 Pro. De kan selvfølgelig legge til ekstrafunksjoner (f.eks. VIVO-funksjonalitet og raskere minne). Men for at de skal kalle produktet et X800 Pro-kort, må minimum alle elementer/funksjonaliteter/spesifikasjoner følge ATI sitt eget skjermkort.

Edit: til headcleaver: det du sier, stemmer ganske bra, ja.

post-23-1101521263_thumb.gif

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Men for at de skal kalle produktet et X800 Pro-kort, må minimum alle elementer/funksjonaliteter/spesifikasjoner følge ATI sitt eget skjermkort.

Vel, layouten har egentlig ingenting å si på chippen på kortet da... det er chippen som er et X800Pro...

Layouten på PCB'en kan være som de føler for det, kriteriene er vel at det skal funke. Hvis de først skal forandre på layouten så burde de også gi henvisninger til ytelsesøkninger for at det skal være noe å vinne på...

Hele poenget er vel at så lenge GPU/VPU er intakt (Og kortet fungerer :thumbup:) så kan det fortsatt selges som et X800Pro/XT kort.

Lenke til kommentar

Hva om en produsent gjør det samme som Sapphire gjorde med Radeon 9800 Pro? Endrer layouten på kretskortet slik at kortet får lavere ytelse, f.eks. 128bit minnebus når minnebussen på kortet skal være 256bit. Kan man da opprettholde navnet? Det går nemlig ikke bare på GPU/VPU.

Jeg ser poenget ditt, så derfor presiserer jeg:

Kretskortet må være oppbygd slik at det tilsvarer referansekortet. Layouten på kortet er det opp til produsenten å bestemme selv, men ikke slik at kortet får lavere ytelse/funksjonalitet.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Hva om en produsent gjør det samme som Sapphire gjorde med Radeon 9800 Pro? Endrer layouten på kretskortet slik at kortet får lavere ytelse, f.eks. 128bit minnebus når minnebussen på kortet skal være 256bit. Kan man da opprettholde navnet? Det går nemlig ikke bare på GPU/VPU.

Jeg ser poenget ditt, så derfor presiserer jeg:

Kretskortet må være oppbygd slik at det tilsvarer referansekortet. Layouten på kortet er det opp til produsenten å bestemme selv, men ikke slik at kortet får lavere ytelse/funksjonalitet.

Og Sapphire introduserte kortet som Radeon9800Pro i begynnelsen, det heter fortsatt Radeon9800, men de presiserer nå at det bare er 128-bit buss pga. klager av forbrukerne. Her er siden dems for det aktuelle kortet. Her er et bilde av eska hvor det blir presisert at det er 128-bit ved siden av Radeon9800.

Men, som jeg også sier, chippen må være intakt fra produsenten for at de skal være et fullverdig kort:

Hele poenget er vel at så lenge GPU/VPU er intakt (Og kortet fungerer ) så kan det fortsatt selges som et X800Pro/XT kort.

Chippen forblir et R350 instruksjonsmessig av hva den utfører og resultatsmessig på skjermen, men med "crippled" cross bar adressing... (De hallverte det vel til 32bit istedenfor 64bit så de har fortsatt like antall pipes, men ikke like brede...)

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...