Opus Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Jobben ble gjort sommeren -04 Motoren sitter i en Golf GTi. Jobben ble gjort primært pga. oljelekkasje. Tvilsomt register, -forfattning på lager og ventiler, var også en ypperlig unnskyldning får å rive motoren. Her er maskinen som ble overhalt: More to come...Må laste opp bilder først. Lenke til kommentar
Opus Skrevet 26. november 2004 Forfatter Del Skrevet 26. november 2004 Her har jeg startet på prosjektet. Olje og kjølevann tappes av og batteri kobles fra. Grill, frontplate og lykter er fjernet. Innsprøytnings-systemet, radiator og innsug er demontert. Det aller meste elektriske, vakuum samt slanger til varmereg. er også koblet fra motoren. Innsuget ble hovedsakelig fjernet for å få lettere tilgang til boltene på eksosmanifold/grenrør(de 3 mot torpedoveggen). Her kommer WD-40en inn i bildet. 3 av de 6 muttrene til grenrøret(motorsiden) måtte løsnen fra undersiden av bilen. Linkene til giroverføringen, clutchwire og speedometerwire må også løsnes, siden motor og kasse skal ut av bilen som en enhet. Så løsnes vestre og fremre motorfeste(gule piler). Pga irritasjon over tilstedeværelsen, ble ekspansjonstanken også røsket ut. ...Ble litt bedre plass til å manøvrer verktøy da. ...Samt høyre motorfeste, som ligger bak motoren ved siden av eksosmanifolden: De røde pilene viser hvor de 3 boltene står. Driakslingene ble samtidig løsnet fra driv-flensene på kassa, til dette er det en fordel å ha 12-kant nøkler. Umbrako går bra til nød, men frarådes(èn glipp, og bolten må må kappes). Lenke til kommentar
Opus Skrevet 27. november 2004 Forfatter Del Skrevet 27. november 2004 Så var motoren løftet ut. Bruken av to taljer gjorde jobben enklere og mer kontrollert. Ok, her har det skjedd mye i mellomtiden. Girkassa, clutchen, register og alt av andre "løse" deler er demontert. Dette gikk utrolig kjapt, med unntak av et par gjenstridige bolter til innsuget/toppen...umbrako-bolter i alu... Har aldri likt umbrako, og disse forandret ikke det synet, for å si det slik. Kan også nevnes at bolten som låser reg.reimhjulet til veiva, sitter noe vanvittig godt fast. Dette var jeg klar over, så 1,5m stålrør ble rekvirert for å få momentet på min side. Clutchens(trykkplaten/veiv) 6 bolter var en grei affære å løsne. Det snope er at clutchen passer kun èn vei på veiva pga. usentrert boltplassering, så merking av posisjon er ikke nødvendig. Samme gjelder posisjonen til trykkplate/svinghjul. Diverse "løs-øre" Da bildet ble tatt, var toppen skrudd av blokka som du ser. Toppen sitter fastskrudd med relativt høyt moment, så ikke prøv å løsne den med umbrako, bruk 12-kant nøkkel(12M). Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 27. november 2004 Del Skrevet 27. november 2004 Hei. Fine bilder, kan jeg spørre deg, du nevner at remskiva satt veldig godt, og at du måtte til med 1,5 m stålrør. Det jeg lurer på var hvordan du holdt igjen veiva på denne motoren? (of topic, litt kult at eneste synlige verktøy på bildet der motor er helt demontert er 1stk diger slegge +1stk diger rørtang.. ) Lenke til kommentar
Opus Skrevet 27. november 2004 Forfatter Del Skrevet 27. november 2004 Hei.Fine bilder, kan jeg spørre deg, du nevner at remskiva satt veldig godt, og at du måtte til med 1,5 m stålrør. Det jeg lurer på var hvordan du holdt igjen veiva på denne motoren? (of topic, litt kult at eneste synlige verktøy på bildet der motor er helt demontert er 1stk diger slegge +1stk diger rørtang.. ) Jeg løsnet reimhjulet før jeg skrudde av trykkplaten til clutchen, så jeg brukte 2 av boltene som holder svinghjulet til trykkplaten: Når jeg løsnet bolten, stod riktignok boltene vs. brekkjernet motsatt vei(står som på bildet ved stramming av bolten). ...Og alle 6 boltene til trykkplaten var på plass ikke bare den ene, som på bildet. Rørtanga ble brukt til å "godsnakke" med en av muttrene på eksosmanifolden. Sleggehammeren husker jeg faktisk ikke hva jeg brukte til. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 27. november 2004 Del Skrevet 27. november 2004 Ok, takk for tipset Opus, er jo et problem som stadig vekk dukker opp dette med disse remskivene. Ser litt skummelt ut, men de boltene tåler vel ganske mye! Sleggehammeren husker jeg faktisk ikke hva jeg brukte til. Åhh, det var vel noen små justeringer da, var jo ikke rent liten heller da Lenke til kommentar
