SvovelSyre Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Har nå opplevd et svært skremmende scenario et par ganger på PC-en. Det hele utspiller seg i programmet Asus PC-Probe, og går ut på at jeg får melding om diverse problemer med volt/CPU-vifte. Plutselig viser PC-Probe at 12V-tingen ligger på ca. 16 Volt, at 3.3V ligger over 3.3V og at 5V-tingen ligger godt over 5V. Samtidig påstår den at CPU-vifter kjører på lavere hastighet en den bør (enda CPU-temp ligger rundt 40 grader). På toppen av det hele slutter den å måle temperaturen på northbridge. Hvor farlig er eventuelle avvik i volt? Har PC-en min enorme problemer, eller er det Asus PC-Probe som skrøner og gir meg hodebry? Lenke til kommentar
ELR Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Er ikke sikker, men vil tro at feil volt vil gjøre maskinen ustabil, evt. kunne skade maskinvaren. Kjører Asus PC-probe her og, men opplever ikke problemet du beskriver. Hvilken versjon har du? Min er V2.22.06 Tror jeg hadde leita opp et tilsvarende program og sjekka om den gav samme utslaget. Lenke til kommentar
SvovelSyre Skrevet 26. november 2004 Forfatter Del Skrevet 26. november 2004 Har nettopp opplevd et par mistenkelige restarter. Hvis feilvolt gjør maskinen ustabil - hva er grunnen til feilvolt? Feil på RAM, feil på hovedkort eller feil på strømforsyning? Lenke til kommentar
ELR Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Hmm.... jeg er ikke noen ekspert, langt ifra, men vil kanskje tro det er strømforsyningen din som går bananas. Har du mulighet til å prøve en annen? Lenke til kommentar
SvovelSyre Skrevet 26. november 2004 Forfatter Del Skrevet 26. november 2004 Ja, har mulighet for å prøve en annen strømforsyning. Regner med at jeg prøver det i løpet at helga hvis problemet fortsetter. Takk for hjelp så langt. Lenke til kommentar
lancaster Skrevet 27. november 2004 Del Skrevet 27. november 2004 gå i bios og sjekk ut hva voltene ligger på der. Det er her disse programmene henter det fra, så eventuelle feil i programmene vil vise seg her. Prøv også med ny strømforsyning så er du sikker. Dumt å få skade på maskinen hvis du har mulighet til å ungå det. Lykke til, få høre hvordan det gikk da. Hilsen meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå