Gå til innhold

Superledere, hva er rekorden for høyeste temp. ?

robgar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Flytende nitrogen, -273,xxxxx grader om jeg ikke tar helt feil.. Kan spørre en som driver med sånt på skolen :p

Eller så kan kanskje du drite i å svare, ettersom du åpenbart ikke har peiling? :thumbdown:

*Oppgitt*

Den varmeste superlederen er ganske varm faktisk. -273,15 er det absolutte nullpunkt. Den varmeste er visstnok:

A Warmer Superconductor? One of the foremost challenges of modern physics is to create a superconductor that operates closer to room temperature. Thus far the warmest are copper oxide superconductors, which work at a chilly-109 degrees Celsius at best.

Kobberoksid superledere..

Kilde: http://www.sciam.com/article.cfm?articleID...4A9809EC588EF21

Edit: slang inn info om varmeste superleder.

Endret av zimen
Lenke til kommentar

www.superconductors.org

Saklig side. Tror ikke BCS-teorien er forklart. Ellers finnes det noen gode sider som kvalitativt forklarer BCS-teorien og dannelsen\eksistensen av Cooperpar og hvorfor dette er bosoner istedenfor fermioner.

Søk på Cooperpar og BCS på google så finner du noe.

Lenke til kommentar
jeg hørte også det... eneste ulempen var at de måtte bruke ceramiske materialer i ledningene for å isolere kjølevæsken og at dette minske bøyeligheten betraktelig.

Nå har jeg prøvd på parse den setningen en stund, men må innrømme jeg kommer til kort. Noen punkter:

- det finnes metalliske superledere (f.eks Nb og Pb), men de er lavtemperatursuperledere

- høytemperatursuperledere (High Tc) er keramer, etter det jeg vet er de av typen perovskitter. Disse er like bøyelige som tørr spaghetti.

- High Tc impliserer en oftest bruker LN2 til kjøling (77K) i motsetning til LHe (4,2K), og denne væsken er ikke kjent for å være ledende

- keramer som er sprø blir ikke mykere ved å bli kjølt ned

Lenke til kommentar
Jaja, men hva kan man bruke de til, for utenom å flytte UHORVELIGE mengder strøm over lange avstander??

Superledere kan brukes til så mangt:

- sterkstrøm

-- overføre sterke strømmer ( 1 - 1000 MA/cm2) med minimale tap i praktisk bruk

-- sette opp kraftige magnetfelt til bruk i

--- malmseparasjon

--- MRI-maskiner (bl.a. brukt på sykehus)

--- EMP-våpen

--- forskning

--- strømlagring (torus) med høy virkningsgrad

- svakstrøm

-- detektorer med ekstrem hastighet og følsomhet

--- RF, IR

--- magnetfelt

--- indirekte til gravitasjonsgradiometri

-- data

--- digitale prosessorer

--- AD- og DA-omformere

-- kalibrering og standarder

- mikrobølgeteknologi

-- detektorer

-- bølgeledere

- annet

-- levitasjon

-- magnetlager for ekstreme rotasjonshastigheter.

Dette er bare noen få ting tatt på stående fot, det er utvilsomt mye jeg ikke har kommet på i farten. Håper likevel det er klart at superledere er nyttige. En ting til: listen over er med få unntak eksisterende applikasjoner i kommersiell bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...