en del til overs Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 hva er bra med biturbo i forhold til vanlig turbo?.. Lenke til kommentar
Lange Kjell Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 Biturbo kan missforståes, jeg vet ikke hva som er riktig. Du får 2 typer oppsett når det gjelder å ha 2 turboer på 1 motor. type 1: 2 turboer som jobber likt, som f.eks tar en sylinderrekke hver. type 2: 2 turboer som er forskjellige, de jobber "seksvensielt" eller hva man kaller det. Den ene jobber på bunn av turtallregisteret, den andre på topp. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 Biturbo kan missforståes, jeg vet ikke hva som er riktig. Biturbo/Twinturbo betyr rett og slett to turboer. Lenke til kommentar
Machz Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 hva er bra med biturbo i forhold til vanlig turbo?.. Biturbo er når du har to forskjellige turboer, dvs en liten(som starter lettere ved mindre eksostrykk altså på lavere turtall) og en stor som kun starter ved høyere turtall. Du skjønner, det er vannskelig å få i pose og i sekk med turbomotor. Det vanlige er at du får den såkalte "turboskyven" fra et bestemt turtall, feks ved 2000rpm for så å vare x ant rpm oppover mot rødmerkingen. På moderne motorer så er det blitt vanlig at turboen starter tidligere enn dette(veldig vanlig på VAG motorer). Dette har dem fått til pga av en veldig liten turbo. Med en så liten turbo så ville kreftene vanligvis ha tatt slutt rimelig tidlig, men fordi de har variabel turbogeometri så greier turboen å henge med litt lengere opp i turtallskalaen. På en motor man vil skal yte mest mulig fra bunn til topp bruker man bi-turbo. Twin-turbo derimot er mere rett fram. Her er det to turboer som står i paralell for å gi høyere ladetrykk. Effekten blir litt den samme som ved bi-turbo fordi hvis man skal oppnå den samme effekten med en singel turbo så måtte man ha en veldig stor en som igjen måtte hatt veldig mye eksostrykk for å lade. Toyota Supra har twin turbo på en sylinderrekke(R6), men skal man ha skikkelig mye gampers på en slik motor(800-900HK og oppover) hiver de ut de to og slenger inn en STOR turbo. Vet ikke om dette var forståelig... Lenke til kommentar
Lange Kjell Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 Biturbo kan missforståes, jeg vet ikke hva som er riktig. Biturbo/Twinturbo betyr rett og slett to turboer. Sant det. Bi betyr ikke mer enn 2, samme gjelder twin Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 Dette er et tema som blir tatt opp fra tid til annen, og det dukker som regel om en del påstander som ikke medfører riktighet. Det har vært diskutert noen ganger bl.a. på Bilforumet, og jeg legger ved en link til en av disse diskusjonene: http://www.bilforumet.net/showthread.php?s...30&pagenumber=1 Lenke til kommentar
Machz Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 (endret) Dette er et tema som blir tatt opp fra tid til annen, og det dukker som regel om en del påstander som ikke medfører riktighet. Det har vært diskutert noen ganger bl.a. på Bilforumet, og jeg legger ved en link til en av disse diskusjonene: http://www.bilforumet.net/showthread.php?s...30&pagenumber=1 Sikkert et definisjonsspørsmål og sansynligvis ikke noe fasit svar på dette. Er vel ikke noe "Turbo politi"som kan fastslå det ene eller det andre. Bilprodusente bruker sikkert også disse betegnelsene om hverandre. Jeg for min del har alltid fått den forklaringen som jeg gå ovenfor og for meg så høres den logisk ut og også avklarende på hvilken turboteknikk det måtte være i den ene eller den andre bilen. De fleste som jeg kjenner som har skikkelig greie på motorer bruker også de termene om turbo. Endret 25. november 2004 av Machz Lenke til kommentar
Zagato Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 Bi turbo er rett og slett 2 turboer, og er uttrykket som bl.a. Maserati har brukt på sine 2,0 2,5 og 2,8 liters V6 samt sin 3,2 liters V8. Det er snakk om 2 like store turboer. Lenke til kommentar
drkaos Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Biturbo er når du har to forskjellige turboer Dette er forskjellig fra produsent til produsent. Japser bruker generelt sett biturbo som du forklarer det, mens europeiske som Audi og Maserati bruker Biturbo istedet for twinturbo. Teknikken er det samme ofte, men forskjellig navn. Lenke til kommentar
en del til overs Skrevet 29. november 2004 Forfatter Del Skrevet 29. november 2004 ok så det er to turboer som er biturbo, og twinturbo. og det veldig defuse begrep som blir tolket av bil produsen (angående systemet for hvor de skal "kikke" fra seg, ) jaja da var ivertfall det avklart takk for mange gode tips. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå