Gå til innhold

CPU jubber på 100% når harddisken jobber

LaStrada

Anbefalte innlegg

Hei!

Pcen min har vært merklig i det siste. Først så ryker kjølinga mi slik at den høyeste temperaturen jeg så var 78 grader.. Kanskje en smule høyt for en P4..? Fikk fiksa kjølinga igjen, så nå ligger CPUen på ca 35-40. Etter dette var pcen veldig treig, men etter noen restarter og bios fiks, så yter pcen maks igjen!

Men så plutselig i dag så finner ikke pcen windows disken min, så da måtte jeg inn i bios osv uten hell.. Men etter alt for mange restarter så finner den disken :D

Den "streken" som går over skjermen før man kommer inn i windows gikk over 1 gang før, men nå går den ca 3 ganger over, ikke det at jeg bryr meg om det.. Men jeg bare la merke til det siden den var så rask før.

I windows går alt sakte! Winamp lagger selv når jeg kun hører på musikk og surfer på nettet.... Og når disken jobber stopper alt pga at CPUen jobber 100%.

Fant også ut nå at HT (husker ikke i farten hva det står for, men det er hvertfall den funksjonen som gjør at pcen tror det er 2 CPUer) er aktivert i BOIS, men windows viser bare at det er en!

Og i det siste så har pcen slutta å skru seg av helt, så det kommer opp "Nå er det trygt å skru av pcen"

Så hva er galt? Jeg får ikke flasha BIOS pga at når jeg starter programmet som skal starte bios-flashe-programmet i dos henter pcen seg, og jeg må dra ut strøm-ledningen bak... Kan CPUen være skadet? Eller kan det være hovedkortet? Har et annet hovedkort til overs her, så jeg kan teste det, meeeen, det finnes alltid et men :) Jeg har vannavkjøling, så det er dritt å demontere.. hvertfall nå som det har vært oppe og kjørt i 3 dager! Eller kan det være disken som holder på å ta kvelden? Den er ikke gammel, så det blir i så fall en garanti-sak :)

Har også oppdatert alle drivere, men dette hjalp ikke....

Specs:

- P4 2,8 ghz

- Abit IC7-G

- 2 x 512 MB TwinMos m/ Windnbond (eller no)

- PowerColor 9800 PRO

- 200 GB Maxtor S-ATA 7200 rpm

- 200 GB WD S-ATA 7200 rpm

- 120 GB Maxtor IDE 7200 rpm (ikke koblet til for øyeblikket pga disk error)

(Vet ikke om denne er postet riktig... :ermm:)

Takker for svar! :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PIO er Programmed I/O, en treg modus hvor prosessoren må gjøre 'mye arbeid'. DMA er Direct Memory Access, hvor enheten kan snakke direkte med minnet/annen enhet, prosessoren slipper da å gjøre annet enn å sette i gang overføringen. Har du en disk i PIO-modus, vil alt arbeid mot den virke absurd tregt, og operativsystemet vil selvfølgelig også lide.

Du bør sjekke BIOS først, og se at diskene står i (U)DMA-modus der. Står enhetene i riktig modus i BIOS, gjenstår det bare å få dem opp på korrekt vis i Windows. Det gjør du i Device Manager/Enhetsbehandling. Hvis du ikke får valgt modus der, må du til med en eller annen magisk besvergelse som jeg dessverre ikke husker akkurat nå.

Husk at du må ha IDE-kabler med 80 ledere for at diskene skal fungere optimalt mot kontrollerene (med ATA33-kabler [40 ledere] får du ikke mer enn 33MB/s).

Angående dette:

"Og i det siste så har pcen slutta å skru seg av helt, så det kommer opp "Nå er det trygt å skru av pcen""

Hvis pcen din er satt opp som noe annet en ACPI-etellerannet (sjekk i Enhetsbehandling), kommer denne meldingen. Automatisk avslutning vil ikke virke.

Edit: Fikset en feil, takk til Ingebrigt (se innlegget hans for hva feilen var).

Endret av LarsC
Lenke til kommentar

Ah, d'oh. Slik går det når man ikke har fått sin daglige kaffeindose før man leser/poster. Hele kabelproblematikken faller bort for S-ATA-diskene dine. Jeg har ærlig talt 0 peiling på hvordan du kan få løst problemet ditt iom at jeg har ingen kjennskap til S-ATA-oppsett, men kikk i BIOS allikevel.

Lenke til kommentar

Angående meldingen du får om å skru av maskinen. Denne kommer, som LarsC sa, at strømstyringen er satt opp til noe annet enn ACPI. Dette settes i BIOS, og installerr du windows med ACPI av og en ATX strømforsyning må du stort sett reinstallere for å få til automatisk avskruing. Driti meg ut på det endel ganger de siste dagene...

Men jeg er mer interessert i tidspunktet hvor feilene oppstod. kom alle sammen over natta? Dvs. at alt var fint, men plutselig klikket alle ting samtidig som du var inne i BIOS og fikset? Tipper du har justert litt feil verdier der...

Lenke til kommentar

Først kom det med at pcen ikke ville skru seg helt av, og så noen dager senere kom resten av feilene... men fant ut at Ultra DMA var disabla i BIOS. *teste nå* :D

Edit:

Wooohooo :D

Nå går ikke den streken over før man kommer inn i XP mer enn en halv gang over :p

Så det betyr jo at diskene er i orden :)

HT funksjonen funker fortsatt ikke, men akkurat den kan jeg overleve med, bare CPUen jobber på fullt... noe det virker som om den ikke gjør.... Men skal se om jeg får kjørt noen tester de neste dagene

Endret av LaStrada
Lenke til kommentar
Ja, gjør det.. Men skjønte ikke helt det med ACPI greiene i BIOS. Men tar det i morra, på tide å legge seg :p

ATX strømforsyning = ACPI på

AT strømforsyning = ACPI av

Nå er det vel ytterst sjelden at man finner AT i desktopmaskiner lenger. Selv er jeg borti det litt for ofte, og driter meg alltid ut...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...