Gå til innhold

Hvordan etse kretskort?

Nilsen

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg har noen små planer om å lage meg en baybus, og kjøpte i den sammenheng et etsesett fra clasohlson. Det fulgte med en plate med et kobberlag på. En tusj og et boks med hvitt puler(syre ting?)

MEN null manual.

Er det slik å forstå at jeg skal tegne opp med tusjen også "bade" kortet i syre som er blandet med vann?

Vil bare være sikker før jeg starter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
et boks med hvitt puler(syre ting?)

Syre ja :yes:

Natriumpersulfat, husker ikke blandeforholdet for øyeblikket, men i clas katalogen står det at en pakning på 200 gram holder til en liter oppløsning.

EDIT: etter nærmere studier viser det seg at clas pulveret er Avvoniumpersulfat :blush:

Endret av Icedude
Lenke til kommentar

Tegn opp kretsen du har tenkt å etse på kobbersiden av kortet, bruk tusjen som fulgte med.

Bland til etsevæska i et forhold som tydeligvis er 200g per liter vann.

Tøm etsevæska i et lite kar e.l.

Legg kortet ned i etsevæska, la det ligge der i ca en halv time, eller til alt kobberet som ikke er tegnet på er borte.

Jo mindre kobber som skal etses vekk, jo mindre tid tar det, fyll så derfor opp tomme felter med morsomme geometriske figurer, eller siganturen din, dato etc, etc, kun fantasien setter grenser :thumbup:

Natriumpersulfat spiser metall til frokost (kanskje å overdrive litt :whistle: ), la derfor ikke noe av metall komme i direkte kontakt med etsevæska (untatt det som skal etses da så klart)

Lykke Til!

EDIT: nærmere studier viser at pulveret skal blandes med 1 liter vann

HD3_221613_hi_N.jpg

:D

Endret av Icedude
Lenke til kommentar

Bare sånn en ting til slutt :) Når du er ferdig bør du antageligvis ikke spyle etsevesken ned i vasken men levere den til en miljøstasjon eller noe.

Sånn er det ihvertfall med etsepulveret man benytter når jeg etser kort (bruker jeg en annen metode som muligens bruker et sterkere etsemiddel). Skulle uansett ikke tro det var noen fordel å få det ned i rørsysteme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...