Gå til innhold

AMD Athlon XP-M 3000+

eiaaa

Anbefalte innlegg

Jeg har en laptop, med en athlon xp-m 3000+ prosessor..

Denne skal jo være klokket til 2.0 GHz. Nå - det er ikke veldig viktig for meg, men i enhetsbehandling står det 798MHz. Hva er problemet? :hmm:

Har lignende på rammen min, 2x256 ddr pc2700 der det kun står 480 mb.

Jeg har forresten en Amilio a7640..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Du har vel i grunn bare oppdaget hvorfor prosessoren heter Athlon XP -M. Disse prosessorene klokker seg automatisk opp og ned ettersom hvor hardt du belaster prosessoren. Selv om den fremstår som en 768mhz cpu i systeminfo, så er dette bare en indikasjon på vilken belastning du utsetter maskinen for... Hvis du kjører et eller annet benchmarkprogram som belaster cpu 100% og så sjekker,så vil du nok se at cpu ligger på 2ghz....

Lenke til kommentar

Som de andre sier (så i previewen at det var kommet svar).

Kan legge til at Windows' egen hastighetsrapportering er notorisk upålitelig. Du kan forsøke CPU-Z i kompinasjon med et program som belaster prosessoren, eller evt. Speedswitch XP (sett 'realtime speed calculation' i options, og trykk deretter 'Detect max speed') for en mere nøyaktig måling. Om dette fortsatt bare gir 800Mhz kan det hende det finnes en innstilling i BIOS, eller du kan trenge oppdaterte drivere for PowerNOW!. Det kom flere hotfixer for Windows XP før SP2, så om du ikke har installert denne ennå så kan det være lurt da den fikser en del problemer med strømstyringen på XP-M.

Hvis dette fungerer som slik det skal, så kan du se hvordan prosessoren svitsjer opp og ned ved hjelp av AMD PowerNow! Dashboard.

Om du føler deg litt viderekommen og er i det eventyrlystne hjørnet så kan du også ta en titt på Crystal CPUID. Dette programmet tilbyr (nesten) full kontroll over PowerNow! (mulitplyer og volt over opp til tre nivåer) via software. Gode muligheter for en solid økning i batteritiden. OBS: Anbefales ikke om du er usikker på om dette er noe du bør rote med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...