Opus Skrevet 29. november 2004 Forfatter Del Skrevet 29. november 2004 Ser litt skummelt ut, men de boltene tåler vel ganske mye! Nja...Spørs hvordan man belaster dem. Belaster man dem jevnt, tåler de mye, får de brå belastning, kan de bøyes. Jeg bøyde to av dem litt. Brukte slegga til å ta av fordelerlokket, ja. Lenke til kommentar
Opus Skrevet 29. november 2004 Forfatter Del Skrevet 29. november 2004 Så var det tid for å vaske: Lenke til kommentar
Opus Skrevet 30. november 2004 Forfatter Del Skrevet 30. november 2004 Etter å ha løsnet x antall skruer kom bunnpanna løs. Pakninga var 'brent' tørr og hard, så den var bare å knekke av stykkvis. Merking av lagerskåler(bærelager og rådelager) og råder var ikke nødvendig, så alt ble løsnet og plukket ut av blokka etter at oljepumpa var fjernet. Stemplene ble numerert. Kun blokka. Skrubbing med stålull og skraping med tappjern gjorde susen. Lenke til kommentar
rallyeraider Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 ser jo bra ut dette, skal du til å trimme litt å kansje Skulle hatt den 16v toppen din eg,hehe. Om du vet ka kompresjon i kr motor'n er? (nyssjerrig) Lenke til kommentar
Opus Skrevet 30. november 2004 Forfatter Del Skrevet 30. november 2004 ser jo bra ut dette, skal du til å trimme litt å kansje Skulle hatt den 16v toppen din eg,hehe. Om du vet ka kompresjon i kr motor'n er? (nyssjerrig) Hei. Blir ikke noe trimming ennå, nei. Kompresjonen er 10:1 på KR Lenke til kommentar
Opus Skrevet 9. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2004 Forsvant et par poster her og der under siste forumkrasj, så jeg prøver på nytt... Ventilene skal slipes: Løfterne dro jeg ut ved hjelp av magnet, enklere kan det knapt gjøres. Ventilfjærspenneren gikk akkurat på uten å butte i toppen når den ble spennet. Et våkent øye ser at 5 ventiler er ute, når bildet ble tatt. Her er låsen fjernet. Er det problematisk å stramme ventilfjæra med spenneren, er det sansynligvis pga. at låsen har 'brent' seg fast i setet til fjæra(alt trykk overføres via låsen). Et flatjern med grease eller pinsett er greit å ha når man skal fiske ut låsene, samme ved montering. Når låsen er løsnet er det bare å løfte av fjæra og dytte ut ventilen. Ferdig! Lenke til kommentar
Opus Skrevet 9. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2004 Slipingen ble gjort 'the hard way', med sugekopp. En runde meg grov, for deretter fin slipepasta gjorde susen, men det tok jaggu tid. Når dette var gjort, skrapte jeg karbonen av ventilene og vasket dem i bensin. Så var det bare å sette dem inn i toppen igjen. Her har jeg banket på plass to nye ventilforinger((paraplyer)til venstre). Etter alt ble gjort 16 ganger i motsatt rekkefølge av demonteringen samt skrubbing, er toppen ferdig, og klar til montering. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 14. desember 2004 Del Skrevet 14. desember 2004 Hmm, den 16v toppen er jo rett og slett vakker Men Opus, så i en annen tråd at du har kjøpt 4 nye dyser, er det til dette projetet tro..? Det jeg egentlig lurer på er om du har et sånn ca budsjett for ditt prosjekt, du byttet lagerskåler på veiv, fult pakningsett (dyser?) osv... Hva må man regne med for et tilsvarende prosjekt? Lenke til kommentar
Opus Skrevet 14. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2004 Pakningene(to sett(blokk og topp)), topp-bolter, lagre og ringer kostet 2500-3000,- Dysene var til denne motoren ja, men ble byttet lenge etter at overhalingen av motoren var ferdig. Lenke til kommentar
Opus Skrevet 14. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2004 Stemplene: Stemplene vaskes og ringene/fjærene skiftes. Nye rådelager ble det også. Før rengjøringen ble stempelringene plukket av. Pinne og råde ble også tatt av. Det groveste av karbonen ble skrapt av med tappjern, fungerer utmerket men spruter litt. Stemplet ble så sprayet med 5-56 og gnikket med stålull. Så ble stempelet skrubbet med Jif, deretter spylt med vann. Sammenlikning Her er stemplene klare til montering igjen, med nye lager. Lenke til kommentar
Opus Skrevet 14. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2004 Takk takk. Lenke til kommentar
PsychoPat Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Nice nice.. Artig å se noe slikt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå